Geplaatst op: 06-10-2023
Auteur: Marc Gerlings

Kompas voor ontwikkeling human capital

Kompas voor ontwikkeling human capital
Afbeelding van Dirk Wouters via Pixabay

Organisaties uit de gastvrijheid- en vrijetijdssector slaan de handen ineen voor een sterke ontwikkeling van de factor human capital in het brede gastvrijheidsdomein. Op 29 juni lanceerden zij daartoe het Hospitality Pact. Het doel van dit Pact is om met elkaar samen te werken aan duurzame oplossingen voor de arbeidsmarkt van vandaag en morgen. CELTH heeft mede aan de wieg van dit Pact gestaan, tekent mee en gaat binnen het thema Human Capital van haar Agenda Bewuste Bestemmingen actief met de arbeidsmarktuitdagingen aan de slag.

Bij het Hospitality Pact start ook de campagne ‘Be My Guest’. Be My Guest versterkt de campagnes van de afzonderlijke branches en richt zich in deze startfase vooral nog op het aantrekken van studenten en talenten op VMBO- en MBO-niveau. De bedoeling is om later ook te verbreden naar het hoger onderwijs.

Het Hospitality Pact biedt alle actoren in de Nederlandse gastvrijheid een kompas om actief te werken aan onderzoek, sociaal beleid gericht op goed werkgeverschap, sterk beroepsonderwijs voor de gehele beroepskolom (VMBO, MBO, HBO en WO), een infrastructuur voor Leven Lang Leren en arbeidsmarktpromotie. Concreet wordt het Hospitality Pact ook met een actieagenda voor 2023-2024 waar concrete doelen zijn geformuleerd.

Directe aanleiding voor de samenwerking binnen het pact zijn de grote uitdagingen waar de hospitalitysector, net als andere sectoren, mee te kampen heeft. Die zitten rond in- en uitstroom van talenten, goed werkgeverschap, zekerheid van baan en inkomen, imago en technologie en digitalisering. Daarbovenop vraagt de noodzakelijke verduurzaming van de sector andere kennis en vaardigheden. Kansen zijn er ook volop in de hospitalitysector. Zo is werk in de sector aantrekkelijk met banen voor elk opleidingsniveau, veel ontwikkelingsmogelijkheden en stijgt de vraag naar medewerkers.

Samenwerken en innoveren zijn noodzakelijk voor een succesvolle toekomst van de sector. Menno Stokman, directeur van CELTH: "De sector is belangrijk voor de Nederlandse economie en maatschappij. Economisch zijn we zeer relevant met 91,2 miljard euro aan omzet en een aandeel van 4,5% in het bruto nationaal product. Ook genereert de hospitalitysector ruim 800.000 banen, wat neerkomt op 7,5% van alle banen in Nederland. Naast verdienvermogen en werkgelegenheid bevordert deze sector de leefbaarheid en welzijn door bij te dragen aan maatschappelijke verbinding en cohesie. Kortom, een sector die in steeds grotere mate bijdraagt aan de brede welvaart van alle Nederlanders. En wie in de hospitalitysector werkt, ontwikkelt sociale skills die overal gevraagd zijn.”

Het Hospitality Pact bestaat uit vier programmalijnen waar CELTH in twee daarvan haar verantwoordelijkheid neemt: onderzoek & innovatie en onderwijsbeleid. Ten behoeve van de programmalijn onderzoek en innovatie start CELTH met een learning community human capital. In die community moeten onderzoek en best practices leiden tot anders en slimmer werken binnen de hospitalitysector, met optimalisatie van de gastvrijheidsbeleving. Ook het onderwijs moet zich blijven ontwikkelen zodat de aansluiting op de arbeidsmarktvraag optimaal blijft. Dat vereist de ontwikkeling van een passende opleidingsinfrastructuur voor de sector op alle niveaus. Voor het HBO de uitdaging om samen met de branches verder te werken aan topopleidingen met up-to-date state-of-the-art curricula en stageplekken voor de sector.

