Geplaatst op: 06-10-2023
Auteur: Marc Gerlings

Kompas voor ontwikkeling human capital

Kompas voor ontwikkeling human capital
Afbeelding van Dirk Wouters via Pixabay

Organisaties uit de gastvrijheid- en vrijetijdssector slaan de handen ineen voor een sterke ontwikkeling van de factor human capital in het brede gastvrijheidsdomein. Op 29 juni lanceerden zij daartoe het Hospitality Pact. Het doel van dit Pact is om met elkaar samen te werken aan duurzame oplossingen voor de arbeidsmarkt van vandaag en morgen. CELTH heeft mede aan de wieg van dit Pact gestaan, tekent mee en gaat binnen het thema Human Capital van haar Agenda Bewuste Bestemmingen actief met de arbeidsmarktuitdagingen aan de slag.

Bij het Hospitality Pact start ook de campagne ‘Be My Guest’. Be My Guest versterkt de campagnes van de afzonderlijke branches en richt zich in deze startfase vooral nog op het aantrekken van studenten en talenten op VMBO- en MBO-niveau. De bedoeling is om later ook te verbreden naar het hoger onderwijs.

Het Hospitality Pact biedt alle actoren in de Nederlandse gastvrijheid een kompas om actief te werken aan onderzoek, sociaal beleid gericht op goed werkgeverschap, sterk beroepsonderwijs voor de gehele beroepskolom (VMBO, MBO, HBO en WO), een infrastructuur voor Leven Lang Leren en arbeidsmarktpromotie. Concreet wordt het Hospitality Pact ook met een actieagenda voor 2023-2024 waar concrete doelen zijn geformuleerd.

Directe aanleiding voor de samenwerking binnen het pact zijn de grote uitdagingen waar de hospitalitysector, net als andere sectoren, mee te kampen heeft. Die zitten rond in- en uitstroom van talenten, goed werkgeverschap, zekerheid van baan en inkomen, imago en technologie en digitalisering. Daarbovenop vraagt de noodzakelijke verduurzaming van de sector andere kennis en vaardigheden. Kansen zijn er ook volop in de hospitalitysector. Zo is werk in de sector aantrekkelijk met banen voor elk opleidingsniveau, veel ontwikkelingsmogelijkheden en stijgt de vraag naar medewerkers.

Samenwerken en innoveren zijn noodzakelijk voor een succesvolle toekomst van de sector. Menno Stokman, directeur van CELTH: "De sector is belangrijk voor de Nederlandse economie en maatschappij. Economisch zijn we zeer relevant met 91,2 miljard euro aan omzet en een aandeel van 4,5% in het bruto nationaal product. Ook genereert de hospitalitysector ruim 800.000 banen, wat neerkomt op 7,5% van alle banen in Nederland. Naast verdienvermogen en werkgelegenheid bevordert deze sector de leefbaarheid en welzijn door bij te dragen aan maatschappelijke verbinding en cohesie. Kortom, een sector die in steeds grotere mate bijdraagt aan de brede welvaart van alle Nederlanders. En wie in de hospitalitysector werkt, ontwikkelt sociale skills die overal gevraagd zijn.”

Het Hospitality Pact bestaat uit vier programmalijnen waar CELTH in twee daarvan haar verantwoordelijkheid neemt: onderzoek & innovatie en onderwijsbeleid. Ten behoeve van de programmalijn onderzoek en innovatie start CELTH met een learning community human capital. In die community moeten onderzoek en best practices leiden tot anders en slimmer werken binnen de hospitalitysector, met optimalisatie van de gastvrijheidsbeleving. Ook het onderwijs moet zich blijven ontwikkelen zodat de aansluiting op de arbeidsmarktvraag optimaal blijft. Dat vereist de ontwikkeling van een passende opleidingsinfrastructuur voor de sector op alle niveaus. Voor het HBO de uitdaging om samen met de branches verder te werken aan topopleidingen met up-to-date state-of-the-art curricula en stageplekken voor de sector.

