Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 19-05-2023
Auteur: Stefan Hartman en Bert Smit

Bestemmingsmanagement vereist betere verankering van recreatie en toerisme in het bestuurlijk instrumentarium

Bestemmingsmanagement vereist betere verankering van recreatie en toerisme in het bestuurlijk instrumentarium
Afbeelding van 0fjd125gk87 via Pixabay

Vrijwel dagelijks berichten nieuwsmedia over de dilemma’s van Nederlandse overheden en ondernemers als het gaat om het managen van de groei en spreiding van toerisme. We zien discussies over verantwoorde hoeveelheden vluchten op Schiphol, over de bijdrage die krimp en groei van het aantal hotelkamers en Airbnb’s kan hebben op de leefbaarheid in verschillende gemeenten en over de balans in ruimte gebruik voor natuur, wonen, recreatie, toerisme en de landbouwsector. Met andere woorden Nederland worstelt met de fysieke, sociaalmaatschappelijke en juridische grenzen aan de groei waar de Club van Rome ons al voor waarschuwde in de jaren 70 van de vorige eeuw.

De afgelopen decennia heeft de nadruk in overheidsbeleid veelal gelegen op ontwikkeling van toerisme vanuit de gedachte dat economische vooruitgang automatisch zou leiden tot meer welvaart voor iedereen in Nederland. Intussen zien we dat dat niet altijd zo is. Veel van het in toerisme verdiende geld vloeit weg naar aandeelhouders en bedrijven buiten de bestemming, terwijl de salarissen voor werknemers nog steeds laag zijn. De leefbaarheid staat zowel in Amsterdam als in bijvoorbeeld kleine gemeenten in Zuid-Limburg, Groningen en Zeeland onder druk doordat de economisch ontwikkeling heeft geleid tot groei in steden en minder voorzieningen en minder jongeren in kleinere gemeentes.

Toerisme en recreatie hebben absoluut het potentieel om op een positieve manier bij te dragen aan de leefbaarheid maar dat vereist sturing, stimulering en intensieve samenwerking tussen overheden, tussen ondernemers en overheden, en tussen ondernemers en lokale organisaties. De afgelopen decennia zijn daar eerste stappen ingezet via onder andere destinatie marketingorganisaties (DMO’s). Nu is er een ontwikkeling ingezet naar bestemmingsmanagement en -ontwikkeling. Een en ander is goed terug te zien in nota’s zoals Perspectief 2030 van het NBTC, de leidraad Bestemmingsmanagement, de Agenda Bewuste Bestemmingen van CELTH en de daarmee samenhangende lokale en regionale toeristische visies. Deze prachtige toekomstbeelden en vergezichten worden samen met ondernemers, experts en lokale stakeholders ontwikkeld maar in de dagelijkse realiteit waarin ondernemers tegelijkertijd samenwerken en concurreren om een boterham te verdienen moet nog veel gebeuren om die visies te realiseren. Het bestuurlijk instrumentarium van omgevingsvisies, bestemmingsplannen, vergunning verlening & handhaving, investeringen en subsidies blijkt vaak niet optimaal ingezet om te sturen op de gewenste ontwikkelingen. Met andere woorden het organiserend vermogen is nog onvoldoende ontwikkeld om te komen tot (mandaat voor) duurzame en productieve coalities van publieke en private partners.

Als bestemmingsmanagement en ontwikkeling moeten bijdragen aan de kwaliteit van leven en de kwaliteit van de fysieke omgeving vereist dat bovendien afstemming met andere beleidsvelden zoals ruimtelijke ordening, milieu, huisvesting, cultuur, sociale zaken en mobiliteit waar heel andere vraagstukken bovenaan de agenda staan. Toerisme, gastvrijheid en recreatie vallen vaak in de kieren tussen die beleidsvelden of vormen een sluitstuk of voetnoot in de planvorming doordat de sector geen duidelijke stem heeft aan tafel en het belang van vrijetijd in economische en sociale zin maar beperkt wordt onderkent. Ruim dertig jaar geleden pleitte professor Hans Mommaas daarom al voor een ministerie voor vrijetijd en toerisme. Dezelfde Hans Mommaas die recent afzwaaide als directeur van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) en in die hoedanigheid het kabinet regelmatig wees op de fysieke, planologische, klimatologische en juridische grenzen van Nederland als het gaat om ruimte voor natuur, landbouw, woningbouw en recreatie. Bestemmingsmanagement vereist dus bewuste, slimme en weloverwogen keuzes waarbij niet groei maar synergie als middel moet worden ingezet voor het bereiken van maatschappelijke doelen.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

24/03/25
Exclusief voor leden
Kamperen meest klimaatvriendelijk
Kamperen zorgt voor de laagste CO2-uitstoot per overnachting. Harde cijfers daarover vond Camp-to-Go, de website van de branchevereniging KCI op de website van het Agence de la transition écologique. Dit is een Franse overheidsorganisatie voor de transitie naar een meer duurzame samenleving.
23/03/25
Studentpiloten Transavia vliegen voor het eerst elektrisch
Op Teuge Airport maakten studenten van Transavia's eigen pilotenopleiding, in samenwerking met E-Flight Academy, ken nis et elektrisch vliegen.
17/03/25
Exclusief voor leden
Toerismesector belast milieu meer dan economische bijdrage
De Nederlandse toerismesector, die tussen 2015 en 2022 gemiddeld 4 procent bijdroeg aan de economie, blijkt een onevenredig grote impact te hebben op het milieu. Vooral het verbruik van drinkwater en de uitstoot van broeikasgassen liggen aanzienlijk hoger dan de economische bijdrage.
07/03/25
KWbN en VVV Texel verlengen samenwerking: wandelen als duurzame investering in natuur en beleving
Sinds 2022 werken KWbN en VVV Texel samen om wandelen op het eiland te stimuleren. In drie jaar tijd is het aantal wandelaars op Texel toegenomen en zijn er nieuwe routes en initiatieven ontwikkeld.
03/03/25
Artikelen Capita Selecta uit Trendrapport online
Alle artikelen in het hoofdstuk Capita Selecta van het nieuwste Trendrapport staan online. Mede dankzij partners CELTH en NBTC vrij toegankelijk.
03/03/25
Exclusief voor leden
GoVolta's budgettrein strandt door financieringsproblemen
Een ontluisterend interview in de Volkskrant met de initiatiefnemers van GoVolta, het bedrijf van Maarten Bastian en Hessel Winkelman. Ze hadden grootse plannen om in 2025 budgettreinen door Europa te laten rijden.
03/03/25
Exclusief voor leden
Low Carbon Travels en Nature Travel Lab bundelen krachten
Nature Travel Lab en Low Carbon Travels hebben de handen ineengeslagen om duurzame en natuurgerichte reizen te stimuleren.
25/02/25
Exclusief voor leden
TUI biedt vrijetijdsactiviteiten voor locals aan
TUI heeft een nieuw initiatief gelanceerd dat zich richt op lokale ervaringen: ‘Experiences for Locals’. Dit programma biedt unieke activiteiten en uitstapjes aan mensen in hun eigen omgeving, zonder dat ze daarvoor hoeven te reizen.