Het Hospitality Pact is opgesteld onder regie van de Taskforce Samenwerking Gastvrijheidseconomie en wordt gesteund door Koninklijke Horeca Nederland, ANVR, HISWA-RECRON, CLC-VECTA en Veneca, de MBO raad, het HBO en het Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality (CELTH), werknemersorganisatie FNV Horecabond, een collectief van landelijk opererende bedrijven en is mede met ondersteuning van met Ministerie van Economische Zaken en Klimaat tot stand gekomen. Door de samenwerking tussen de sector, het onderwijs en de overheid in deze triple helix krijg de hospitalitysector de slagkracht die nodig is om het vakgebied verder te ontwikkelen. De sector kan door met de bijdrage aan werkgelegenheid, welvaart en welzijn.

Marc Gerlings

Hoofdredacteur R&T

Trefwoorden: beleid, arbeidsmarkt, werkgelegenheid, Celth

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

21/02/25
Exclusief voor leden
Plaatsing duiker herstelt wandelroute Groene Hart
De wandelroute langs de Dubbele Wiericke bij de plaats Nieuwerbrug is hersteld. ProRail heeft een oude duiker voor de sloot onder het spoor van Leiden naar Utrecht vervangen. Met extra geld van Provincie Zuid-Holland, ProRail en gemeente Bodegraven-Reeuwijk is een wandelduiker gemaakt waardoor wandelaars weer de route kunnen gebruiken.
21/02/25
 Overijssel helpt recreatieondernemers met meer groen en toegankelijkheid
De provincie Overijssel helpt ondernemers met een subsidie van ruim twee miljoen euro voor het verbeteren van het groen op hun locatie én de toegankelijkheid.
20/02/25
Exclusief voor leden
Romeins verleden zichtbaar maken voor toeristen en recreanten
Gemeente Nijmegen, provincie Gelderland en de Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen ondertekenden op 14 februari 2025 de samenwerkingsovereenkomst ‘Romeinen in Gelderland’. Daarmee willen de beleidsmakers het Romeinse erfgoed in Gelderland meer zichtbaar en beleefbaar maken voor toeristen en recreanten.
20/02/25
Aanscherping EU-regels tegen voedselverspilling
Dinsdagavond bereikten het Europees Parlement en de Raad een voorlopig akkoord over nieuwe maatregel...
20/02/25
Exclusief voor leden
TUI, Corendon en Sunweb populairste Nederlandse touroperators
De afgelopen drie jaar boekte 34% van de Nederlanders een reis bij een touroperator. TUI Nederland is favoriet, gevolgd door Corendon en Sunweb.
20/02/25
VVV Noordwijk en Noordwijkerhout verwelkomen recordaantal bezoekers, meer vrijwilligers nodig
In 2024 hebben de VVV’s in Noordwijk en Noordwijkerhout 38.500 bezoekers mogen verwelkomen, een heel mooi record.
20/02/25
Visit Zuid-Limburg viert 140-jarig bestaan en neemt afscheid van Anya Niewierra
Visit Zuid-Limburg heeft gisteren op een druk bezochte bijeenkomst haar 140 jarig jubileum gevierd en afscheid genomen van algemeen directeur Anya Niewierra. Bestuursvoorzitter Wim Heuts reflecteerde op de transformatie van Visit Zuid-Limburg in de afgelopen decennia en de kansen en uitdagingen voor de toekomst.
20/02/25
Exclusief voor leden
Nederlandse caravanverkoop stijgt als enige in Europa
Uit de jaarcijfers van de European Caravan Federation (ECF) blijkt dat de verkoop van nieuwe caravans en campers in Europa in 2024 met ruim 5 procent is gegroeid. Deze groei is volledig toe te schrijven aan kampeerauto’s, terwijl alleen in Nederland het aantal nieuwe caravans steeg.