Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 07-06-2021
Auteur: Guido Aerts

Bezint eer ge begint!

Bezint eer ge begint!

De laatste dertig jaar gaan we in oktober samen met vrienden een lang weekend naar een super leuk hotel in Zuid Limburg. Vrijdagavond aankomen, lekker borrelen. Zaterdag samen erop uit om dan af te sluiten met een "lazy sunday” waarna iedereen weer huiswaarts gaat. Herinneringen worden opgehaald en gekoesterd. We zijn er kind aan huis en voelen dat ook zo. 

Afgelopen jaar kon dit weekend niet doorgaan en het uitgesteld verlangen werd alleen maar groter. Enige weken terug probeerden we voor dit jaar te boeken. Het bericht was dat het helemaal volgeboekt was maar dat er nog wel een mogelijkheid was voor een nacht van donderdag op vrijdag voor de dubbele prijs.

Eind maart werd duidelijk wie er het komend jaar een Michelin ster mag voeren en er was een interview te zien met een van de nieuwelingen. Zonder blikken of blozen gaf de eigenaar en tegelijkertijd chef-kok aan dat hij nu de menuprijzen wel kon verdubbelen.

Vorige week, na een lange tijd zonder, eindelijk weer naar de pedicure. De prijs voor een behandeling is met 2,50 euro verhoogd.

Uiteraard mogen ondernemers hun eigen beleid voeren en het is ook begrijpelijk dat ze iets van de opgelopen schade van het afgelopen jaar proberen in te lopen. Blijft de vraag of extreme prijsstijgingen de beste optie zijn. En waarom worstel ik er persoonlijk zo mee?

Eerst maar onze gastheer en vriend uit Limburg. Rationeel begrijp ik het en natuurlijk hadden we eerder moeten boeken. Van de andere kant, ieder jaar krijgen we op tijd een email die ons eraan herinnert wat voor een fijne tijd we samen hebben en dat we vooral op tijd moeten boeken. Teleurgesteld concludeer ik dat loyaliteit dus kennelijk eenrichtingsverkeer is. Dit jaar dan maar een lang weekend naar Lissabon en misschien bevalt dat zo goed …

De nieuwe chef-kok die, samen met zijn huidige gasten, een mooie zaak heeft opgebouwd zet de Michelin deuren wagenwijd open om even te cashen met de te verwachten toestroom aan Michelin toeristen.

Van de pedicure kan ik het goed begrijpen en goed hebben. Zij heeft als ZZP-er een moeilijke tijd achter de rug. 2,50 euro is een verhoging van 10% en is nog te overzien.

Wie het onderste uit de kan wil, krijgt de deksel …

Een goed of onderscheidend concept met veel aandacht voor de beleving heeft praktisch twee belangrijke uitkomsten. De mogelijkheid om een premium prijs te vragen ten opzichte van de concurrentie en bijna automatisch gegenereerde loyaliteit. Dit wil ik meer en vaker. De gastvrijheidssector zou de verleiding moeten weerstaan om de prijzen exorbitant te verhogen. Het is verstandiger om naar de ‘life time value van een gast te kijken. Een redelijke (tijdelijke) prijsverhoging valt zeker te billijken.

Het zou ook kunnen dat de Michelin sterrenrestaurants in Lissabon een betere propositie leveren en daarmee een blijvertje blijken te zijn. Daar komt nog bij dat de gedwongen winkelnering in 2021 in Nederland vanaf 2022 verleden tijd zal zijn. Dan wordt het gewoon weer bikkelen en zal loyaliteit opnieuw verdiend moeten worden.

Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, hotels, loyaliteit, prijzen

||| Nieuws |||

16/04/25
Exclusief voor leden
TopParken realiseert tien appartementen in centrumgebouw Lage Vuursche
TopParken biedt op haar Utrechtse vakantiepark Résidence Lage Vuursche vanaf het aanstaande Paasweekend 10 luxe vakantieappartementen aan. De appartementen zijn geschikt voor maximaal vier personen en bevinden zich in het nieuwe centrumgebouw, waar ook het nieuwe restaurant en wellnesscentrum te vinden zijn.
15/04/25
Peter Gillis veroordeeld tot celstraf voor omvangrijke belastingfraude
De rechtbank Oost-Brabant heeft vandaag een Peter Gillis veroordeeld tot een gevangenisstraf. Ook zijn ex-vrouw en dochter zijn veroordeeld en moeten een taakstraf uitvoeren. Hij is schuldig bevonden aan belastingfraude die onder zijn leiding gedurende ten minste vijf jaar plaatsvond.
14/04/25
Hoofdkantoor Landal in Amsterdam geopend
Door de fusie van Landal GreenParks en Roompot verhuist een groot deel van de kantoormedewerkers van Zwolle, Den Haag, Uithoorn en Goes naar Amsterdam. Zo´n 300 medewerkers werken vanuit één internationaal hoofdkantoor aan de Wibautstraat en vormen een internationale hub voor kantoren en parken.
14/04/25
Exclusief voor leden
Center Parcs opent eerste Scandinavische resort in Denemarken
Na dertien jaar van planning en voorbereiding opent Center Parcs op 20 juni 2025 haar allereerste vakantiepark in Scandinavië. et resort verwacht jaarlijks 450.000 overnachtingen en 25.000 dagbezoekers, wat een economische impuls zal geven aan de regio Nordals.
10/04/25
Dormio Group breidt internationaal uit
De Dormio Group heeft in Portugal Duna Parque overgenomen en breidt ook op Curaçao en in Europa uit. Dormio groeit daarmee van 41 naar 61 locaties.
10/04/25
Exclusief voor leden
Meer kampeerders willen comfort en privacy op het toilet en onder de douche
Sinds begin 2024 is het aantal campings dat privé-sanitair aanbiedt met 20% gestegen, zo concludeert campingspecialist ACSI na de jaarlijkse inventarisatie van bijna 10.000 campings in heel Europa. Bij ruim 1 op de 10 campings is het nu mogelijk om een eigen douche en toilet te reserveren, waarbij Nederland de boventoon voert.
10/04/25
Exclusief voor leden
Plopsa Group gaat voor één merknaam
De Plopsa Group heeft bekendgemaakt dat twee van haar grote themaparken een nieuwe naam krijgen. Holiday Park in Duitsland zal voortaan door het leven gaan als Plopsaland Deutschland, terwijl Plopsa Coo in de Belgische Ardennen de naam Plopsaland Ardennes krijgt. Deze naamsveranderingen zijn onderdeel van een bredere Europese groeistrategie van Plopsa.
01/04/25
Vloer Recreatie Vakbeurs voor 80% gevuld
Met nog ruim zeven maanden te gaan tot de Recreatie Vakbeurs op 11, 12 en 13 november 2025 in Evenementenhal Hardenberg, is de beursvloer nu al voor maar liefst 80% geboekt.