Geplaatst op: 11-01-2024
Auteur: Menno Stokman

Navigeren door de wind van verandering

Navigeren door de wind van verandering

Op het moment van schrijven van deze column, hebben net de parlementsverkiezingen plaatsgevonden. Op de dag na de verkiezingen, in Breda University of Applied Sciences, een plek waar dagelijks veel studenten uit binnen- en buitenland samenkomen om te leren en ontmoeten, hing een ijzige sfeer. Ik had het gevoel dat er wat veranderd was. Onzekerheid hing in de lucht. De PVV is immers de partij van anti-immigratie, anti-Europese Unie en nationalistische sentimenten. De overwinning van de partij betekent een belangrijke verschuiving in de Nederlandse politiek. En wellicht veel meer.

De uitslag is bekend, maar wat gaat dit betekenen voor het land en voor delen van onze samenleving die zich buitengesloten voelen? Naarmate het politieke landschap evolueert, zijn de uitkomsten niet alleen van belang voor het bestuur van het land, maar ook voor sectoren die cruciaal zijn voor de kwaliteit van leven, zoals de gastvrijheidssector. De nadruk die door de verkiezingswinnaar wordt gelegd op nationalisme zal het gastvrije imago van Nederland nadelig beïnvloeden. Dat kan van invloed zijn op het internationale toerisme, bijvoorbeeld de zakelijke (congres)markt. Maar de impact gaat verder want wie gaat de niet gedekte plannen van de populisten betalen? Wordt dat gedaan door belastingen op vrijetijds- of sportaanbod te verhogen? En nog belangrijker, omdat populistische partijen sceptisch staan tegenover klimaatbeleid, roept de overwinning van de PVV zorgen op over de toekomst van het klimaatbeleid in Nederland. Zetten we weer stappen terug?

De impact van de verkiezingen gaat veel verder. De populistische agenda omvat vaak de wens om te bezuinigen op onderzoek en onderwijs, vanuit een scepsis tegenover kennisontwikkeling. Ook internationale samenwerking en de aanwezigheid van buitenlandse studenten aan de Nederlandse hogescholen en universiteiten kunnen in gevaar komen. Het standpunt van de PVV en NSC over het terugdringen van het aantal internationale studenten vormt een extra bedreiging voor het diverse en levendige onderzoek klimaat in Nederland. Sterker nog, het is een bedreiging voor het voortbestaan van opleidingen in het hoger onderwijs, ook voor opleidingen op het gebied van toerisme en hospitality. Studies die bij uitstek internationaal georiënteerd zijn, waarbij haar afzetmarkt de grootste economische sector wereldwijd is: het toerisme.

Nederlandse universiteiten, bekend om hun hoogwaardige onderwijs en multiculturele studentenpopulatie, kunnen voor uitdagingen komen te staan bij het behouden van hun internationale reputatie. De potentiële vermindering van de financiering voor onderzoeks- en academische programma’s zal de ontwikkeling van innovaties binnen de toeristische sector belemmeren.

De uitslag van de Nederlandse verkiezingen en de opkomst van de PVV brengen onzekerheid in verschillende aspecten van de Nederlandse samenleving. Terwijl het land door dit nieuwe politieke landschap navigeert, moeten belanghebbenden in de toeristische sector en kennisinstellingen zoals CELTH, de hogescholen en universiteiten de ontwikkelingen nauwlettend volgen en pleiten voor beleid dat internationale samenwerking, onderzoek & innovatie en duurzame praktijken ondersteunt.

De Nederlandse verkiezingen hebben een reeks veranderingen in gang gezet die hun weerklank zullen vinden in verschillende sectoren, waaronder het toerisme en het onderwijs. De samenwerking tussen overheidsinstanties, toerismeprofessionals en kennisinstellingen zal van cruciaal belang zijn om het land naar een duurzame en bloeiende toekomst te sturen, waarbij de charme en allure behouden blijft die Nederland tot een baken maken voor zowel toeristen als wetenschappers.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

21/02/25
Exclusief voor leden
Plaatsing duiker herstelt wandelroute Groene Hart
De wandelroute langs de Dubbele Wiericke bij de plaats Nieuwerbrug is hersteld. ProRail heeft een oude duiker voor de sloot onder het spoor van Leiden naar Utrecht vervangen. Met extra geld van Provincie Zuid-Holland, ProRail en gemeente Bodegraven-Reeuwijk is een wandelduiker gemaakt waardoor wandelaars weer de route kunnen gebruiken.
21/02/25
 Overijssel helpt recreatieondernemers met meer groen en toegankelijkheid
De provincie Overijssel helpt ondernemers met een subsidie van ruim twee miljoen euro voor het verbeteren van het groen op hun locatie én de toegankelijkheid.
20/02/25
Exclusief voor leden
Romeins verleden zichtbaar maken voor toeristen en recreanten
Gemeente Nijmegen, provincie Gelderland en de Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen ondertekenden op 14 februari 2025 de samenwerkingsovereenkomst ‘Romeinen in Gelderland’. Daarmee willen de beleidsmakers het Romeinse erfgoed in Gelderland meer zichtbaar en beleefbaar maken voor toeristen en recreanten.
20/02/25
Aanscherping EU-regels tegen voedselverspilling
Dinsdagavond bereikten het Europees Parlement en de Raad een voorlopig akkoord over nieuwe maatregel...
20/02/25
Exclusief voor leden
TUI, Corendon en Sunweb populairste Nederlandse touroperators
De afgelopen drie jaar boekte 34% van de Nederlanders een reis bij een touroperator. TUI Nederland is favoriet, gevolgd door Corendon en Sunweb.
20/02/25
VVV Noordwijk en Noordwijkerhout verwelkomen recordaantal bezoekers, meer vrijwilligers nodig
In 2024 hebben de VVV’s in Noordwijk en Noordwijkerhout 38.500 bezoekers mogen verwelkomen, een heel mooi record.
20/02/25
Visit Zuid-Limburg viert 140-jarig bestaan en neemt afscheid van Anya Niewierra
Visit Zuid-Limburg heeft gisteren op een druk bezochte bijeenkomst haar 140 jarig jubileum gevierd en afscheid genomen van algemeen directeur Anya Niewierra. Bestuursvoorzitter Wim Heuts reflecteerde op de transformatie van Visit Zuid-Limburg in de afgelopen decennia en de kansen en uitdagingen voor de toekomst.
20/02/25
Exclusief voor leden
Nederlandse caravanverkoop stijgt als enige in Europa
Uit de jaarcijfers van de European Caravan Federation (ECF) blijkt dat de verkoop van nieuwe caravans en campers in Europa in 2024 met ruim 5 procent is gegroeid. Deze groei is volledig toe te schrijven aan kampeerauto’s, terwijl alleen in Nederland het aantal nieuwe caravans steeg.