Geplaatst op: 09-12-2020
Auteur: Harm IJben

Brood en betaald voetbal

Brood en betaald voetbal
Afbeelding van Comfreak via Pixabay

In een column eerder dit jaar nam ik u mee in mijn zienswijze op ‘het nieuwe normaal’. Ten tijde van het schrijven van die column leken we met zijn allen de weg omhoog weer gevonden te hebben. Het aantal besmettingen, ziekenhuisopnames en patiënten op de IC’s liepen sterk terug. Het kabinet besloot de teugels te laten vieren en langzaam maar zeker ontstond er bij vrijwel iedereen een gevoel dat het ergste wel achter de rug zou zijn. Vakanties werden weer geboekt, de restaurants en terrassen raakten weer beter bezet met in achtneming van de geldende Coronamaatregelen en we kregen zo met z’n allen letterlijk en figuurlijk weer wat kleur op de wangen.

In retroperspectief hebben we slechts kort kunnen genieten van die ogenschijnlijk gezamenlijk herwonnen vrijheid in een nu al bijzonder jaar, want zo zal 2020 toch voor altijd wel de boeken in gaan. Een jaar met helaas veel leed, onrust en onzekerheid. En het jaar is nog niet ten einde.

Inmiddels heeft de tweede Corona-golf ons bereikt, sterker nog, we zitten er middenin. Het kabinet heeft opnieuw strenge maatregelen afgekondigd en het land lijkt langzamerhand weer tot stilstand te komen, in ieder geval als het gaat om ‘eten en amusement’. De woorden ‘eten en amusement’ heb ik in deze bewust gekozen. Waarom zult u zeggen? Ik neem u even mee terug in de tijd, naar de periode van het Romeinse Rijk. De Romeinen beseften namelijk als geen ander dat ‘eten en amusement’ de dingen zijn waarmee je het volk tevreden houdt.

Voor het eten moet u naar de supermarkt, restaurants zijn immers gesloten. Of u kiest natuurlijk voor afhalen of bezorgen. Eigenlijk zijn er in die zin nog legio mogelijkheden om aan uw trekken te komen. Voor amusement ligt dat een stuk lastiger. Een bezoek aan een pretpark is nu weliswaar nog steeds mogelijk maar dan zonder zo’n vermaard broodje warme rookworst ter plaatse. U kunt nog een bezoek kunnen brengen aan "Luke’s Halloween drive thru” in Rijssen (een aanrader), maar heel veel andere mogelijkheden zijn er niet meer. Evenementen zijn immers nog steeds verboden (zowel legaal als illegaal) en ook een bezoek aan een theater of poppodium lijkt vrijwel uitgesloten.

Gelukkig, voor sommigen dan toch en dat geldt eerlijk gezegd ook voor ondergetekende, is er één bedrijfstak die een uitzonderingspositie inneemt, namelijk het betaald voetbal. Weliswaar is een bezoek aan een wedstrijd momenteel niet mogelijk, maar blijkbaar is de (Romeinse) amusementswaarde zo groot, dat het kabinet heeft besloten dat ten koste van (vrijwel) alles ‘de betaald voetbal bubbel’ in stand moet worden gehouden. De strijders uit de arena’s uit lang vervlogen tijden, spelen nu in het Abe Lenstra stadion en andere grotere en kleinere voetbaltempels. Tijden veranderen dus niet. Geef het volk brood en betaald voetbal!

Topics:Sport
Trefwoorden: corona, crisis, maatregelen, sport

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

12/11/24
Exclusief voor leden
Prima derde kwartaal voor Nederlandse logiesaccommodaties
In het derde kwartaal van 2024 hebben Nederlandse logiesaccommodaties zowel meer gasten als overnachtingen gerealiseerd, vergeleken met dezelfde periode in 2023 en 2019. Dat blijkt uit de nieuwste gegevens uit de Statistiek Logiesaccommodaties van het CBS.
08/11/24
Exclusief voor leden
Duitsland themaland Fiets en Wandelbeurs 2025
Duitsland is het themaland van de 20e editie van de Fiets en Wandelbeurs in Jaarbeurs Utrecht (14, 15 en 16 februari 2025).
08/11/24
Kerststad Valkenburg opent weer haar deuren
Van 15 november 2024 tot 5 januari 2025 keert Kerstad Valkenburg terug voor een magische winterbeleving.
08/11/24
ENCI bij Maastricht wordt monument
In het zuiden van de stad Maastricht is een uniek stukje natuur met industrieel erfgoed te vinden: het ENCI-gebied. De Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed en de gemeente starten met procedures om deze industriële geschiedenis te beschermen.
08/11/24
Exclusief voor leden
Grote uitstoot door ver-vliegers: Milieu Centraal en Natuur & Milieu lanceren bewustwordingscampagne
Uit een nieuw onderzoek van Motivaction, uitgevoerd in opdracht van Milieu Centraal en Natuur & Milieu, blijkt dat 4 op de 10 reizigers de klimaatimpact van verre vliegreizen onderschatten. Om reizigers bewust te maken van deze impact en gedragsverandering te stimuleren, lanceren Milieu Centraal en Natuur & Milieu vandaag de online campagne ‘Op vakantie? Denk dichtbij’.
07/11/24
Destinatieorganisaties bundelen krachten in belevingsconcept rivieren
Met het nieuwe belevingsconcept 'De Rivier, je kunt er niet omheen' heeft de Initiatiefgroep 3e Waterverhaal de ambitie de verhalen van de rivieren de IJssel, en de Rijn/Nederrijn, Waal & Maas rondom de Groene Metropool Regio te laten spreken.
07/11/24
Uitreiking eerste certificaat Green Key module Natuurinclusief Ondernemen
Het eerste certificaat Green Key module Natuurinclusief Ondernemen is uitgerreikt aan Molecaten Park Landgoed Ginkelduin
06/11/24
Deelfietsen om toerisme te ondersteunen in Gooi en Vechtstreek
Deelfietsen kunnen in de Gooi en Vechtstreek de bereikbaarheid verbeteren en toeristen verder op weg te helpen. Het afgelopen jaar deed de provincie Noord-Holland onderzoek naar de mogelijkheden om deelfietsen in deze regio in te zetten.