Het Hospitality Pact is opgesteld onder regie van de Taskforce Samenwerking Gastvrijheidseconomie en wordt gesteund door Koninklijke Horeca Nederland, ANVR, HISWA-RECRON, CLC-VECTA en Veneca, de MBO raad, het HBO en het Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality (CELTH), werknemersorganisatie FNV Horecabond, een collectief van landelijk opererende bedrijven en is mede met ondersteuning van met Ministerie van Economische Zaken en Klimaat tot stand gekomen. Door de samenwerking tussen de sector, het onderwijs en de overheid in deze triple helix krijg de hospitalitysector de slagkracht die nodig is om het vakgebied verder te ontwikkelen. De sector kan door met de bijdrage aan werkgelegenheid, welvaart en welzijn.

Marc Gerlings

Hoofdredacteur R&T

Trefwoorden: beleid, arbeidsmarkt, werkgelegenheid, Celth

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

13/12/24
Nederland moet niet wachten op uitspraak klimaatzaak, maar zelf voorloper zijn
Terwijl het Internationaal Gerechtshof momenteel een historische uitspraak voorbereidt over de juridische verplichtingen van landen om klimaatverandering tegen te gaan, benadrukt Transversal Professor of Sustainability Transitions Frans Melissen van de Breda University of Applied Science het belang van proactieve actie. Nederland, dat vaak als voorloper op duurzaamheidsgebied wordt gezien, moet volgens Melissen niet afwachten op deze uitspraak, maar zelf het voortouw nemen.
06/12/24
Exclusief voor leden
Wie wonnen de Columbus Travel Awards?
Op 2 december zijn de jaarlijkse Columbus Travel Awards uitgereikt aan organisaties en personen die zich inzetten voor een betere wereld voor reizigers én de lokale bevolking. Winnaars zijn Koning Aap & Shoestring, Stippl, hetkanWEL en Noorwegen.
03/12/24
Vakantiehuisjes steeds vaker duurzaam gerenoveerd
Steeds meer vakantiehuisjes worden op een duurzame manier gerenoveerd en hebben daardoor minder negatieve impact op het milieu.
02/12/24
Tijd vage duurzaamheidsclaims is voorbij
De speech van ACM-directeur Consumenten Edwin van Houten over toezicht op duurzaamheidsclaims bij het Nationaal Sustainability Congres laat ook zijn visie zien op de toekomst. De tijd van vage duurzaamheidsclaims lijkt voorbij.
29/11/24
Kennisinstellingen samen aan de slag met duurzame gastvrije transities
Het Regieorgaan SIA heeft het SPRONG-programma Gastvrije Transities goedgekeurd en een subsidie van twee miljoen euro toegekend. De nieuwe SPRONG-groep werkt in vier regionale transitiearena’s aan de thema’s klimaatneutraal, brede welvaart, healthy region en regeneratieve gebiedsontwikkeling.
15/11/24
Exclusief voor leden
Verantwoord reizen blijft groeien: Riksja Travel boekt succes
Verantwoord reizen wint aan populariteit, zoals blijkt uit de aanhoudende groei van reisorganisatie Riksja Travel. De organisatie, die nu tot de top 10 grootste touroperators in Nederland behoort en marktleider is op het gebied van verantwoorde rondreizen wereldwijd, zag in 2024 een omzetgroei van 25 procent.
15/11/24
Better Places: Positieve impact maken met reizen
Reisorganisatie Better Places heeft haar Impactrapport over 2023 gepubliceerd en meldt trots de resultaten. De reisorganisatie is een voorbeeld voor anderen en loopt mijlenver voorop in de transitie. Ze minimaliseren de negatieve impact en vergroten de positieve.
13/11/24
Brieven aan de toekomst voor een duurzame wereld
Tijdens de Nationale Klimaatweek, is er een tijdcapsule begraven op de campus van Breda University of Applied Sciences (BUas). Deze symbolische actie benadrukt de urgentie van klimaatverandering en de noodzaak tot verandering. De tijdcapsule bevat brieven aan de toekomst, vol wensen en dromen voor een leefbare wereld.