Geplaatst op: 31-03-2022
Auteur: Guido Aerts

Build Back Better

Build Back Better
Photo by Tolu Olarewaju on Unsplash

Aan het begin van de Coronacrisis leek er veel draagvlak te zijn voor misschien wel fundamentele veranderingen in ons gedrag. De Coronacrisis legde het vergrootglas op veel zaken die in onze samenleving op zijn minst "schuren” of ongelijkheden prominent maakten. Resteert het perspectief van het morele dilemma. In de studie vertaald naar Ik en Wij gedrag. Zo bezien zitten we dus ergens waar de bezoekerseconomie gedeeltelijk is ingestort en waar tegelijkertijd ook elementen van een transitie te zien zijn.

Een ander perspectief is dat ons reisgedrag, en dan met name de daaraan verbonden CO2-problematiek, onderwerp van discussie en onderzoek is. Met de klimaatambities in het achterhoofd zal de toeristische sector haar verantwoordelijkheid moeten nemen. Grote vraag is hoe de gemiddelde consument (als die al bestaat) in dit vraagstuk zit?

In de Kampioen van januari 2022, het huisblad van de ANWB, wordt verwezen naar een onderzoek onder hun panel van 2000 leden. Uit dit onderzoek blijkt dat er behoorlijk draagvlak is (44%) voor de trein ten opzichte van het vliegtuig bij stedentrips. Wellicht is het panel niet helemaal representatief, maar toch.

In een recent onderzoek van de ETC (European Travel Commission) waaraan is meegewerkt door CELTH, ETFI en BUAS is voor meerdere landen onderzocht hoe de keuzes ten aanzien van vervoer, verblijf en in mindere mate vermaak, in verschillende landen, uitpakken. In het onderzoek is gekeken naar verschillende waardepatronen van reizigers of toeristen en welke keuzes zij dan maken ten aanzien van de reismodus. Er worden vier, als het ware concurrerende waardes gedefinieerd met daarbij steeds een soort persona zoals we die ook kennen uit de marketingtheorie.

Vergelijkbaar onderzoek is ook al vóór Covid gedaan. Toen bleek dat die waardebenadering een goede voorspeller bleek van feitelijk reisgedrag. Daarnaast is het interessant omdat hiermee een mogelijke verandering van waardes en/of gedrag in beeld kan komen.

De eerste waarde noem ik even eco-bewust. Het rapport spreekt van biospheric. De ecologische voetafdruk is meer of minder relevant. De tweede in het rapport is altruistic. De derde gaat de andere kant op, egoistic. Het wordt afgesloten met hedonistic.

Het blijkt dat de onderzochte populatie is te duiden op basis van een mix van deze vier waarden. We hebben ze allemaal in meer of mindere mate. Opvallend is dat alle groepen relatief hoog scoren op hedonisme. De behoefte aan beleving scoort hoog. De invulling kan natuurlijk per individu of subgroep anders zijn.

In het rapport worden de inzichten op de customer journey gelegd. In feite de marketingfunnel zoals we die kennen. Dan blijkt dat alle groepen in meer of mindere mate hun beoogd reisgedrag langs de maatlat van ecologische voetafdruk en impact op de lokale situatie betrekken. Het feitelijke reisgedrag is alleen bij de groep die eco-bewust en sociaal verenigd is in lijn met die afweging. Dat betekent, minder vaak reizen, minder ver reizen, vaker een alternatieve reismodus, ander verplaatsgedrag en keuzes ter plaatse. De groep die eco-bewust is maar minder sociaal en de groep die minder eco-bewust is maar wel sociaal vragen om aanvullend beleid. De groep met de asociale oriëntatie is moeilijk te bereiken en nog moeilijker tot ander gedrag te bewegen. Daar zou uiteindelijk wel de meeste winst te boeken zijn.

Interessant is om te zien met welke beleidsinterventies DMO’s daadwerkelijk proberen veranderingen in gedrag te stimuleren of uit te lokken.

Trefwoorden: duurzaam toerisme, vakanties, onderzoek, scenario's, crisis, corona, toerisme, reset, systeemverandering

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

20/12/24
Landal bouw Landal Olde Kottink (66 accommodaties)
Landal bouwt aan de 66 accommodaties van het park Landal Olde Kottink. Dit vakantiepark gaat open in...
20/12/24
Tourism Alumni Get-together op de Vakantiebeurs 2025
Ben jij een afgestudeerde van Inholland, NHL Stenden, HZ University, Saxion of Breda University en heb je een passie voor de reisbranche? Dan nodigen we je van harte uit voor het Tourism Alumni Get-together op de Vakantiebeurs 2025.
20/12/24
KLM rondt ombouw naar Premium Comfort Class af
KLM heeft een belangrijke mijlpaal bereikt met de succesvolle afronding van de grootste productwijziging in jaren: de introductie van de Premium Comfort Class.
20/12/24
Zeeuwse vrijetijdseconomie goed voor 3,4 miljard euro
Het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme heeft de totale economische waarde van de vrijetijdseconomie in Zeeland in kaart gebracht. In 2023 genereerde deze sector een omzet van maar liefst €3,4 miljard euro.
20/12/24
Exclusief voor leden
ING: Consumenten houden de hand op de knip
Nederlandse consumenten zijn voorzichtig geworden met geld uitgeven. De hoge prijzen, vooral voor boodschappen en energie, zorgen ervoor dat veel mensen meer gaan sparen. Dat schrijft ING in haar nieuwste analyse.
20/12/24
Reissector blijft aantrekkelijk, maar talenttekort loert
De reissector blijft een levendige en aantrekkelijke werkplek, zo blijkt uit een analyse van Reiswerk op de Arbeidsmarktmonitor Gastvrijheidssector. Het aantal medewerkers groeit en de tevredenheid onder werknemers is hoog.
20/12/24
De Brabantse Winter keert terug met meer glitter en glamour
De Brabanthallen transformeren zich opnieuw tot een winterse wonderland. De tweede editie van De Brabantse Winter belooft nóg groter en spectaculairder te worden dan voorheen. Ruim 80.000 bezoekers worden er verwacht.
20/12/24
Museum Arnhem sluit recordjaar af met meer dan 100.000 bezoekers
Museum Arnhem heeft een bijzonder succesvol jaar achter de rug. Met meer dan 100.000 bezoekers in 2024 heeft het museum een recordaantal bezoekers mogen verwelkomen.