Verduurzaming Toerisme in Nederland moet sneller
Deze weken gaat het over weinig anders: klimaatverandering. En terecht. Tijdens de klimaatconferentie COP26 in Glasgow proberen wereldleiders, al dan niet succesvol, de klimaatambities en -acties voor het komende decennium op te schroeven. Antonio Guterres, de secretaris-generaal van de Verenigde Naties, noemt 2021 een ‘make-or-break year to confront the global climate emergency’.
Het is dus alles of niets. En dat geldt ook voor de toeristische sector, die verantwoordelijk is voor circa 8% van de wereldwijde CO2-uitstoot. Tegelijkertijd stijgt het besef dat het toekomstig succes van de sector bestendigd wordt als we geen strijd voeren tussen economische, sociale en ecologische belangen, maar die juist met elkaar in balans brengen. Het is dan ook niet zonder reden dat verschillende toeristische partijen wereldwijd, van populaire bestemmingen en overheden tot touroperators en hotelketens, zich tijdens COP26 hebben geschaard achter de Glasgow Declaration. Hierin geven zij samen aan de internationale klimaatambities te ondersteunen. En committeren zij zich aan het opstellen van actieplannen waarmee ze de verduurzaming binnen hun deel van de sector zullen versnellen.
Ook het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) en Merk Fryslân hebben deze verklaring ondertekend. Omdat we zien dat we ook in Nederland nog meer zullen moeten inzetten op het verduurzamen van de toeristische sector. Het is nu urgenter dan ooit om met elkaar deze versnelde transitie in te zetten.
Verduurzaming binnen de sector is onderdeel van een transitie die al eerder is ingezet. In 2018 presenteerde NBTC namens de toeristische sector Perspectief 2030, de landelijke visie op de duurzame ontwikkeling van wat we in ons jargon de ‘bestemming Nederland’ noemen. Hierin beschreven we al hoe de rol van toerisme moet veranderen: van een sec economische motor naar een maatschappelijke motor waarbij toerisme ook op een andere manier waarde toevoegt: waarin economie, ecologie en sociaal-maatschappelijke aspecten met elkaar in balans zijn en elkaar versterken.
Sinds dat moment zijn vele partijen samen aan de slag gegaan om deze transitie te laten slagen, ook op het gebied van verduurzaming. Dat is goed en we zien hier prachtige voorbeelden van door het hele land. Eén van de voorbeelden is het Waddengebied, dat afgelopen week aankondigde in 2030 de duurzaamste bestemming van Europa te willen zijn. Binnen deze ambitie staan de duurzaamheidsdoelen van de Verenigde Naties centraal. Inmiddels hebben ruim 100 partijen deze ambitie ondersteund.
Maar we zien ook dat we nú moeten versnellen. We zien dat er meer kennis nodig is over de ecologische footprint van bezoekers op bestemmingen en over hoe we bezoekers kunnen verleiden duurzame keuzes te maken. Maar ook dat we nog veel meer van elkaar kunnen leren welke incentives en maatregelen leiden tot snellere verduurzaming van bijvoorbeeld hotels en attracties.
Sinds dat moment zijn vele partijen samen aan de slag gegaan om deze transitie te laten slagen, ook op het gebied van verduurzaming. Dat is goed en we zien hier prachtige voorbeelden van door het hele land. Eén van de voorbeelden is het Waddengebied, dat afgelopen week aankondigde in 2030 de duurzaamste bestemming van Europa te willen zijn. Binnen deze ambitie staan de duurzaamheidsdoelen van de Verenigde Naties centraal. Inmiddels hebben ruim 100 partijen deze ambitie ondersteund.
Maar we zien ook dat we nú moeten versnellen. We zien dat er meer kennis nodig is over de ecologische footprint van bezoekers op bestemmingen en over hoe we bezoekers kunnen verleiden duurzame keuzes te maken. Maar ook dat we nog veel meer van elkaar kunnen leren welke incentives en maatregelen leiden tot snellere verduurzaming van bijvoorbeeld hotels en attracties.
We willen daarom andere aan toerisme en zakelijk bezoek gelieerde partijen, zoals overheden en ondernemers uit steden en regio's in Nederland. vragen om die versnelling met ons in te zetten. Niet omdat wij het antwoord hebben op alle vragen, maar juist omdat we geloven dat we alleen samen de noodzakelijke antwoorden op uitdagende vragen kunnen vinden.
Jos Vranken is algemeen directeur bij het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen.
Martin Cnossen is directeur bij Merk Fryslân.
Topics:Duurzaam toerisme, Toerisme