Geplaatst op: 08-12-2023
Auteur: Wesley Put- van den Beemt

Handelingsperspectief: je gast bewust maken van duurzaam gedrag tijdens een leuk dagje uit

Handelingsperspectief: je gast bewust maken van duurzaam gedrag tijdens een leuk dagje uit

Van iedere organisatie in de gastvrijheidssector wordt inmiddels verwacht dat zij duurzaamheid opnemen in de bedrijfsstrategie. Afkortingen als MVO*, SDG’s* en ESG* vliegen je om de oren. Wat betekent dit voor een aanbieder van een vrijetijdsactiviteit en hoe kun je je gasten tijdens een leuk dagje uit of een nacht verblijf meenemen in dit verhaal? Veel organisaties hebben op hun website tegenwoordig een aparte pagina met alle mooie duurzaamheidsinitiatieven die zij ontplooien. Maar helpen die om gasten bewust te maken van de duurzame aspecten van hun gedrag?

Uit de SDG-barometer van 2022 bleek dat de overgrote meerderheid (91%) van de 316 deelnemende Nederlandse organisaties bekend te zijn met de SDG’s. Slechts twee procent besteedt geen enkele aandacht aan duurzaamheid. Daarnaast stelt 64% van de deelnemende organisaties de komende twee jaar (veel) meer rekening te zullen gaan houden met de SDG’s. Nog een reden voor optimisme is dat duurzaamheid en de SDG’s zijn toegevoegd aan de verantwoordelijkheden van senior management. Maar dan hebben we het wel over (middel)grote bedrijven. Deze zijn ook in veel gevallen Green Key en/of Green Globe gecertificeerd.

Met name MKB-bedrijven worstelen echter nog met de implementatie van duurzaamheid in hun bedrijfsvoering. Veel initiatieven vinden vanuit goede intenties plaats, maar een samenhangende (lange termijn) visie ontbreekt vaak.

Als eerste stap kan het helpen als best practices geïnventariseerd worden en hun aanpak wordt gedeeld. Onderwijsinstellingen en CELTH kunnen een centrale rol spelen en een platform bieden waar organisaties praktische inzichten rondom duurzaamheid in het gastvrijheidsdomein met elkaar delen.
Het aanjaagprogramma in Zeeland biedt zo’n platform. Verschillende organisaties in de gastvrijheidssector delen daar hun geleerde lessen. Bijvoorbeeld, over hoe je waarde kunt creëren uit organisch afval of hoe je gerechten uit een voedselbos op het menu kunt zetten.

In het project ‘Waddengastronomie versterkt Werelderfgoedbeleving’ vindt inventarisatie van en uitwisseling plaats over hoe meer producten uit de Waddenregio (inclusief de noordelijke kustgebieden in NH, FR en GN) door horeca- en recreatiebedrijven kunnen worden geïntegreerd in hun aanbod.

Duurzaam gedrag is echter niet alleen de verantwoordelijkheid van een organisatie zelf, maar ook van consumenten. Ook hier is het belangrijk om van elkaars kennis en ervaring te leren, in dit geval over hoe je gasten kunt informeren en betrekken. Er zijn mooie voorbeelden van organisaties. Zoals Safaripark Beekse Bergen die hun gasten tijdens het bezoek aan de dierentuin op verschillende wijzen bewust maakt van natuurconservatie en dierenwelzijn. Of hotel Opduin op Texel dat in haar chefs menu louter groentegerechten aanbiedt, en alleen als de gast er expliciet naar vraagt ‘een stukje vlees of vis’ als bijgerecht geeft.

Beide bedrijven proberen hun gasten te betrekken bij hun missie om samen de wereld een beetje mooier te maken en te zorgen voor onze Planeet aarde, zodat toekomstige generaties ook nog genieten van al het moois wat onze planeet te bieden heeft. De voorbeelden laten zien hoe ondernemers op verschillende manieren hun gasten tijdens een leuk dagje uit meenemen in het duurzaamheidsverhaal om meer bewustwording te creëren. Uiteraard moet het aanbod hierop zijn afgestemd door (lokale) producten aan te bieden die bijvoorbeeld zijn voorzien van een keurmerk, iets te kunnen vertellen over hun herkomst, en/of uitleg te kunnen geven bij de duurzaamheidskeuzes van het bedrijf.

