Geplaatst op: 03-01-2021
Auteur: Menno Stokman

2021 wordt een mooi(er) jaar!

2021 wordt een mooi(er) jaar!
Menno Stokman
2020 was een bijzonder jaar. Getekend door de start van een pandemie, met stille Amsterdamse grachten, afgelaste evenementen en gesloten horeca als gevolg. Inmiddels zitten we volop in de tweede lockdown. Tóch zijn er gebieden en ondernemers die het nog nooit zo druk hebben gehad als in dit coronajaar, want de Nederlanders gingen massaal in Nederland op pad. Immers: #hiermoetjezijn

Als CELTH hebben we getracht om toch perspectief te bieden, met de scenario’s over hoe de gastvrijheidssector er na corona uit kan zien. Met de scenario’s hebben we veel partijen kunnen inspireren en handvatten kunnen bieden door voor een onzekere toekomst. De scenario’s zijn bediscussieerd met staatssecretaris Mona Keizer en de Taskforce-partijen. Met de scenario’s in de hand is een verkenning uitgevoerd van de toekomst van de (water)recreatie- en verblijfssector. Ook vormden ze de basis voor een blik op de toekomst tijdens Trendrapport Live op 7 december en in het Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2020. Met de Nederlandse Kamers van Koophandel in Azië en KLM zijn de scenario’s besproken, om het veranderende reis- en vlieggedrag te kunnen verkennen.

2021 wordt een mooi jaar! Het eerste jaar van een herstel van de gastvrijheidssector. Immers, het vaccin komt er aan. In diverse landen om ons heen worden groepen al ingeënt. In Nederland gaan we niet zo snel, maar ook hier worden in januari de eerste vaccins geleverd. Dat is fantastisch nieuws. Immers, een werkend vaccin wordt wereldwijd als hét middel gezien om uit de coronacrisis te komen. Dit is zeker een reddingsboei voor de gastvrijheids- en reissector die grotendeels op slot zit.

Maar is dat vaccin wel de gamechanger waar we met z’n allen op zitten te wachten? In de media is al veel discussie over hoe de Nederlander tegen vaccinatie aankijkt. "Het aantal mensen dat zich wil laten vaccineren tegen corona is de afgelopen maanden gedaald. In september was dat 65 % en dat is nu 60 %”, zo bleek recent uit onderzoek van I&O Research. Om een groepsimmuniteit te kunnen krijgen moet minstens 60% tot 70% zich laten vaccineren.

Het vaccin is dus het nieuwe mondkapje. Na maandenlange discussies over wel of geen mondkapje, is nu het vaccin waar veel Nederlanders zich nog niet aan willen branden. Zonder kennis van zaken, weet de gemiddelde Nederlander natuurlijk wel beter. Regeringspartij VVD sluit indirecte dwang niet uit: wie zich niet laat vaccineren, mag dan bijvoorbeeld niet naar binnen in overheidsgebouwen, naar evenementen of de horeca bezoeken. Via een vaccinatiebewijs kan iedere Nederlander straks aantonen gevaccineerd te zijn. Het is wel duidelijk dat – alléén als meer Nederlanders bereid zijn zichzelf te laten vaccineren – het vaccin daadwerkelijk de gamechanger voor de gastvrijheidssector wordt waar we zo naar snakken. Een noodzakelijke verandering... want alleen dán wordt 2021 ook echt een mooier jaar.

Topics:CELTH

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

27/12/24
Vakantie blijft populair ondanks prijsstijgingen
Ondanks de stijgende kosten van levensonderhoud, blijft de behoefte aan vakantie bij Nederlanders onverminderd groot. Echter, de prijsstijgingen dwingen een op de acht Nederlanders om minder vaak op vakantie te gaan of minder uit te geven.
27/12/24
Eerste wandelchallenge 30 minuten iedere dag
Koninklijke Wandelbond Nederland (KWbN) organiseert samen met Lana Witte-de Wit, Wandelaar des Vaderlands, de allereerste Nieuwjaars Wandelchallenge. De challenge, iedere dag 30 minuten wandelen.
26/12/24
Recycling bekers bij sportevenementen
Dit jaar gingen nieuwe regels in voor de recyclinhg van plastic bij evenementen. Dat was niet makkelijk voor sportevenementen. Opeens moesten de kartonnen bekers voor deelnemers met plastic laagje of gewassen worden, of verzamelen en recyclen. De Zevenheuvelenloop is het eerste evenement dat een percentage van recycling doorgeeft, 92,5%.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
25/12/24
Apollo breidt aanbod op Gran Canaria en Fuerteventura uit
Deze winter is een delegatie van Apollo Reizen afgereisd naar Gran Canaria en Fuerteventura, waarbij een nieuw aanbod werd gelanceerd dat is afgestemd op de wensen en behoeften van de Nederlandse markt.
24/12/24
Vakantieparken in Nederland razend populair tijdens kerstvakantie
De Nederlandse bungalowparken zijn deze kerstvakantie goed gevuld. Met name in de eerste week van de vakantie is het erg druk. Op veel parken ligt de bezetting nu al boven de 85%. Dat blijkt uit gegevens van recreatieplatform Parkvakanties.
24/12/24
Beekse Bergen breekt record met 1,5 miljoen bezoekers
Safaripark Beekse Bergen heeft een mijlpaal bereikt: het park heeft afgelopen jaar maar liefst 1,5 miljoen bezoekers mogen ontvangen. Dit is een recordaantal voor het dierenpark, dat bekend staat om zijn unieke safaribeleving.
24/12/24
Zorgen over toekomst evenementen
Zowel gemeenten als evenementenorganisatoren maken zich grote zorgen over de toekomst van evenementen in Nederland. Uit recent onderzoek van bureau Respons blijkt dat de druk op de sector toeneemt.