Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 01-10-2012
Auteur: Bertus van der Tuuk

Meemaken

Meemaken

Doe Maar zong het al in de jaren tachtig: "We komen niets te kort, we hebben alles. Een kind, een huis, een auto en elkaar. Maar weet je lieve schat wat het geval is. Ik zoek iets meer, ik weet alleen niet waar.” Is dit alles?


Er gloort een nieuwe tijdsgeest. De mens wil er weer toe doen, iets goeds doen voor de omgeving. Niet meer alleen als consument aangesproken worden, niet meer alleen ondergaan wat de experience economy hem voorschotelt. Mensen willen betekenis geven aan het leven, ergens een stempel op drukken. Met een goed gevoel terugkomen van vakantie omdat men een steentje heeft bijgedragen aan een betere wereld.


Ik heb het over de trend van belevenis naar betekenis. Een voorbeeld is de opkomst van de content holiday, een vakantie die verrijkt is met zingeving, ervaringen, kennisverwerving en sociale contacten. Ook zien we steeds meer mogelijkheden om een vakantie te combineren met vrijwilligerswerk. De P van ‘Product’ wordt tevens de P van ‘Purpose’. Deze tendens is wereldwijd voelbaar. Responsible tourism, toerisme waarbij je tevens iets goeds doet voor de maatschappij, is een booming business aan het worden. In een land als Zuid-Afrika vormen toeristische ondernemers gezamenlijke trusts voor goede doelen (‘empowerment’) waar miljoenen in omgaan.


Wie zijn ogen en oren openzet, kan deze trend ook in Nederland bespeuren. Zo waren er dit jaar weer meer deelnemers die meededen met NL DOET. Meer dan 300.000 vrijwilligers staken de handen uit de mouwen. Ze gaven betekenis aan wat ze doen door zichzelf en anderen een stukje gelukkiger te maken.


De Wiltzangh

Vakantiepark De Wiltzangh, nabij het Nationaal Park Dwingelderveld, heeft een stuk heide geadopteerd. Samen met de gasten werkt de camping aan het in stand houden en verbeteren van dit stukje Nationaal Park. "Ik was wat sceptisch”, vertelt onderneemster Hilly Nijstad. "Kan ik het wel maken om mijn gasten aan het werk te zetten? Maar het bleek een doorslaand succes. Het was niet alleen heel nuttig, gezonden leerzaam, maar bovenal ookerg gezellig.Na noeste arbeid gingen we met zijn allen koffie en thee drinken tijdens een picknick op de heideen ’s avonds gezamenlijk eten in het restaurant.”


Een nieuwe generatie, een nieuw houvast

In hun boek Generatie Einstein beschrijven Jeroen Boschma en Inez Groen de opkomst van een nieuwe generatie: een generatie die nieuwe en andere waarden creëert, die gericht is op ‘delen’ (sharing), die beseft dat je met zijn allen meer weet dan in je eentje, die socialer is dan ooit, en die respect voor mens en omgeving en zelfontplooiing hoog in het vaandel heeft staan.

Hier ligt de kiem voor een nieuwe ‘roadmap’ naar de toekomst, een betere en meer duurzame toekomst. Het is een geest die langzaam uit de fles komt, die indringender en fundamenteler is dan de Occupy-beweging, gevoed door waarden als gezamenlijke verantwoordelijkheid, respect en sharing.


Kansen betekeniseconomie

Ik ben ervan overtuigd dat de betekeniseconomie unieke kansen biedt om de ondernemers nieuwe energie te geven, om de toeristen meer aan een toeristisch product te binden en om de overheden goed in hun rol te krijgen als facilitator. Samen bouwen aan een toeristisch product met een actieve inbreng van alle partijen: ondernemers, overheden en gasten. Niet oubollig, maar op een sexy, trendy, vernieuwende, actieve, maar vooral ook leuke manier bijdragen aan de broodnodige vernieuwing van ons toeristische aanbod: "Dit wil je meemaken!”

Trefwoorden: beleving, betekeniseconomie

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

21/03/25
Keukenhof open tot 11 mei 2025
Keukenhof 2025 is op donderdag 20 maart geopend! De aankomende weken tot en met 11 mei zullen meer dan een miljoen mensen vanuit de hele wereld Keukenhof bezoeken. Natuur blijkt ook goed te zijn voor het brein.
21/03/25
Auto- en voetgangersbrug terug in veerhaven Terschelling
De werkzaamheden in de veerhaven van Terschelling zijn ver af met de plaatsing van de voetgangersbrug en autobrug. Alles is klaar voor het nieuwe seizoen en voor de ontvangst van de duizenden gasten van festival Oerol.
21/03/25
Exclusief voor leden
Jaarbeurs verlengt contracten frisdrank en horeca
Koninklijke Jaarbeurs en Coca-Cola Europacific Partners (CCEP) verlengen en versterken hun samenwerking voor de komende jaren.
19/03/25
Leiden&Partners nieuwe leden Raad van Commissarissen
Désirée Battjes en Lodewijk Wisse zijn de nieuwe leden in de Raad van Commissarissen van dmo Leiden&Partners.
18/03/25
Camping Corfwater wordt vakantiepark Landal Pettemer Duynen
De voormalige camping Corfwater in Petten wordt door onderneming Het Nieuwe Strand Petten BV dit jaar ontwikkeld tot een vakantiepark dat Landal Pettemer Duynen gaat heten.
17/03/25
Exclusief voor leden
Toerismesector belast milieu meer dan economische bijdrage
De Nederlandse toerismesector, die tussen 2015 en 2022 gemiddeld 4 procent bijdroeg aan de economie, blijkt een onevenredig grote impact te hebben op het milieu. Vooral het verbruik van drinkwater en de uitstoot van broeikasgassen liggen aanzienlijk hoger dan de economische bijdrage.
14/03/25
Exclusief voor leden
Flinke omzetgroei in reisbranche
In 2024 is de omzet in de reisbranche met 7,9% gestegen ten opzichte van een jaar eerder.
14/03/25
Extra regels voor recreatie bij wolvengebied Utrecht
Provincie Utrecht heeft de regels aangescherpt voor recreatie bij de Leusderheide. Het gaat om een aanlijnplicht voor honden, regels voor kinderen op de paden en het advies om als groep bij elkaar te blijven.