Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 07-06-2021
Auteur: Guido Aerts

Bezint eer ge begint!

Bezint eer ge begint!

De laatste dertig jaar gaan we in oktober samen met vrienden een lang weekend naar een super leuk hotel in Zuid Limburg. Vrijdagavond aankomen, lekker borrelen. Zaterdag samen erop uit om dan af te sluiten met een "lazy sunday” waarna iedereen weer huiswaarts gaat. Herinneringen worden opgehaald en gekoesterd. We zijn er kind aan huis en voelen dat ook zo. 

Afgelopen jaar kon dit weekend niet doorgaan en het uitgesteld verlangen werd alleen maar groter. Enige weken terug probeerden we voor dit jaar te boeken. Het bericht was dat het helemaal volgeboekt was maar dat er nog wel een mogelijkheid was voor een nacht van donderdag op vrijdag voor de dubbele prijs.

Eind maart werd duidelijk wie er het komend jaar een Michelin ster mag voeren en er was een interview te zien met een van de nieuwelingen. Zonder blikken of blozen gaf de eigenaar en tegelijkertijd chef-kok aan dat hij nu de menuprijzen wel kon verdubbelen.

Vorige week, na een lange tijd zonder, eindelijk weer naar de pedicure. De prijs voor een behandeling is met 2,50 euro verhoogd.

Uiteraard mogen ondernemers hun eigen beleid voeren en het is ook begrijpelijk dat ze iets van de opgelopen schade van het afgelopen jaar proberen in te lopen. Blijft de vraag of extreme prijsstijgingen de beste optie zijn. En waarom worstel ik er persoonlijk zo mee?

Eerst maar onze gastheer en vriend uit Limburg. Rationeel begrijp ik het en natuurlijk hadden we eerder moeten boeken. Van de andere kant, ieder jaar krijgen we op tijd een email die ons eraan herinnert wat voor een fijne tijd we samen hebben en dat we vooral op tijd moeten boeken. Teleurgesteld concludeer ik dat loyaliteit dus kennelijk eenrichtingsverkeer is. Dit jaar dan maar een lang weekend naar Lissabon en misschien bevalt dat zo goed …

De nieuwe chef-kok die, samen met zijn huidige gasten, een mooie zaak heeft opgebouwd zet de Michelin deuren wagenwijd open om even te cashen met de te verwachten toestroom aan Michelin toeristen.

Van de pedicure kan ik het goed begrijpen en goed hebben. Zij heeft als ZZP-er een moeilijke tijd achter de rug. 2,50 euro is een verhoging van 10% en is nog te overzien.

Wie het onderste uit de kan wil, krijgt de deksel …

Een goed of onderscheidend concept met veel aandacht voor de beleving heeft praktisch twee belangrijke uitkomsten. De mogelijkheid om een premium prijs te vragen ten opzichte van de concurrentie en bijna automatisch gegenereerde loyaliteit. Dit wil ik meer en vaker. De gastvrijheidssector zou de verleiding moeten weerstaan om de prijzen exorbitant te verhogen. Het is verstandiger om naar de ‘life time value van een gast te kijken. Een redelijke (tijdelijke) prijsverhoging valt zeker te billijken.

Het zou ook kunnen dat de Michelin sterrenrestaurants in Lissabon een betere propositie leveren en daarmee een blijvertje blijken te zijn. Daar komt nog bij dat de gedwongen winkelnering in 2021 in Nederland vanaf 2022 verleden tijd zal zijn. Dan wordt het gewoon weer bikkelen en zal loyaliteit opnieuw verdiend moeten worden.

Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, hotels, loyaliteit, prijzen

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

21/03/25
Keukenhof open tot 11 mei 2025
Keukenhof 2025 is op donderdag 20 maart geopend! De aankomende weken tot en met 11 mei zullen meer dan een miljoen mensen vanuit de hele wereld Keukenhof bezoeken. Natuur blijkt ook goed te zijn voor het brein.
21/03/25
Auto- en voetgangersbrug terug in veerhaven Terschelling
De werkzaamheden in de veerhaven van Terschelling zijn ver af met de plaatsing van de voetgangersbrug en autobrug. Alles is klaar voor het nieuwe seizoen en voor de ontvangst van de duizenden gasten van festival Oerol.
21/03/25
Exclusief voor leden
Jaarbeurs verlengt contracten frisdrank en horeca
Koninklijke Jaarbeurs en Coca-Cola Europacific Partners (CCEP) verlengen en versterken hun samenwerking voor de komende jaren.
19/03/25
Leiden&Partners nieuwe leden Raad van Commissarissen
Désirée Battjes en Lodewijk Wisse zijn de nieuwe leden in de Raad van Commissarissen van dmo Leiden&Partners.
18/03/25
Camping Corfwater wordt vakantiepark Landal Pettemer Duynen
De voormalige camping Corfwater in Petten wordt door onderneming Het Nieuwe Strand Petten BV dit jaar ontwikkeld tot een vakantiepark dat Landal Pettemer Duynen gaat heten.
17/03/25
Exclusief voor leden
Toerismesector belast milieu meer dan economische bijdrage
De Nederlandse toerismesector, die tussen 2015 en 2022 gemiddeld 4 procent bijdroeg aan de economie, blijkt een onevenredig grote impact te hebben op het milieu. Vooral het verbruik van drinkwater en de uitstoot van broeikasgassen liggen aanzienlijk hoger dan de economische bijdrage.
14/03/25
Exclusief voor leden
Flinke omzetgroei in reisbranche
In 2024 is de omzet in de reisbranche met 7,9% gestegen ten opzichte van een jaar eerder.
14/03/25
Extra regels voor recreatie bij wolvengebied Utrecht
Provincie Utrecht heeft de regels aangescherpt voor recreatie bij de Leusderheide. Het gaat om een aanlijnplicht voor honden, regels voor kinderen op de paden en het advies om als groep bij elkaar te blijven.