Geplaatst op: 13-01-2022
Auteur: Menno Stokman

Toerisme & Gastvrijheid nieuw thema in onderzoeksambities hogesholen

Toerisme & Gastvrijheid nieuw thema in onderzoeksambities hogesholen

Op 23 november presenteerden de hogescholen hun onderzoeksambities aan demissionair minister van onderwijs Van Engelshoven: Praktijkgericht onderzoek als kennisversneller. In de plannen staan 12 nationale thema’s centraal, zoals Gezondheid & Welzijn, Onderwijs & Talentontwikkeling en Energietransitie & Duurzaamheid. Met praktijkgericht onderzoek op deze thema's zorgen de hogescholen voor innovatie van bedrijfsleven en actualisatie van het onderwijs.

Succes voor het gastvrijheidsdomein: Toerisme & Gastvrijheid is toegevoegd als nieuw thema in de onderzoeksstrategie. "Een thema wat maatschappelijk en economisch zeer relevant is en waarop een van de pilots voor de Professional Doctorate wordt ontwikkeld”, zo geeft de Vereniging Hogescholen aan. Het praktijkgericht onderzoek in het hbo heeft een duidelijke plek gekregen in het onderzoekslandschap van Nederland en het gastvrijheidsdomein is -eindelijk-
(h)erkend en heeft daarin voet aan de grond gekregen.

Volop kansen dus! Het is nu zaak om het toegepaste en academische onderzoek in het gastvrijheidsdomein verder uit te bouwen. De hogescholen in het domein hebben gezamenlijk zo’n 75 fte aan onderzoekscapaciteit beschikbaar om het domein te helpen bij haar transitie naar een duurzame ontwikkelings-, beheer- en exploitatieaanpak en bijpassende arbeidsmarktaanpak. Veel onderzoeksresultaten raken het werkveld nog onvoldoende; taak voor zowel het onderwijs als het werkveld om elkaar nadrukkelijker op te zoeken.

CELTH is in het leven geroepen om deze match tussen werkveld en onderwijs te maken. Dat doet dit kenniscentrum onder meer door met NBTC en CBS samen te werken in het Data & Development Lab en de Landelijke Data Alliantie en met het brede werkveld de krachten te bundelen in de nationale Taskforce Gastvrijheidssector. En door te investeren in relevante onderzoeksprojecten. Dat is nodig, want zo concludeert de Vereniging Hogescholen ook: "De complexiteit en dynamiek binnen de toerisme- en vrijetijdssector neemt toe door de wereldwijde verbinding met andere sectoren in combinatie met duurzaamheidsvraagstukken, digitalisering, gebiedsontwikkeling en de COVID-19 impact. Het onderzoek richt zich op zowel negatieve invloeden van toerisme zoals overtoerisme en drukte als de positieve invloeden op de samenleving.”

Op de Nationale Toerisme Top 2021 is de nieuwe ‘Actieagenda Perspectief 2030 Bestemming Nederland’ gepresenteerd. CELTH draagt -als kennispartner van de Taskforce- met de aangesloten hogescholen BUas, NHL Stenden en HZ en de onderzoeksinstituten European Tourism Futures Institute en het Kenniscentrum Kusttoerisme fors bij aan deze Actieagenda. 

We werkten met sectorpartijen en het Ministerie van EZK samen om een visie te ontwikkelen op een duurzame arbeidsmarkt, wat dit betekent voor werknemers, werkgevers en natuurlijk ook: het onderwijs. Ook heeft CELTH in samenwerking met Gastvrij Nederland de brede maatschappelijke waarde van toerisme en recreatie in beeld gebracht, schetst het rapport een totaaloverzicht van de relevante duurzaamheidsthema’s en de mogelijke acties voor de sector om de milieubelasting te verminderen en brengt CELTH de overheidsinstrumenten in beeld om ondernemers te ondersteunen bij verduurzaming, innovatie en digitalisering. Belangrijke stappen, maar er moeten nog héél wat heilige huisjes worden afgebroken om de sector écht te verduurzamen!

Trefwoorden: Celth, onderzoek

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

16/12/24
HECkathon: studenten De Rooi Pannen aan de slag met vraagstukken Bredase bedrijven
Volgende week donderdag 19 december staat er een prachtig evenement op de planning voor onze Bredase studenten Toerisme, Leisure & Marketing, samen met een aantal prominente Bredase bedrijven en organisaties.
16/12/24
Europa’s eerste mens-robot opent nieuw vakevent Travel & Tech
De missie van Travel & Tech is het verbinden van experts en professionals om de manier waarop we reizen, te vernieuwen.
16/12/24
Consumentenbond waarschuwt voor dure extra kosten bij vliegtickets
Websites voor vliegtickets beloven goedkope tickets, maar rekenen vaak hoge prijzen voor bagage en s...
11/12/24
Weer award voor Dark Sky Terschelling
De campagne rondom Dark Sky Terschelling heeft in Londen een internationale X.Award gewonnen. Bijzonder want het verslaat andere bekende destinatiecampagnes. De campagne won een Purposeful Brand Award en concurreerde met wereldspelers als Visit California, Explore Natural Martin (Florida) en Wonderful Copenhagen.
06/12/24
Exclusief voor leden
Great Stay App neemt The Digital Concierge over
Great Stay, bedrijf in digitale gastcommunicatie neemt app The Digital Concierge over.
06/12/24
Exclusief voor leden
Ohoe chatbot beantwoordt vragen over erfgoed
Wie een vraag heeft over erfgoed, kunst of natuur kan die voortaan stellen aan Oehoe, de vriendelijke chatbot van de ErfgoedApp. Zo maakt FARO de ontdekking van erfgoed in de buurt nog laagdrempeliger en eenvoudiger.
04/12/24
Hart van Brabant gaat regio een boost geven
De regio Hart van Brabant heeft veel te bieden op het gebied van toerisme en recreatie, maar buiten de regio is dit aanbod nog niet voldoende bekend. Met het RegioBoost programma van VisitBrabant en ondersteuning vanuit de nieuwe stuurgroep Toerisme & Recreatie Hart van Brabant krijgt de regio een flinke impuls.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?