Geplaatst op: 10-07-2023
Auteur: ex-cryonaut

Een hardnekkig misverstand

Een hardnekkig misverstand
Afbeelding van AdelinaZw via Pixabay

In tijden van economische en klimatologische malaise neemt de oproep aan de bevolking toe om de eigen economie en de eigen natuur zo veel mogelijk te helpen. Hoe meer, hoe duurzamer en hoe sneller de hulp, hoe sneller de economie en de natuur herstellen.

Laat ik focussen op de economie. De bevolking wordt aangeraden om minder buitenlandse en dus meer producten van eigen bodem te kopen want dat versterkt de eigen economie en niet te vergeten ons diep verlangen om overal democratie naar Westers model in te voeren. Of beter gezegd: te laten blijken dat we afwijkende modellen van democratie afkeuren. Dat klinkt logisch maar is met de toenemende globalisering, internetisering, logistiekisering en webshopisering niet zo eenvoudig. De mens, ook de Nederlandse, is van huis uit lui, krenterig en gemakzuchtig. Meer Nederlandse producten kopen is leuk maar het moet wel net zo gemakkelijk zijn als buitenlandse producten kopen, net zo goed en net zo goedkoop. Dus niet met de auto, laat staan de fiets, naar de plaatselijke markt of naar een boer in het buitengebied om verse eieren, zelfgemaakte kaas en biologische groenten te kopen, zoals ik heel vroeger deed.

Maar hoe zit dat nu met het toerisme? Moeten we nu allemaal in eigen land op vakantie om de economie, en ook het klimaat, te helpen, gesteld dat er voldoende accommodatie is op basis van een perfecte vakantiespreiding? Een verbod op buitenlandse vakanties: een soort vakantie-lockdown van juni tot september? Zal ik mij dan beschikbaar stellen als de nieuwe vakantieman, Bom Engel, met mijn organisatie ‘holiday-madness’? 

Dat binnenlandse vakanties de Nederlandse economie meer helpen dan buitenlandse vakanties is echter een hardnekkig misverstand. Een cryonaut als ik kan zich nog levendig de autoloze zondagen herinneren. Toen riep de overheid op om vooral in het binnenland op vakantie te gaan vanwege de positieve economische effecten. Er waren echter economen, wetenschappers (jawel, uit Breda) die twijfelden of het wel waar was en die gingen op onderzoek uit. De uitgaven voor een buitenlandse vakantie werden geanalyseerd, niet alleen hoeveel geld werd besteed maar vooral waar en bij wie. De resultaten waren onthutsend maar werden niet gepubliceerd. Buitenlandse vakanties bleken veel meer bij te dragen aan de Nederlandse economie dan men dacht omdat: 

Vliegtickets naar een buitenlandse bestemming vanuit het lokale reisbureau (die bestonden toen nog, internet niet) werden gekocht. Het effect was nog eens groter als men met een Nederlandse maatschappij als KLM of Transavia vloog; 

Allerlei nieuwe spullen voor een leuke vakantie (zwem- en zomerkleding, zonne- en skibrillen, zonnebrand, ski’s, reis- en ongevallenverzekering, een extra autobeurt, een caravan of tent, andere kampeerspullen, vreemde valuta, internationaal rijbewijs, parkeergelden op het vliegveld, treinkaartjes naar Schiphol, een volle tank benzine, misschien een nieuw paspoort) in eigen land worden gekocht; 

Een groot deel van het geld voor vakantie-pakketreizen (14 dagen Indonesië etc.), de commissie, in eigen land, dat wil zeggen die bij Nederlandse touroperators blijft hangen.

De resultaten waren een spijker op zijn kop. Een hardnekkig misverstand was uit de wereld. Voor even dan.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

11/11/24
Bezoek NRIT op Recreatie Vakbeurs
Team NRIT is deze week op de RecreatieVakbeurs in Hardenberg. We ontvangen je graag op onze stand onze stand (701) in het bezoekersrestaurant naast de Recreatie Studio. We geven ook twee trendpresentaties en organiseren daar het kennisevent ‘Zet je Regio op de Kaart’.
08/11/24
Inzicht in toeristisch-recreatief bezoek en draagkracht voor natuurgebieden
Het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme heeft onderzoek gedaan naar ecologische draagkracht van natuurgebieden in relatie tot bezoek.
08/11/24
ENCI bij Maastricht wordt monument
In het zuiden van de stad Maastricht is een uniek stukje natuur met industrieel erfgoed te vinden: het ENCI-gebied. De Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed en de gemeente starten met procedures om deze industriële geschiedenis te beschermen.
07/11/24
Destinatieorganisaties bundelen krachten in belevingsconcept rivieren
Met het nieuwe belevingsconcept 'De Rivier, je kunt er niet omheen' heeft de Initiatiefgroep 3e Waterverhaal de ambitie de verhalen van de rivieren de IJssel, en de Rijn/Nederrijn, Waal & Maas rondom de Groene Metropool Regio te laten spreken.
06/11/24
Provincie Zuid-Holland verdeelt subsidies voor beleefbaar erfgoed
De provincie Zuid-Holland beloont 66 initiatieven met drie miljoen euro subsidie voor het beleefbaar maken van de zeven Zuid-Hollandse erfgoedlijnen. Bijzonder is dat op zeven zogenaamde erfgoedtafels wordt bepaald welke initiatieven een subsidieaanvraag mogen doen.
06/11/24
Subsidieregeling over het verhaal van Flevoland opengesteld
De provincie Flevoland heeft de subsidieregeling opengesteld voor ondernemers en organisaties die het verhaal van Flevoland willen vertellen en bezoekers willen laten beleven. Het verhaal van Flevoland gaat over nieuw land op de zeebodem.
06/11/24
Ondernemers vrijetijdssector minder positief
Nederlandse ondernemers zijn minder positief dan een jaar eerder. Toch verwachten ze in 2025 te investeren en de personeelssterkte. Het ondernemers vertrouwen is in Nederland onverminderd licht negatief. Hoe zit het in de vrijetijdssector?
05/11/24
Teams studenten Zeeland op zoek naar duurzame oplossingen
Van maandag 4 tot en met 8 november vindt de jaarlijkse We Explore Together Week (WET Week) plaats in HZ University of Applied Sciences en het Joint Research Center Zeeland (JRCZ) aan Het Groene Woud in Middelburg. De groepen werken ook aan oplossingen voor een evenement en een stadlandgoed.