Het ontwikkelen van recreatiebedrijven begint met het eind voor ogen
Overheden buitelen over elkaar rondom het thema: vitale verblijfsrecreatie. Terecht, want een sterke verblijfsrecreatie draagt bij aan de leefbaarheid in een stad, dorp of gemeente. Goed dat overheden daar op letten. In onze optiek hebben veel gemeenten echter weinig oog voor het sturen op nieuwe concepten die gebaseerd zijn op toeristisch-recreatieve exploitatie. Het komt helaas voor dat we zien dat een wethouder een lintje doorknipt op een park dat volgens ons beter nooit gebouwd had moeten worden.
Cowboys
Projectontwikkelaars in de verblijfsrecreatie hebben niet altijd allemaal een goede naam. Cowboys worden sommigen zelfs genoemd. Het is ons inziens echter te gemakkelijk om ze allemaal over een kam te scheren, maar op sommige ontwikkelingen is vanuit kwaliteit en visie zeker fors af te dingen. Nee, we gaan hier geen namen noemen, maar we willen je als lezer wel meenemen in onze visie op dit fenomeen. Als je als eigenaar overweegt je camping te verkopen aan een ontwikkelaar of wanneer je als gemeente benaderd wordt voor een nieuwe toeristisch-recreatieve ontwikkeling, is het ons advies te letten op de volgende aspecten.
Is het concept gebaseerd op een juiste missie?
Wat ons opvalt aan alle slechte plannen die we zien is dat er geen enkele missie aan vooraf gaat. Waar staat de ontwikkelaar voor? Geen enkel idee? Advies van ons: vraag hier op door. Als een ontwikkelaar alleen staat en gaat voor het behalen van een goed rendement is daar vanuit de ontwikkelaar niets mis mee, maar je moet je afvragen of dat een toegevoegde waarde heeft voor een regio of een gemeente of het bedrijf dat je voor je nazaten achter wil laten.
Past de ontwikkeling bij de identiteit van een gebied?
Bestaande concepten worden vaak klakkeloos gekopieerd, zonder dat er nagedacht wordt wat echt thuis hoort bij de identiteit van een gebied. Of de link naar de lokale identiteit is zo flinterdun en slecht vorm gegeven dat de tranen je al aan de tekentafel in de ogen springen. Vraag naar referenties voor je met een partij definitief in zee gaat. Wat op de tekentafel fout gaat kan met de beste marketeer niet goed worden gemaakt.
Welk exploitatiemodel heeft men voor ogen?
Is een nieuw project gestoeld op een duurzaam verdienmodel of is het "na mij de zondvloed”. Dat laatste is naar onze mening mogelijkerwijs iets te vaak aan de orde. Als het nieuwe concept niet geschikt is voor recreanten, och, dan wordt het maar permanente bewoning of huisvesting arbeidsmigranten. Ook hier geldt dat het erg gemakkelijk is om te vragen naar referenties. Waarom zou een ontwikkelaar het in jouw gemeente anders doen dan op andere plaatsen? Als iets niet goed aanvoelt, is het dat meestal ook niet.
Ontwikkeling versus exploitatie
Hoe mooi een ontwikkeling ook vorm is gegeven, als deze niet afgestemd wordt met de toekomstige exploitatie dan is het fundament al rot bij de start. We zien helaas heel veel fouten bij de start: een verkeerde rechtsvorm bij het opzetten van een vereniging van eigenaren, verkaveling zonder visie, bouwen zonder na te denken over het onderhoud, contracten die niet uitvoerbaar zijn voor een exploitant, et cetera. Waarom zou je alle beginnersfouten maken als het wiel al vaak is uitgevonden?
Begin met het einde voor ogen
Begin als gemeente of ondernemer met het einde voor ogen en zoek daar een geschikte ontwikkelaar bij. Er zijn nog altijd veel verouderde vakantieparken in Nederland en nieuwe (project)ontwikkelingen kunnen prima bijdragen een deel van deze bedrijven te vitaliseren. Ondernemers, overheden, ontwikkelaars en adviseurs in de sector moeten er echter voor waken geen problemen voor de toekomst te creëren.
We hebben daarbij een gedeelde verantwoordelijkheid.Wij delen in elk geval graag onze kennis.