Geplaatst op: 22-05-2024
Auteur: Menno Stokman

Driven nationally, delivered locally

Driven nationally, delivered locally

In april vond in Nieuwspoort het debat plaats over de bezoekerseconomie in 2050. Dolf Jansen opende op sterke eigen wijze de show en Mathijs Bouwman benadrukte kundig de grote uitdagingen waar het gastvrijheidsdomein – de wereld van leisure, toerisme en vrijetijd – voor staat: een groeiende krapte aan ruimte en arbeidskrachten. Nog belangrijker: beide zullen deze hele eeuw aanwezig zijn en zelfs verder toenemen. Zij vereisen innovatie en handelen van het gastvrijheidsdomein, zowel nationaal, provinciaal als lokaal.

Toch gingen de alarmbellen in de zaal niet af … ook niet toen de aanwezige (zowaar twee!) Tweede Kamerleden aangaven dat toerisme niet op de agenda staat in Den Haag (inderdaad: niet laag, maar niet!). Wellicht ook niet zo gek, want het niveau van de verdere bijeenkomst ontsteeg het kolderieke marketinggeneuzel waar de toerismesector en haar DMO’s zich al decennia mee profileren, nauwelijks. En dat terwijl we echt moeten (!) opschalen qua urgentieniveau. We moeten de grote uitdagingen van het gastvrijheidsdomein aangaan. We hebben immers te maken met een forse toename van de bevolking. Van de huidige 17,9 miljoen mensen anno nu groeien we naar 18,5 miljoen mensen in 2030 tot uiteindelijk meer dan 20 miljoen rond 2050. Tegelijkertijd zal het aantal inkomende toeristen toenemen met meer dan 35% tot meer dan 30 miljoen. Niet in 2050 maar al in 2030. Dit resulteert in een verdere krapte op arbeidsmarkt, een krapte en vastlopende infrastructuur en een krapte in de fysieke ruimte. Bijkomende opgaven qua verduurzaming en het behoud van de ‘licence to operate’ maken de puzzel van een domein dat vooral uit MKB-bedrijven bestaat, compleet.

Er is echt noodzaak om leisure, tourism & hospitality hoger op de agenda te krijgen. Het domein moet een positie krijgen in de agenda’s van Rijk, provincies en gemeenten. Hoe? Met het benoemen van het belang van de sector met alleen cijfers als de economische impact, is bovenstaande tot op heden niet gelukt. We moeten het over een andere boeg gooien: we zullen moeten escaleren. We moeten het perspectief veranderen, van een gastvrijheidsdomein volop marketing- en ondernemerskansen naar een bestemming die echt vastloopt als er niet gehandeld wordt. Als we dat niet (willen) doen voor de internationale bezoeker, dan toch zeker voor de bewoners die ook willen recreëren?

Mogelijk dat de inrichting van de nieuwe ‘Landelijke Raad voor Toerisme & Recreatie’ een tussenstap vormt in deze escalatie. Randvoorwaarde is dat de Landelijke Raad – met het onderliggende ecosysteem van samenwerkende en handelende overheden, brancheorganisaties en kennisinstellingen – wel een vuist kan maken en op nationaal niveau zorgt voor beleid en actie. En dat het faciliteert met data, kennis & inzichten en met lobby de grootse opgaven van het gastvrijheidsdomein weet te adresseren. De uitvoering vindt dan in de provincie en regio plaats, waarbij uiteindelijk de ondernemer aan zet is: "driven nationally, delivered locally”.

Gerelateerde berichten:

  • Geen gerelateerde berichten.
  • ||| Twitter |||

    ||| Nieuws |||

    06/09/24
    Exclusief voor leden
    Stijging inkomen of koopkrachtherstel?
    In 2024 zien we een historisch grote stijging van de reële inkomens. De inflatie daalt namelijk flink en de lonen stijgen door is de verwachting van bank ING. De consumptie zal niet makkelijk stijgen. Hoe zit dat?
    04/09/24
    Inwoners Achterhoek tevreden over toerisme
    Uit een groot inwoneronderzoek blijkt dat de meeste inwoners van de Achterhoek tevreden zijn over het toerisme in hun gemeente. De voordelen wegen volgens inwoners op tegen de nadelen, en verdere aanmoediging van recreatie en toerisme wordt ruim ondersteund.
    04/09/24
    Exclusief voor leden
    Grote internationale toeristische verschuivingen verwacht
    De Verenigde Staten is in economisch opzicht de grootste toeristische markt ter wereld maar wordt het komend decennium ingehaald door China en ook andere landen nemen de positie van traditionele toeristische landen in.
    02/09/24
    Exclusief voor leden
    Eerste kerkelijke locatie in Friesland bij Grootste Museum
    Het Grootste Museum van Nederland, het landelijke project van Museum Catharijneconvent waarbij kerken, synagogen, tempels en moskeeën door heel Nederland hun deuren openen voor een breed cultureel publiek, wordt nog groter. Op zaterdag 14 september wordt de Laurentiuskerk in Kimswerd onderdeel van dit project.
    30/08/24
    Exclusief voor leden
    Architect Western Region verlaat touroperator TUI
    Elie Bruyninckx, CEO Western Region van touroperator TUI en lid van het Group Executive Committee, verlaat TUI. David Schelp neemt de activiteiten van Bruyninckx over.
    30/08/24
    AirExplore krijgt goedkeuring voor VS
    AirExplore, de luchtvaartmaatschappij van Slowakije, heeft goedkeuring gekregen van het Amerikaanse ministerie van Transport (US DOT) om commerciële vluchten te starten in het Amerikaanse luchtruim.
    30/08/24
    Sterk toeristisch halfjaar voor Tsjechië
    Het toerisme in Tsjechië blijft in 2024 sterk groeien, volgens recente cijfers van het Czech Statistical Office. In de eerste helft van 2024 bezochten 4,7 miljoen buitenlandse toeristen het land, een stijging van 12,8% ten opzichte van vorig jaar.
    26/08/24
    Exclusief voor leden
    O&L Leisure stelt Bamboo Group aan voor marketing en PR
    O&L Leisure, de Namibische hotelgroep en onderdeel van de Ohlthaver & List Groep, en sinds 1919 actief in het aanbieden accommodaties op top locaties in Namibië, heeft het Nederlandse bureau Bamboo Group aangesteld voor de support van sales en marketing activiteiten in de Benelux.