Daarnaast spelen je medewerkers ook een centrale rol. Helpen zij de gast in het maken van een duurzame keuze? In projecten, onder meer bij Accor en Landal GreenParks, waarbij een motivatietechniek zoals nudging (een subtiele verwijzing naar positief gedrag) gebruikt wordt, blijkt dat het effect van deze motivatietechniek in grote mate afhangt van het ondersteunende gedrag van de medewerker.

Als organisaties in het gastvrijheidsdomein erin slagen hun gasten bewust te maken van hun opties om duurzame(r) keuzes te maken tijdens hun bezoek of verblijf op een luchtige en ludieke manier, kunnen zij samen veel bereiken. Zeker als zij de wijze waarop zij dit doen delen met anderen en hun medewerkers erbij betrekken. Bovendien geeft dit gasten niet alleen handelingsperspectief, het stimuleert hen om dit gedrag elders – ook thuis – voort te zetten. Op deze manier kunnen we samen de wereld een beetje mooier maken.

Wesley Put-Van den Beemt (BUas)
Themamanager ‘gastvrijheidsaanbod’ bij de CELTH Agenda Bewuste Bestemmingen
*Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO), Sustainable Development Goals (SDG’s), Environmental Social Governance (ESG)

Trefwoorden: duurzaam toerisme, ondernemen, sustainable development goals

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

06/09/24
Exclusief voor leden
Stijging inkomen of koopkrachtherstel?
In 2024 zien we een historisch grote stijging van de reële inkomens. De inflatie daalt namelijk flink en de lonen stijgen door is de verwachting van bank ING. De consumptie zal niet makkelijk stijgen. Hoe zit dat?
04/09/24
Inwoners Achterhoek tevreden over toerisme
Uit een groot inwoneronderzoek blijkt dat de meeste inwoners van de Achterhoek tevreden zijn over het toerisme in hun gemeente. De voordelen wegen volgens inwoners op tegen de nadelen, en verdere aanmoediging van recreatie en toerisme wordt ruim ondersteund.
04/09/24
Exclusief voor leden
Grote internationale toeristische verschuivingen verwacht
De Verenigde Staten is in economisch opzicht de grootste toeristische markt ter wereld maar wordt het komend decennium ingehaald door China en ook andere landen nemen de positie van traditionele toeristische landen in.
02/09/24
Exclusief voor leden
Eerste kerkelijke locatie in Friesland bij Grootste Museum
Het Grootste Museum van Nederland, het landelijke project van Museum Catharijneconvent waarbij kerken, synagogen, tempels en moskeeën door heel Nederland hun deuren openen voor een breed cultureel publiek, wordt nog groter. Op zaterdag 14 september wordt de Laurentiuskerk in Kimswerd onderdeel van dit project.
30/08/24
Exclusief voor leden
Architect Western Region verlaat touroperator TUI
Elie Bruyninckx, CEO Western Region van touroperator TUI en lid van het Group Executive Committee, verlaat TUI. David Schelp neemt de activiteiten van Bruyninckx over.
30/08/24
AirExplore krijgt goedkeuring voor VS
AirExplore, de luchtvaartmaatschappij van Slowakije, heeft goedkeuring gekregen van het Amerikaanse ministerie van Transport (US DOT) om commerciële vluchten te starten in het Amerikaanse luchtruim.
30/08/24
Sterk toeristisch halfjaar voor Tsjechië
Het toerisme in Tsjechië blijft in 2024 sterk groeien, volgens recente cijfers van het Czech Statistical Office. In de eerste helft van 2024 bezochten 4,7 miljoen buitenlandse toeristen het land, een stijging van 12,8% ten opzichte van vorig jaar.
26/08/24
Exclusief voor leden
O&L Leisure stelt Bamboo Group aan voor marketing en PR
O&L Leisure, de Namibische hotelgroep en onderdeel van de Ohlthaver & List Groep, en sinds 1919 actief in het aanbieden accommodaties op top locaties in Namibië, heeft het Nederlandse bureau Bamboo Group aangesteld voor de support van sales en marketing activiteiten in de Benelux.