Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 10-07-2023
Auteur: Jasper Heslinga

ChatGPT en de gastvrijheidssector; vloek of zegen?

ChatGPT en de gastvrijheidssector; vloek of zegen?
Afbeelding van Gerd Altmann via Pixabay

Wie de afgelopen tijd niet van ChatGPT heeft gehoord, heeft zeer waarschijnlijk onder een steen gelegen. Deze toepassing van kunstmatige intelligentie werd afgelopen november door het bedrijf OpenAI gelanceerd en heeft het nodige maatschappelijke stof doen opwaaien. Zelf ben ik uit nieuwsgierigheid met een aantal collega’s er al het nodige mee wezen experimenteren om te kijken wat de gastvrijheidssector hier mogelijk aan heeft en de mogelijkheden zijn enorm. Een 14-daagse rondreis in Thailand plannen? Geen probleem. Teksten schrijven voor een website van een touroperator. Zo gedaan. Niet bestaande afbeeldingen generen? Enkele seconden. De ontwikkelingen roepen legio vragen op over de implicaties die deze techniek heeft voor de gastvrijheidssector. Wat betekent dit voor de banen? Welke gaan mogelijk verdwijnen? Welke nieuwe banen komen er bij? Wat voor mensen moeten we in de toekomst gaan opleiden voor de sector? En welke competenties en vaardigheden moeten zij dan hebben?

Te veel grote vragen om te beantwoorden in een enkele column. Om toch een klein inzicht te geven, zijn hier enkele manieren waarop ChatGPT de sector kan beïnvloeden:

Klantenservice en ondersteuning: ChatGPT kan worden gebruikt om de klantenservice te verbeteren door snelle en nauwkeurige antwoorden te geven op vragen van toeristen. Het kan worden ingezet op websites, mobiele apps en sociale media om reizigers te helpen bij het plannen van hun reis, het vinden van accommodatie, het verkrijgen van informatie over bezienswaardigheden en attracties, en het oplossen van problemen tijdens hun verblijf.

Reisplanning en aanbevelingen: ChatGPT kan reizigers helpen bij het plannen van hun reis door gepersonaliseerde aanbevelingen te doen op basis van hun voorkeuren en behoeften. Het kan suggesties geven voor bestemmingen, bezienswaardigheden, restaurants, activiteiten en meer. Door middel van natuurlijke taalverwerking kan ChatGPT reizigers helpen bij het filteren en selecteren van de meest relevante informatie uit een overvloed aan beschikbare gegevens.

Vertaling en taalondersteuning: Voor internationale reizigers kan ChatGPT dienen als een betrouwbare vertaler en taalgids. Het kan helpen bij het vertalen van tekst en gesproken taal in real-time, zodat toeristen gemakkelijk kunnen communiceren met lokale bewoners, hotels, restaurants en andere dienstverleners.

Virtuele reisbegeleiding: Met behulp van ChatGPT kunnen toeristische organisaties virtuele reisbegeleiding aanbieden. Reizigers kunnen via chatinteracties vragen stellen aan een virtuele gids die hen door bezienswaardigheden leidt, historische context biedt, verhalen vertelt en nuttige informatie deelt.

Marketing en promotie: ChatGPT kan worden ingezet voor marketing- en promotiedoeleinden in de toeristische sector. Het kan helpen bij het creëren van gepersonaliseerde marketingcampagnes en advertenties op basis van de interesses en voorkeuren van potentiële reizigers. Bovendien kan ChatGPT als virtuele assistent fungeren op sociale mediaplatforms, waar het reizigers kan helpen bij het plannen van hun reis en hen kan inspireren met relevante content.

Tot slot, is het belangrijk om op te merken dat ChatGPT technologie aanvult, maar geen volledige vervanging is voor menselijke interactie en expertise in de toeristische sector. Het kan echter de efficiëntie verbeteren, de toegankelijkheid vergroten en de algehele reiservaring voor toeristen verrijken. De oplettende lezer zal het misschien opgevallen zijn dat een deel van deze column door ChatGPT is geschreven. Dat ChatGPT kan een aanzienlijke invloed hebben op de toeristische sector moge duidelijk zijn, maar wat dit precies gaat betekenen is nog niet helemaal duidelijk. De ontwikkelingen gaan razendsnel. Onderzoek over wat kan en wat juist niet kan en daarmee de vinger aan de pols houden is dan ook ontzettend belangrijk. 

Trefwoorden: innovatie, ai, artificial intelligence

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

01/04/25
Vloer Recreatie Vakbeurs voor 80% gevuld
Met nog ruim zeven maanden te gaan tot de Recreatie Vakbeurs op 11, 12 en 13 november 2025 in Evenementenhal Hardenberg, is de beursvloer nu al voor maar liefst 80% geboekt.
24/03/25
Exclusief voor leden
Kamperen meest klimaatvriendelijk
Kamperen zorgt voor de laagste CO2-uitstoot per overnachting. Harde cijfers daarover vond Camp-to-Go, de website van de branchevereniging KCI op de website van het Agence de la transition écologique. Dit is een Franse overheidsorganisatie voor de transitie naar een meer duurzame samenleving.
23/03/25
ARCABO bouwt Yukon Lodges voor Europa-Park
Het Europa-Park Erlebnis-Resort breidt momenteel zijn overnachtingscapaciteit verder uit. Naast zes eersteklas thematische hotels maakt ook het Camp Resort deel uit van het resort.
12/03/25
Efteling Grand Hotel opent op 1 augustus 2025
Het Efteling Grand Hotel opent op 1 augustus 2025 de deuren voor gasten. Efteling investeert 50 miljoen euro in de bouw van het Efteling Grand Hotel. Het is dan het grootste hotel van het Brabantse attractiepark.
06/03/25
Hoe digitaliseert de gastvrijheidssector?
Digitalisering speelt een steeds grotere rol in de Nederlandse gastvrijheidssector. Dat blijk uit onderzoek van NBTC onder ruim 200 ondernemers.
06/03/25
Topjaar voor a&o Hostels
a&o Hostels, Europa's grootste hostelketen, heeft een recordjaar achter de rug en blijft groeien. Groepsreizigers blijven de belangrijkste doelgroep voor de keten.
03/03/25
Artikelen Capita Selecta uit Trendrapport online
Alle artikelen in het hoofdstuk Capita Selecta van het nieuwste Trendrapport staan online. Mede dankzij partners CELTH en NBTC vrij toegankelijk.
24/02/25
Exclusief voor leden
Dubai +9% groei toerisme
Dubai is al een grote bestemming in toerisme en het noteert bijna een groeicijfer van een gazelle. In 2024 nam het toerisme naar deze Arabische destinatie met 9% toe.