Geplaatst op: 14-03-2021
Auteur: Harm IJben

Op zoek naar perspectief voor de gastvrijheidssector: ‘afslaan is een must’

Op zoek naar perspectief voor de gastvrijheidssector: ‘afslaan is een must’

De laatste tijd wordt door Jan en alleman in de media, waaronder ook onze eigen minister-president Mark Rutte, te pas en te onpas in de context van de coronacrisis de term ‘perspectief’ gebezigd. Maar wat wordt daar nou eigenlijk mee bedoeld? Frits Wester vertaalde dit eerder deze maand bij een uitzending van Haags Bakkie op Den Haag FM als volgt: "Mensen willen weten langs hoeveel afslagen ze nog moeten rijden voordat ze weer een keer de weg af mogen.”

Nou wil ik hier niet betogen dat u de woorden van Frits Wester per definitie moet omarmen, maar in het licht van de huidige lockdown-maatregelen sluit deze metafoor wel aan bij de situatie waarin de gastvrijheidssector zich op dit moment bevindt. De coronacrisis heeft vooral door de daaraan gekoppelde maatregelen, enorme financiële gevolgen voor de sector. Terwijl juist uit een recent grootschalig onderzoek van CELTH in opdracht van Gastvrij Nederland is gebleken hoe verweven de sociale waarden van de sector in de samenleving zijn. De sector vergroot de kwaliteit van leven, maakt mensen gelukkiger, verbindt mensen en zorgt voor sociale cohesie. Kortom, de noodzaak is duidelijk. Wanneer mogen mensen weer ‘afslaan’ om Nederland te ontdekken? #hiermoetjezijn

En dan is ‘een vergezicht’, ‘een uitzicht’, of hoe je het ook wilt noemen, van groot belang. Want hoe zorgen we voor een duurzaam herstel van de gastvrijheidssector? Hoe ziet de toekomst van de sector er uit? Of je daarbij het ‘kikkerperspectief’ of ‘vogelperspectief’ hanteert om de toekomst uit te tekenen is in mijn ogen minder relevant, maar daadkracht daarentegen is essentieel, want perspectief is tenslotte meer dan alleen hoop bieden.

Over daadkracht gesproken. Om de crisis zo goed mogelijk door te komen is er voor de korte termijn nodig: economische steun, structureel overleg tussen overheid en sector en mogelijkheden voor experimenten. Daar wordt gelukkig ook hard aan gewerkt door alle betrokkenen. Bovendien is onlangs met het oog op de middellange en lange termijn de herijkte Actieagenda vastgesteld door de Taskforce Samenwerking Gastvrijheidssector. Deze agenda, geschreven door het ministerie van Economische Zaken, NBTC, Interprovinciaal Overleg, CELTH en Gastvrij Nederland, geldt als aanvulling op de landelijke visie op toerisme Perspectief Bestemming Nederland 2030 en bevat acties om de gastvrijheidssector bij te staan in een duurzaam herstel naar een toekomstbestendige sector. Bij de herijking zijn naast de nationale en provinciale overheden vanzelfsprekend ook de sector, lokale overheden, brancheverenigingen en kennisinstellingen betrokken. Ook dat getuigt van daad- en ook slagkracht.

De toekomstvisie op toerisme, Perspectief 2030, is dan ook actueler dan ooit. 2019 was een topjaar met een toegevoegde waarde van 32 miljard euro en 813.000 banen; de bijdrage van de sector aan de economie (bbp) naderde de vijf procent. Het herstel van de bezoekerseconomie biedt de kans toe te werken naar een duurzame, toekomstbestendige sector waarbij bezoekers een waardevolle bijdrage leveren aan brede maatschappelijke opgaven en zo uiteindelijk alle Nederlanders - bewoners, bezoekers en bedrijven - laten profiteren van toerisme.

Perspectief gevonden: afslaan is een must!

Gerelateerde berichten:

  • Geen gerelateerde berichten.
  • ||| Nieuws |||

    23/12/25
    Horeca in 2026: Gematigde groei, bij stijgende prijzen
    De vooruitzichten voor de Nederlandse horeca in 2026 zijn voorzichtig positief. Consumenten geven naar verwachting iets meer uit dankzij een verbeterde koopkracht, maar uitbundige groei blijft uit. ING Research voorspelt een volumegroei van circa 1% voor de sector bij een gemiddelde prijsstijging van 4%. Het lage consumentenvertrouwen en zorgen over hoge prijzen temperen de bestedingen.
    22/12/25
    Tien reistrends voor 2026
    De wereld van toerisme verandert razendsnel. Reizigers zoeken niet alleen bestemmingen, maar ook vrijheid, comfort, betekenis, rust en authenticiteit. NBTC presenteert in de Trendpublicatie 2026 tien trends die de komende jaren richting geven aan de Nederlandse toeristische sector. Ontdek de 10 trends.
    22/12/25
    Mauritshuis introduceert €4-ticket en verbreekt bezoekersrecord
    Het Mauritshuis in Den Haag sluit 2025 af met een historisch hoog aantal bezoekers én kondigt een opvallende nieuwe maatregel aan. Vanaf 1 januari 2026 kunnen bezoekers het museum dagelijks na 16.00 uur binnen voor slechts €4. Met deze stap wil het Mauritshuis kunst toegankelijker maken voor iedereen.
    19/12/25
    Van plan een roadtrip te maken? Denk ook aan deze praktische zaken
    Een roadtrip voelt altijd als een klein avontuur dat je zelf vormgeeft. De vrijheid om te stoppen waar je maar wilt geeft een gevoel dat geen andere reis kan evenaren. Toch begint die ontspannen vibe al bij de voorbereiding. Een kaart vol leuke plekken, een globale route, een playlist die mee kan tot aan de horizon.
    18/12/25
    Toerisme en recreatie spelen structurele rol in de leefbaarheid
    In december heeft Destinatie Nederland een zienswijze ingediend op de Ontwerp Nota Ruimte. Toerisme en recreatie spelen een structurele rol en daar is ruimte voor nodig.
    18/12/25
    Musea trokken 32 miljoen bezoeken in 2024
    Nederlandse musea trokken in 2024 bijna 32 miljoen bezoeken, evenveel als een jaar eerder. Dat zijn er 2 miljoen minder dan in pré-coronajaar 2019. Ook buitenlandse toeristen gaan iets minder (-2%) naar een museum.
    18/12/25
    Alumni get-together opleidingen tourism management op vakdag
    Het is inmiddels een mooie traditie geworden om de vakdag van de Vakantiebeurs te starten met een le...
    17/12/25
    Exclusief voor leden
    Laser en gezellige lampjes maken Bright Nights
    Stap in een oase vol met licht, kleur, sneeuw en muziek. Het ideale kerstuitje voor het hele gezin met meer dan 40 attracties én verrassend entertainment, meldt attractiepark Walibi over de Bright Nights.