Geplaatst op: 01-10-2012
Auteur: Bertus van der Tuuk

Meemaken

Meemaken

Doe Maar zong het al in de jaren tachtig: "We komen niets te kort, we hebben alles. Een kind, een huis, een auto en elkaar. Maar weet je lieve schat wat het geval is. Ik zoek iets meer, ik weet alleen niet waar.” Is dit alles?


Er gloort een nieuwe tijdsgeest. De mens wil er weer toe doen, iets goeds doen voor de omgeving. Niet meer alleen als consument aangesproken worden, niet meer alleen ondergaan wat de experience economy hem voorschotelt. Mensen willen betekenis geven aan het leven, ergens een stempel op drukken. Met een goed gevoel terugkomen van vakantie omdat men een steentje heeft bijgedragen aan een betere wereld.


Ik heb het over de trend van belevenis naar betekenis. Een voorbeeld is de opkomst van de content holiday, een vakantie die verrijkt is met zingeving, ervaringen, kennisverwerving en sociale contacten. Ook zien we steeds meer mogelijkheden om een vakantie te combineren met vrijwilligerswerk. De P van ‘Product’ wordt tevens de P van ‘Purpose’. Deze tendens is wereldwijd voelbaar. Responsible tourism, toerisme waarbij je tevens iets goeds doet voor de maatschappij, is een booming business aan het worden. In een land als Zuid-Afrika vormen toeristische ondernemers gezamenlijke trusts voor goede doelen (‘empowerment’) waar miljoenen in omgaan.


Wie zijn ogen en oren openzet, kan deze trend ook in Nederland bespeuren. Zo waren er dit jaar weer meer deelnemers die meededen met NL DOET. Meer dan 300.000 vrijwilligers staken de handen uit de mouwen. Ze gaven betekenis aan wat ze doen door zichzelf en anderen een stukje gelukkiger te maken.


De Wiltzangh

Vakantiepark De Wiltzangh, nabij het Nationaal Park Dwingelderveld, heeft een stuk heide geadopteerd. Samen met de gasten werkt de camping aan het in stand houden en verbeteren van dit stukje Nationaal Park. "Ik was wat sceptisch”, vertelt onderneemster Hilly Nijstad. "Kan ik het wel maken om mijn gasten aan het werk te zetten? Maar het bleek een doorslaand succes. Het was niet alleen heel nuttig, gezonden leerzaam, maar bovenal ookerg gezellig.Na noeste arbeid gingen we met zijn allen koffie en thee drinken tijdens een picknick op de heideen ’s avonds gezamenlijk eten in het restaurant.”


Een nieuwe generatie, een nieuw houvast

In hun boek Generatie Einstein beschrijven Jeroen Boschma en Inez Groen de opkomst van een nieuwe generatie: een generatie die nieuwe en andere waarden creëert, die gericht is op ‘delen’ (sharing), die beseft dat je met zijn allen meer weet dan in je eentje, die socialer is dan ooit, en die respect voor mens en omgeving en zelfontplooiing hoog in het vaandel heeft staan.

Hier ligt de kiem voor een nieuwe ‘roadmap’ naar de toekomst, een betere en meer duurzame toekomst. Het is een geest die langzaam uit de fles komt, die indringender en fundamenteler is dan de Occupy-beweging, gevoed door waarden als gezamenlijke verantwoordelijkheid, respect en sharing.


Kansen betekeniseconomie

Ik ben ervan overtuigd dat de betekeniseconomie unieke kansen biedt om de ondernemers nieuwe energie te geven, om de toeristen meer aan een toeristisch product te binden en om de overheden goed in hun rol te krijgen als facilitator. Samen bouwen aan een toeristisch product met een actieve inbreng van alle partijen: ondernemers, overheden en gasten. Niet oubollig, maar op een sexy, trendy, vernieuwende, actieve, maar vooral ook leuke manier bijdragen aan de broodnodige vernieuwing van ons toeristische aanbod: "Dit wil je meemaken!”

Trefwoorden: beleving, betekeniseconomie

||| Nieuws |||

23/12/25
Horeca in 2026: Gematigde groei, bij stijgende prijzen
De vooruitzichten voor de Nederlandse horeca in 2026 zijn voorzichtig positief. Consumenten geven naar verwachting iets meer uit dankzij een verbeterde koopkracht, maar uitbundige groei blijft uit. ING Research voorspelt een volumegroei van circa 1% voor de sector bij een gemiddelde prijsstijging van 4%. Het lage consumentenvertrouwen en zorgen over hoge prijzen temperen de bestedingen.
22/12/25
Tien reistrends voor 2026
De wereld van toerisme verandert razendsnel. Reizigers zoeken niet alleen bestemmingen, maar ook vrijheid, comfort, betekenis, rust en authenticiteit. NBTC presenteert in de Trendpublicatie 2026 tien trends die de komende jaren richting geven aan de Nederlandse toeristische sector. Ontdek de 10 trends.
22/12/25
Mauritshuis introduceert €4-ticket en verbreekt bezoekersrecord
Het Mauritshuis in Den Haag sluit 2025 af met een historisch hoog aantal bezoekers én kondigt een opvallende nieuwe maatregel aan. Vanaf 1 januari 2026 kunnen bezoekers het museum dagelijks na 16.00 uur binnen voor slechts €4. Met deze stap wil het Mauritshuis kunst toegankelijker maken voor iedereen.
19/12/25
Van plan een roadtrip te maken? Denk ook aan deze praktische zaken
Een roadtrip voelt altijd als een klein avontuur dat je zelf vormgeeft. De vrijheid om te stoppen waar je maar wilt geeft een gevoel dat geen andere reis kan evenaren. Toch begint die ontspannen vibe al bij de voorbereiding. Een kaart vol leuke plekken, een globale route, een playlist die mee kan tot aan de horizon.
18/12/25
Toerisme en recreatie spelen structurele rol in de leefbaarheid
In december heeft Destinatie Nederland een zienswijze ingediend op de Ontwerp Nota Ruimte. Toerisme en recreatie spelen een structurele rol en daar is ruimte voor nodig.
18/12/25
Musea trokken 32 miljoen bezoeken in 2024
Nederlandse musea trokken in 2024 bijna 32 miljoen bezoeken, evenveel als een jaar eerder. Dat zijn er 2 miljoen minder dan in pré-coronajaar 2019. Ook buitenlandse toeristen gaan iets minder (-2%) naar een museum.
18/12/25
Alumni get-together opleidingen tourism management op vakdag
Het is inmiddels een mooie traditie geworden om de vakdag van de Vakantiebeurs te starten met een le...
17/12/25
Exclusief voor leden
Laser en gezellige lampjes maken Bright Nights
Stap in een oase vol met licht, kleur, sneeuw en muziek. Het ideale kerstuitje voor het hele gezin met meer dan 40 attracties én verrassend entertainment, meldt attractiepark Walibi over de Bright Nights.