Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 18-10-2023
Auteur: ex-cryonaut

Geen vakantie meer

Geen vakantie meer

Vakantie kan niet meer, ‘k zou niet weten hoe Vakantie kan niet meer, ‘k zou niet weten waar naar toe Hoe ver moet ik gaan De leukste landen zijn oorlogslanden Klimaatgevoelige demonstratielanden, rampenlanden Hoe ver moet ik gaan Met de E-fiets of eerst meer geld verdienen Nee, vakantie kan niet meer. (vrij naar: Vluchten kan niet meer. Frans Halsema en Jenny Arean, 1972; tekst Annie M.G. Schmidt)

Met alle ellende van tegenwoordig, ben je eigenlijk elke maand hard aan vakantie toe. Hogere prijzen voor de dagelijkse boodschappen, je geld wordt minder waard, de winter in de kou gezeten omdat de thermostaat lager moest, een visieloos kabinet dat zich van de ene mislukking naar de andere sleept, gewelddadige demonstraties in Frankrijk, verdronken bootvluchtelingen in Griekenland en de Canarische Eilanden, gezichtsherkenning, camera’s overal voor ‘onze veiligheid’, een bokswedstrijd in de arena van Rome tussen Musk and Zuckerberg, ..…….het moet toch niet gekker worden.

In de ‘good old days’ (betalen met de Nederlandse Gulden, douane-controles aan de Nederlandse grens, stempel in je paspoort, geld wisselen aan de grens, contant afrekenen, traveler cheques voor verre bestemmingen, invasies van vakantievierende Duitsers, uittocht van Nederlanders naar Frankrijk, Spanje en Italie) kon je gewoon overal zonder problemen naar toe. Soms verlang ik terug naar die tijd. Wilders ook. Geen Facebook, geen TikTok, geen Instagram, geen Bloggers en Vloggers. (luister maar eens: https://www.youtube.com/watch?v=-qwBS4KnY0E)

De Nederlander van vandaag heeft het maar moeilijk om een betaalbare vakantie in het buitenland te regelen. Ik noemde de problemen al van het eigen besteedbaar inkomen en ook de problemen in favoriete bestemmingslanden. En het wordt niet eenvoudiger. De duurzaam toerisme expert Maaike Bergsma wees er onlangs op dat toerisme eigenlijk een voortzetting is van kolonialisme in resort vorm. (https://www.nporadio1.nl/fragmenten/nieuwsweekend/35dfd8ba-9f14-42e4-8e2e-d7f6d6f961a0/2023-06-24-toerisme-is-nog-te-vaak-kolonialisme-in-resort-vorm).

Haar argumenten dateren uit de jaren 70. Wie kent nog het rapport van de Club van Rome? Wie herinnert zich niet de discussie over het sextoerisme naar Thailand en naar Gambia? Dat het eigen plezier vooropstaat in de vakantie is nogal wiedes. Vakantie is niet bedoeld voor charity. Voor de rest is het verhaal van Maaike oude koek. Op het internet is eigenijk voor elk vakantieland ter wereld wel een lijstje te vinden met to-do en not-to-do zaken. Nog steeds zijn de toeristenstromen tussen welvarende, Westerse landen vele malen groter dan tussen een rijk en een zich ontwikkelend land. Nederlanders gaan, nog steeds, vooral op vakantie naar andere Europese landen, en naar de USA en niet naar Vietnam, Honduras of Zanzibar. Vervolgens ziet Maaike over het hoofd dat de doorwerking van het functioneren van multinationale hotelketens op de lokale economie aanzienlijk is: geldstromen via lokale banken, aankoop van goederen en diensten (van eten en drinken tot WC-papier, en onderhoud van gebouwen), en werkgelegenheid. En ze vergeet gemakshalve dat er een groeiend aantal niet-Westerse hotelketens zijn (zie: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_chained-brand_hotels). Natuurlijk kun je een boom opzetten over de hoogte van de salarissen en het aantal werkuren maar wat wil je nu: werken met een (in onze ogen, al dan niet klein) salaris of geen geld? Moeten we dan maar niet op vakantie gaan naar landen waar men het niet zo goed heeft? Dat heet geen kolonialisme maar mensen in de steek laten.

Ik stel voor dat de demissionaire regering Duitsland onmiddellijk om excuses vraagt voor het toeristisch kolonialisme tijdens de 60-er en 70-er jaren. Als die excuses er niet op korte termijn komen, overweegt Nederland uit de EU te stappen en herstelbetalingen. Wilders is voor. Rutte kan zich die tijd niet actief herinneren. Daar ben ik zeker van.

Ex-cryonaut

Trefwoorden: vakanties, toerisme

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

10/04/25
Dormio Group breidt internationaal uit
De Dormio Group heeft in Portugal Duna Parque overgenomen en breidt ook op Curaçao en in Europa uit. Dormio groeit daarmee van 41 naar 61 locaties.
10/04/25
Exclusief voor leden
Plopsa Group gaat voor één merknaam
De Plopsa Group heeft bekendgemaakt dat twee van haar grote themaparken een nieuwe naam krijgen. Holiday Park in Duitsland zal voortaan door het leven gaan als Plopsaland Deutschland, terwijl Plopsa Coo in de Belgische Ardennen de naam Plopsaland Ardennes krijgt. Deze naamsveranderingen zijn onderdeel van een bredere Europese groeistrategie van Plopsa.
07/04/25
Libéma ontwikkelt Kasteel Steenenburg tot complete horeca
Het roze kasteel van voormalig attractiepark ‘Land van ooit’ wordt door Libéma verbouwd tot horecagelegenheid. Er wordt ook een hotel bijgebouwd. Libéma richt zich op zowel de zakelijke als de toeristische gast. In september gaat het kasteel open voor de gasten.
01/04/25
Vloer Recreatie Vakbeurs voor 80% gevuld
Met nog ruim zeven maanden te gaan tot de Recreatie Vakbeurs op 11, 12 en 13 november 2025 in Evenementenhal Hardenberg, is de beursvloer nu al voor maar liefst 80% geboekt.
24/03/25
Exclusief voor leden
Kamperen meest klimaatvriendelijk
Kamperen zorgt voor de laagste CO2-uitstoot per overnachting. Harde cijfers daarover vond Camp-to-Go, de website van de branchevereniging KCI op de website van het Agence de la transition écologique. Dit is een Franse overheidsorganisatie voor de transitie naar een meer duurzame samenleving.
23/03/25
ARCABO bouwt Yukon Lodges voor Europa-Park
Het Europa-Park Erlebnis-Resort breidt momenteel zijn overnachtingscapaciteit verder uit. Naast zes eersteklas thematische hotels maakt ook het Camp Resort deel uit van het resort.
12/03/25
Efteling Grand Hotel opent op 1 augustus 2025
Het Efteling Grand Hotel opent op 1 augustus 2025 de deuren voor gasten. Efteling investeert 50 miljoen euro in de bouw van het Efteling Grand Hotel. Het is dan het grootste hotel van het Brabantse attractiepark.
06/03/25
Hoe digitaliseert de gastvrijheidssector?
Digitalisering speelt een steeds grotere rol in de Nederlandse gastvrijheidssector. Dat blijk uit onderzoek van NBTC onder ruim 200 ondernemers.