Geplaatst op: 10-07-2023
Auteur: ex-cryonaut

Een hardnekkig misverstand

Een hardnekkig misverstand
Afbeelding van AdelinaZw via Pixabay

In tijden van economische en klimatologische malaise neemt de oproep aan de bevolking toe om de eigen economie en de eigen natuur zo veel mogelijk te helpen. Hoe meer, hoe duurzamer en hoe sneller de hulp, hoe sneller de economie en de natuur herstellen.

Laat ik focussen op de economie. De bevolking wordt aangeraden om minder buitenlandse en dus meer producten van eigen bodem te kopen want dat versterkt de eigen economie en niet te vergeten ons diep verlangen om overal democratie naar Westers model in te voeren. Of beter gezegd: te laten blijken dat we afwijkende modellen van democratie afkeuren. Dat klinkt logisch maar is met de toenemende globalisering, internetisering, logistiekisering en webshopisering niet zo eenvoudig. De mens, ook de Nederlandse, is van huis uit lui, krenterig en gemakzuchtig. Meer Nederlandse producten kopen is leuk maar het moet wel net zo gemakkelijk zijn als buitenlandse producten kopen, net zo goed en net zo goedkoop. Dus niet met de auto, laat staan de fiets, naar de plaatselijke markt of naar een boer in het buitengebied om verse eieren, zelfgemaakte kaas en biologische groenten te kopen, zoals ik heel vroeger deed.

Maar hoe zit dat nu met het toerisme? Moeten we nu allemaal in eigen land op vakantie om de economie, en ook het klimaat, te helpen, gesteld dat er voldoende accommodatie is op basis van een perfecte vakantiespreiding? Een verbod op buitenlandse vakanties: een soort vakantie-lockdown van juni tot september? Zal ik mij dan beschikbaar stellen als de nieuwe vakantieman, Bom Engel, met mijn organisatie ‘holiday-madness’? 

Dat binnenlandse vakanties de Nederlandse economie meer helpen dan buitenlandse vakanties is echter een hardnekkig misverstand. Een cryonaut als ik kan zich nog levendig de autoloze zondagen herinneren. Toen riep de overheid op om vooral in het binnenland op vakantie te gaan vanwege de positieve economische effecten. Er waren echter economen, wetenschappers (jawel, uit Breda) die twijfelden of het wel waar was en die gingen op onderzoek uit. De uitgaven voor een buitenlandse vakantie werden geanalyseerd, niet alleen hoeveel geld werd besteed maar vooral waar en bij wie. De resultaten waren onthutsend maar werden niet gepubliceerd. Buitenlandse vakanties bleken veel meer bij te dragen aan de Nederlandse economie dan men dacht omdat: 

Vliegtickets naar een buitenlandse bestemming vanuit het lokale reisbureau (die bestonden toen nog, internet niet) werden gekocht. Het effect was nog eens groter als men met een Nederlandse maatschappij als KLM of Transavia vloog; 

Allerlei nieuwe spullen voor een leuke vakantie (zwem- en zomerkleding, zonne- en skibrillen, zonnebrand, ski’s, reis- en ongevallenverzekering, een extra autobeurt, een caravan of tent, andere kampeerspullen, vreemde valuta, internationaal rijbewijs, parkeergelden op het vliegveld, treinkaartjes naar Schiphol, een volle tank benzine, misschien een nieuw paspoort) in eigen land worden gekocht; 

Een groot deel van het geld voor vakantie-pakketreizen (14 dagen Indonesië etc.), de commissie, in eigen land, dat wil zeggen die bij Nederlandse touroperators blijft hangen.

De resultaten waren een spijker op zijn kop. Een hardnekkig misverstand was uit de wereld. Voor even dan.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

06/01/25
Meer campers en caravans verkocht
In 2024 zijn 10,6% meer nieuwe campers en 6,0% meer nieuwe caravans zijn verkocht in Nederland. Op 1 januari 2025 stond er een recordaantal van 623.158 caravans en kampeerauto’s geregistreerd.
06/01/25
Exclusief voor leden
Solo reizen met de camper: een groeiend fenomeen
Het aantal mensen dat alleen op reis gaat met een camper neemt flink toe. Dit blijkt uit cijfers van Goboony. Het merendeel van de solo-camperaars bestaat uit vrouwen van boven de 45 jaar.
06/01/25
DNB gaat in maart weer open voor bezoekers
Na een bijna vijf jaar durende renovatie is het gebouw ook weer open voor bezoekers en toeristen. Een bijzondere attractie in het hart van de hoofdstad Amsterdam.
06/01/25
Vijfde park voor MarinaParken
MarinaParken heeft per 2 januari 2025 Soal Beach Resort in Workum overgenomen. Dit iconische vakantiepark aan het IJsselmeer is per vandaag onderdeel van de MarinaParken-familie en zal verdergaan onder de naam MarinaPark Beach Resort Soal.
06/01/25
Exclusief voor leden
Nieuwe Europese campagne voor Center Parcs: ‘Volg je natuur’
Center Parcs roept met haar nieuwe Europese campagne ‘Volg je natuur’ op om de verbinding met jezelf en de natuur te versterken. De vakantieparken willen gasten de mogelijkheid bieden om te ontsnappen aan de dagelijkse hectiek en tot rust te komen in een natuurlijke omgeving.
06/01/25
Exclusief voor leden
Vacansoleil na faillissement in 2023 weer op Vakantiebeurs 2025
Vacansoleil staat na het faillissement en de overname door Pierre & Vacances - Center Parcs Group voor het eerst weer op de Vakantiebeurs. Het bedrijf heeft het afgelopen jaar flink aan de doorstart gewerkt en kan weer kampeeraccommodaties op 1.000 campings in 17 Europese landen aanbieden.
02/01/25
Miljoen euro voor Romeins Museum Heerlen
Het Thermen Museum in Heerlen krijgt een nieuwe toekomst. De provincie Limburg heeft een subsidie van 1 miljoen euro toegekend aan de gemeente Heerlen om het unieke erfgoed duurzaam te behouden en te ontwikkelen. Het museum gaat verder onder de naam Romeins Museum.
31/12/24
Klimrijk Brabant breekt alle records: 50.665 bezoekers in 2024
Het was een jaar om nooit te vergeten voor Klimrijk Brabant. Het klimbos in Veldhoven heeft 2024 afgesloten met een ongekend bezoekersrecord: maar liefst 50.665 avonturiers hebben de klim uitdagingen aangenomen