China zoekt ’t in Midden-Brabant
Wat heeft een handelsdelegatie uit een stad van 3,5 miljoen inwoners in China te zoeken in Midden-Brabant met zijn 450.000 zielen? Eind april landt die delegatie in Tilburg en zal het zijn als oude vrienden die elkaar ontmoeten. Tilburg en Changzhou zijn partners sinds ze in 1997 stedenbanden aanknoopten. Deze keer staat óók de vrijetijdseconomie op de agenda.
Onderwerp van gesprek is onder meer ‘samenwerking op investeringsgebied’. Op dat punt kunnen de Chinezen een enorme vuist maken, als ze willen. In dat perspectief is het bezoek van de delegatie uit Changzhou wellicht een gouden kans. Ondanks hun enorme verschillen, delen beide steden specifieke punten: het zijn textielsteden van oudsher, echte industriële ‘maak-steden’ en beide hebben ze een bijzondere band met de vrijetijdseconomie. Tilburg heeft Changzhou wat te vertonen met de Efteling, de Beekse Bergen en de culturele ‘scene’ in zijn achtertuin. Changzhou op zijn beurt kan Tilburg wel wat vertellen als gastheer van het Jurassic Park van het Verre Oosten: het miljoenenconcept van China Dinosaur Land.
Op scherp
Tijd om op scherp te staan voor de bedrijfstak in Brabant met zijn talloze grote en kleine partijen, actief in eigen land en ver daarbuiten. En tijd voor ondernemers en investeerders die kunnen meeprofiteren van zo’n ‘samenwerking op investeringsgebied’, zoals de Midpoint Leisure Boulevard het voorzichtig noemt. Stel je voor dat de Chinezen geraakt worden door de Brabantse ondernemingsdrang, die al spreekwoordelijk is in wat de Leisure Hot Spot van Nederland heet en die van Noordwest-Europa wil worden. Die de business van tien naar twintig miljoen bezoekers per jaar wil opstuwen, een goed deel van hen ook voor meerdaags verblijf. Dat is zelfs naar Chinese maatstaven een enorme ambitie.
Hierover wordt de Chinese delegatie bijgepraat tijdens bezoeken aan onder meer Beekse Bergen en Efteling. De ontmoeting wordt dus ook een staalkaart van wat Midden-Brabant, de Leisure Boulevard en de Leisure Academy aan services in huis hebben. Midden-Brabant is uit op een internationale positie met zijn leisure-industrie, zijn kennisinstellingen en zijn keten van ondersteunende bedrijven en toeleveranciers. Hoe goed kan een uitgangspositie wezen…
Recreatie & Toerisme april 2013, nummer 2