Geplaatst op: 18-03-2021
Auteur: Frank Verkoijen

Het ontwikkelen van recreatiebedrijven begint met het eind voor ogen

Het ontwikkelen van recreatiebedrijven begint met het eind voor ogen

Overheden buitelen over elkaar rondom het thema: vitale verblijfsrecreatie. Terecht, want een sterke verblijfsrecreatie draagt bij aan de leefbaarheid in een stad, dorp of gemeente. Goed dat overheden daar op letten. In onze optiek hebben veel gemeenten echter weinig oog voor het sturen op nieuwe concepten die gebaseerd zijn op toeristisch-recreatieve exploitatie. Het komt helaas voor dat we zien dat een wethouder een lintje doorknipt op een park dat volgens ons beter nooit gebouwd had moeten worden.

Cowboys

Projectontwikkelaars in de verblijfsrecreatie hebben niet altijd allemaal een goede naam. Cowboys worden sommigen zelfs genoemd. Het is ons inziens echter te gemakkelijk om ze allemaal over een kam te scheren, maar op sommige ontwikkelingen is vanuit kwaliteit en visie zeker fors af te dingen. Nee, we gaan hier geen namen noemen, maar we willen je als lezer wel meenemen in onze visie op dit fenomeen.  Als je als eigenaar overweegt je camping te verkopen aan een ontwikkelaar of wanneer je als gemeente benaderd wordt voor een nieuwe toeristisch-recreatieve ontwikkeling, is het ons advies te letten op de volgende aspecten.

Is het concept gebaseerd op een juiste missie?

Wat ons opvalt aan alle slechte plannen die we zien is dat er geen enkele missie aan vooraf gaat. Waar staat de ontwikkelaar voor? Geen enkel idee? Advies van ons: vraag hier op door. Als een ontwikkelaar alleen staat en gaat voor het behalen van een goed rendement is daar vanuit de ontwikkelaar niets mis mee, maar je moet je afvragen of dat een toegevoegde waarde heeft voor een regio of een gemeente of het bedrijf dat je voor je nazaten achter wil laten.

Past de ontwikkeling bij de identiteit van een gebied?

Bestaande concepten worden vaak klakkeloos gekopieerd, zonder dat er nagedacht wordt wat echt thuis hoort bij de identiteit van een gebied. Of de link naar de lokale identiteit is zo flinterdun en slecht vorm gegeven dat de tranen je al aan de tekentafel in de ogen springen. Vraag naar referenties voor je met een partij definitief in zee gaat. Wat op de tekentafel fout gaat kan met de beste marketeer niet goed worden gemaakt. 

Welk exploitatiemodel heeft men voor ogen?

Is een nieuw project gestoeld op een duurzaam verdienmodel of is het "na mij de zondvloed”. Dat laatste is naar onze mening mogelijkerwijs iets te vaak aan de orde. Als het nieuwe concept niet geschikt is voor recreanten, och, dan wordt het maar permanente bewoning of huisvesting arbeidsmigranten. Ook hier geldt dat het erg gemakkelijk is om te vragen naar referenties. Waarom zou een ontwikkelaar het in jouw gemeente anders doen dan op andere plaatsen? Als iets niet goed aanvoelt, is het dat meestal ook niet.

Ontwikkeling versus exploitatie

Hoe mooi een ontwikkeling ook vorm is gegeven, als deze niet afgestemd wordt met de toekomstige exploitatie dan is het fundament al rot bij de start. We zien helaas heel veel fouten bij de start: een verkeerde rechtsvorm bij het opzetten van een vereniging van eigenaren, verkaveling zonder visie, bouwen zonder na te denken over het onderhoud, contracten die niet uitvoerbaar zijn voor een exploitant, et cetera. Waarom zou je alle beginnersfouten maken als het wiel al vaak is uitgevonden?

Begin met het einde voor ogen

Begin als gemeente of ondernemer met het einde voor ogen en zoek daar een geschikte ontwikkelaar bij. Er zijn nog altijd veel verouderde vakantieparken in Nederland en nieuwe (project)ontwikkelingen kunnen prima bijdragen een deel van deze bedrijven te vitaliseren. Ondernemers, overheden, ontwikkelaars en adviseurs in de sector moeten er echter voor waken geen problemen voor de toekomst te creëren.

We hebben daarbij een gedeelde verantwoordelijkheid.Wij delen in elk geval graag onze kennis.

Trefwoorden: verblijfsrecreatie, vakantieparken, bungalowparken, campings, kampeerterreinen, vitale vakantieparken, projectontwikkeling

||| Nieuws |||

23/12/25
Horeca in 2026: Gematigde groei, bij stijgende prijzen
De vooruitzichten voor de Nederlandse horeca in 2026 zijn voorzichtig positief. Consumenten geven naar verwachting iets meer uit dankzij een verbeterde koopkracht, maar uitbundige groei blijft uit. ING Research voorspelt een volumegroei van circa 1% voor de sector bij een gemiddelde prijsstijging van 4%. Het lage consumentenvertrouwen en zorgen over hoge prijzen temperen de bestedingen.
22/12/25
Tien reistrends voor 2026
De wereld van toerisme verandert razendsnel. Reizigers zoeken niet alleen bestemmingen, maar ook vrijheid, comfort, betekenis, rust en authenticiteit. NBTC presenteert in de Trendpublicatie 2026 tien trends die de komende jaren richting geven aan de Nederlandse toeristische sector. Ontdek de 10 trends.
22/12/25
Mauritshuis introduceert €4-ticket en verbreekt bezoekersrecord
Het Mauritshuis in Den Haag sluit 2025 af met een historisch hoog aantal bezoekers én kondigt een opvallende nieuwe maatregel aan. Vanaf 1 januari 2026 kunnen bezoekers het museum dagelijks na 16.00 uur binnen voor slechts €4. Met deze stap wil het Mauritshuis kunst toegankelijker maken voor iedereen.
19/12/25
Van plan een roadtrip te maken? Denk ook aan deze praktische zaken
Een roadtrip voelt altijd als een klein avontuur dat je zelf vormgeeft. De vrijheid om te stoppen waar je maar wilt geeft een gevoel dat geen andere reis kan evenaren. Toch begint die ontspannen vibe al bij de voorbereiding. Een kaart vol leuke plekken, een globale route, een playlist die mee kan tot aan de horizon.
18/12/25
Toerisme en recreatie spelen structurele rol in de leefbaarheid
In december heeft Destinatie Nederland een zienswijze ingediend op de Ontwerp Nota Ruimte. Toerisme en recreatie spelen een structurele rol en daar is ruimte voor nodig.
18/12/25
Musea trokken 32 miljoen bezoeken in 2024
Nederlandse musea trokken in 2024 bijna 32 miljoen bezoeken, evenveel als een jaar eerder. Dat zijn er 2 miljoen minder dan in pré-coronajaar 2019. Ook buitenlandse toeristen gaan iets minder (-2%) naar een museum.
18/12/25
Alumni get-together opleidingen tourism management op vakdag
Het is inmiddels een mooie traditie geworden om de vakdag van de Vakantiebeurs te starten met een le...
17/12/25
Exclusief voor leden
Laser en gezellige lampjes maken Bright Nights
Stap in een oase vol met licht, kleur, sneeuw en muziek. Het ideale kerstuitje voor het hele gezin met meer dan 40 attracties én verrassend entertainment, meldt attractiepark Walibi over de Bright Nights.