Geplaatst op: 25-02-2021
Auteur: Marcel Baltus

Voorwaarts Mars!

Voorwaarts Mars!
Afbeelding van Aynur Zakirov via Pixabay

Het begon zo rond mijn voortgezet onderwijsperiode. De verslaving waarvan ik nimmer meer afkickte. Nee, ik doel niet op mijn eerste peukie op het schoolplein (na 6 maanden kapte ik gelukkig met roken) maar mijn nieuwsverslaving. Nu.nl bestond uiteraard destijds nog niet maar in mijn jonge jaren verslond ik al kranten en nieuwsuitzendingen op tv en radio. En het Polygoon Journaal vooraf aan bioscoopfilms, dat was altijd smullen.

Ruim 40 jaar later ben ik nog steeds een nieuwsjunkie. Van een nieuws burn-out zal ik nooit last krijgen, mijn actualiteitenconsumptie is onverzadigbaar. Dat is het goede nieuws. Het slechte nieuws is dat veel nieuws je nogal neerslachtig maakt. Even los van de deprimerende Covid-19 nieuwsdiarree, die de afgelopen 365 dagen vrijwel iedere dag tot een Blue Monday dag gemaakt heeft, lees je daarnaast dagelijks veel ander mistroostige berichtgeving op micro- en macroniveau.

Moddervette meeuwen

Een bloemlezing na drie minuten leestijd. Meeuwen in Bahrein hebben steeds vaker moeite om van de grond omhoog te vliegen omdat ze zich veel te vaak tegoed doen aan ‘Machboos’, rijst met pittige kip, een favoriet gerecht aldaar waarvan de restanten op straat liggen (die vogels worden moddervet, geen grap he!). Wereldwijd stierven al ruim 1,6 miljoen mensen aan Covid-19. Producenten van wasverzachters stoppen dierlijk vet in het goedje (Keuringsdienst van Waarde). Na vliegschaamte en vleesschaamte nu ook stookschaamte want houtkachels schijnen veel meer fijnstof te produceren dan aanvankelijk werd gedacht. En de textielindustrie is de vierde meeste vervuilende sector ter wereld. Pfffff.

Feel-good

Goed nieuws is geen nieuws, kommer en kwel lijkt een van de journalistieke fundamenten. Om al die treurigheid te verwerken, heb ik al geruime tijd een remedie: op You Tube filmpjes bekijken van mensen die dieren in nood redden. Er zijn tientallen kanalen waarop dagelijks nieuwe filmpjes geüpload worden van dieren in acute nood en hoe ze vervolgens gered en verzorgd worden: katten die met hun kop in een bierblikje zitten, honden die in een wak terechtkomen, een hert die met zijn gewei in een afrastering vast zit en schildpadden die volledig in visnetten gewikkeld zijn. En dan zie je vervolgens mensen in actie komen om ze te helpen. Wat een heerlijke feel-good beelden, mijn gemoedstoestand knapt er letterlijk van op. En ik ben zeker niet de enige, die filmpjes krijgen vaak tot honderdduizend tot een half miljoen likes!

Marslanding

Maar er is wel degelijk ook opbeurend nieuws. Met enige verbijstering heb ik moeten constateren dat de succesvolle Marslanding vrijwel geen enkele voorpagina heeft gehaald. Zelfs de reisvakbladen lieten het liggen. Terwijl met deze magistrale prestatie wat mij betreft de basis is gelegd voor ruimtereizen naar Mars! Is de hele wereld geketend in een lockdown, stuurt NASA een onbemand voertuig ter waarde van 2,2 miljard euro over een afstand van 470 miljoen kilometer in een kleine 7 maanden naar de rode planeet Mars. Wauw. Ik kreeg zowaar rode konen van dit opwindend nieuwsbericht, wat een krachttoer, het reisbloed gierde weer even door mijn lijf. Helaas, u en ik gaan het niet meer beleven maar donderdag 18 februari 2021 gaat de geschiedenisannalen in als een startpunt voor ruimtetoerisme naar Mars. Reizen is dromen, maar met de zeer toepasselijk gekozen naam van het Marswagentje – Perseverance (Volharding) – ligt de realisatie van ruimtereizen uiteindelijk binnen bereik. Waar volharding al niet goed voor is – nú en later. Voorwaarts Mars.

Marcel Baltus

Baltus Communications

Trefwoorden: reizen, toerisme, reisbranche, reisbedrijven

||| Nieuws |||

17/12/25
Exclusief voor leden
Laser en gezellige lampjes maken Bright Nights
Stap in een oase vol met licht, kleur, sneeuw en muziek. Het ideale kerstuitje voor het hele gezin met meer dan 40 attracties én verrassend entertainment, meldt attractiepark Walibi over de Bright Nights.
17/12/25
Zo maak je van je huis een oplaadpunt door cocooning
We leven in een maatschappij die altijd 'aan' staat. Prikkels, notificaties, deadlines; het houdt nooit op. Het is dan ook niet gek dat de trend van 'cocooning' je terugtrekken in je eigen veilige bubbel alleen maar groter wordt.
17/12/25
Exclusief voor leden
Actie om business class passagiers meer te laten betalen tegen vervuiling
Passagiers in first- en business class zijn verantwoordelijk voor 36% van alle CO2-uitstoot op langeafstandsvluchten vanuit Europa. Dat terwijl ze maar een klein gedeelte (14%) uitmaken van de passagiers. Dit blijkt uit een nieuwe Europese analyse van T3 Transportation Think Tank in opdracht van Greenpeace Centraal- en Oost-Europa.
17/12/25
Vier doorfietsroutes in provincie Utrecht
De provincie Utrecht, de gemeenten Amersfoort, De Bilt, De Ronde Venen, Houten, Soest, Uithoorn, Utrecht, Zeist, de Universiteit Utrecht, Schiphol en de Vervoerregio Amsterdam hebben met het ondertekenen van een overeenkomst hun intenties bekrachtigd om vier nieuwe doorfietsroutes aan te leggen.
17/12/25
Elektrisch rijden is goedkoper dus maken we meer kilometers
Je ziet het wel vaker bij prijsontwikkelingen. Daalt de prijs, dan wordt er niet minder gekocht maar meer. Dit is onder meer te zien bij de verkoop van kleding. Elektrisch rijden leidt tot meer reiskilometers blijkt uit vandaag verschenen rapport van CPB en PBL.
17/12/25
Meer ouderen dan jongeren in Nederland
Nederland maakt een bijzondere transitie mee. Vanaf dit jaar zijn er voor het eerst meer 65-plussers dan jongeren tot 20 jaar, blijkt uit CBS-data. Dat zal ook van invloed zijn op recreatie en vrijetijdsgedrag.
16/12/25
Amsterdam aantrekkelijk voor sportindustrie
Werelds grootste sport- en outdoorbeurs ISPO is in 2026 in Amsterdam. Van 3 tot en met 5 november 2026 verwelkomt RAI Amsterdam naar verwachting ongeveer 50.000 bezoekers uit de wereldwijde sportindustrie. Amsterdam is aantrekkelijk voor de sportindustrie.
16/12/25
VVV Hart van Limburg branding- en merkstrategie: een regio vol verhalen
Tijdens de jaarlijkse relatiedag van Stichting VVV Hart van Limburg is de nieuwe branding en merkstrategie van de regio Midden-Limburg gepresenteerd: 'Een regio vol verhalen'. Deze herpositionering markeert een belangrijk moment en biedt een toekomstbestendige basis voor de promotie, samenwerking en regionale ontwikkeling.