Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 14-10-2021
Auteur: Marcel Baltus

Varkens in nood op Lisboa Airport

Varkens in nood op Lisboa Airport
Claustrofobie. Je vraag er niet om. Dat heb je, of niet. En fijn is het geenszins. Hele kleine liften? Ik neem de trap wel. Al is die 10 verdiepingen hoog. Grote mensenmassa’s? Ik vermijd ze liever.

Een verademing was dan ook een recent bezoek aan de Portugese regio Alentejo. Die streek beslaat een derde van het hele land – heeft vrijwel dezelfde oppervlakte als Nederland – en telt ruim 776.000 inwoners. Rust, ruimte, relaxed.

Dat gevoel verdween als sneeuw voor de zon bij terugkomst op de luchthaven van Lissabon. Hadden we op de heenweg voor een KLM-vlucht gekozen, terug opteerden wij voor transavia.com, vanwege het voor ons gunstigere vertrektijdstip in de vroege avond.

Ook op Lisbon Airport – het was mijn eerst kennismaking met deze luchthaven – worden passagiers van low-cost maatschappijen in één hal bijeengedreven – terminal 2. Omdat er in deze hal geen self-service incheckzuilen staan, moet je naar de balies. En dat deden met ons honderden anderen. Een slangenrij van mensenvlees die zich vanwege het geringe aantal incheckbalies met een slakkengang voortbewoog. Dan kom je na de security check in een soort doorloophal. Wat een miserabele aanblik. Honderden passagiers die zittend, liggend, hangend, hurkend, knielend en leunend als uitgezakte puddingen mismoedig en futloos voor zich uit starend, snaaiend, turend en loerend als varkens in een stal opgehokt waren. Een mensonterende varkens in nood aanblik.

En ook in de hal bij de gates was het een drukte van jewelste. De 1,5 meter regel werd door iedereen aan zijn laars gelapt, alle stoelen met een niet-op-gaan-zitten-kruis waren gewoon bezet en de tax-free winkels grenzen precies aan deze gates dus was het een grote krioelende megabende tussen mensen die willen winkelen en mensen die een zitplaats zochten. Zouden directieleden van transavia.com, Ryanair, easyJet en overige no-frills maatschappijen die dag bij ons in de rij hebben gestaan, dan zou het schaamrood hen op de kaken hebben gestaan.
 
Ik kreeg bewondering voor de ontwerpers van Schiphol. Hoewel ook aan onze nationale luchthaven het een en ander valt te verbeteren, hebben ze de lay-out en de passagiersstromen behoorlijk op orde. Omdat ze toch wat tijd over hebben vanwege de huidige lagere passagiersaantallen, kan er wellicht een Schiphol team naar Humberto Delgado Airport afreizen om daar in Terminal 2 orde op zaken te stellen. Want low-budget mag niet synoniem staan voor erbarmelijke omstandigheden. Mijn tip voor Lissabon-gangers – vlieg naar/van naar Terminal 1.

Marcel Baltus
Baltus Communications
Trefwoorden: vliegen, luchthaven, Lissabon, Schiphol

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

07/04/25
Lancering nieuwe fietsbeleving in Vlaanderen: de iCONS Challenge
Een nieuwe fietsbeleving die vakantiefietsers uitdaagt om de 56 iconen langs de icoonfietsroutes in Vlaanderen te ontdekken.
28/03/25
Exclusief voor leden
Subsidie naar 12 evenementen die identiteit Groningen versterken
Gedeputeerde Staten van provincie Groningen hebben in totaal 297.000 euro subsidie toegekend aan twaalf karakteristieke evenementen die dit jaar in Groningen plaatsvinden.
27/03/25
1931 Congrescentrum Brabanthallen is eerste congreslocatie met vaste Sign Language Coffee Bar
1931 Congrescentrum Brabanthallen is vanaf april de eerste in Nederland met een koffiebar waar je in gebarentaal leert een koffie te bestellen. De gebaarista's staan dagelijks klaar.
23/03/25
Megagrote uitbreiding Posta7: noordelijke hotspot bij de A7 krijgt er 2.300 m² bij
Goed nieuws voor liefhebbers van uitjes: het overdekte uitjescentrum Posta7 in Tolbert krijgt groen licht voor een forse uitbreiding.
23/03/25
Studentpiloten Transavia vliegen voor het eerst elektrisch
Op Teuge Airport maakten studenten van Transavia's eigen pilotenopleiding, in samenwerking met E-Flight Academy, ken nis et elektrisch vliegen.
23/03/25
Wandelcamping Pluk de Dag en Landgoed Quadenoord winnen Gouden Haring
Peter Rehwinkel, voorzitter raad van toezicht van Stichting De Groene Koepel reikte de een Gouden Hring uit voor de indrukwekkende transformatie van een bestaande camping.
23/03/25
Toerisme Award 2025 naar Landgoed Heerlijkheid Mariënwaerdt
De jaarlijkse Toerisme Award is dit jaar door Stichting Bureu Toerisme uitgereikt aan Landgoed Heerlijkheid Mariënweerdt voor uitzonderlijk ondernemerschap, visie en doorzettingsvermogen.
21/03/25
Exclusief voor leden
Jaarbeurs verlengt contracten frisdrank en horeca
Koninklijke Jaarbeurs en Coca-Cola Europacific Partners (CCEP) verlengen en versterken hun samenwerking voor de komende jaren.