Geplaatst op: 26-11-2024
Auteur: Michel Brokke

Gij zult innoveren

Gij zult innoveren
Afbeelding van Tung Lam via Pixabay

Uw ideale schoonzoon of dochter? Dat is vast een hotelmanager, restauranteigenaar of ondernemer in de gastvrijheid. Deze leiders zijn kampioenen in het runnen van hun organisaties. Maar op het gebied van creativiteit schieten ze hopeloos tekort. Operatie versus innovatie: in de horeca is het verschil vaak dag en nacht.

En toch is het juist innovatie waar alle belanghebbenden, zowel binnen als buiten de horeca, zo’n baat bij hebben. Ik ontmoet ze regelmatig, de zelfbenoemde innovatiegoeroes. Je zou verwachten dat ze Champions League spelen, maar hun ‘innovatieve’ ideeën gaan zelden verder dan het verdiepen van bestaande aandeelhouder-gedreven concepten en vaatwassers die uw vieze bordje 13 seconden sneller spoelen.

Horeca innovatie zou het tegenovergestelde moeten zijn. Het moet creatief zijn, gericht op de lange termijn, met oog voor de bredere omgeving. Wat als we bijvoorbeeld het horecapersoneel ondersteunen bij het maken van levenskeuzes? Daarmee helpen we de burn-out generatie. Of als we bewoners uit de omgeving laten meedelen in de waarde die een hotel creëert? Daarmee sla je economische roofbouw pas echt om de oren.

Een eerste oorzaak van holle innovatie is een misplaatst begrip van creativiteit. Een deel van de horecaleiders ziet dit als een vaardigheid voor conceptontwikkelaars, marketeers en kunstenaars. Zij niet, zij runnen de tent. Als het nodig is, huren ze wel een ‘crea-bea’ in. Creativiteit wordt zo een soort hamertje-tik: een paar creatieve klappen hier en daar, en hoppa, we hebben weer een fris concept of geliktere strategie. Vroom & Dreesman deden dat ook, u kent hun vaarwel.

Ten tweede zijn er leiders die wel begrijpen dat creativiteit door de hele organisatie moet stromen, maar weten dit niet te faciliteren. Op een willekeurige vrijdagmiddag luiden zij de innovatiegong: "Zo jongens, vanmiddag gaan we innoveren! Lekker brainstormen en om 16.00 uur kijken we welke ideeën haalbaar zijn.” U proeft mijn bescheiden cynisme, ik ben te vaak getuige geweest van dit tafereel. Oh, en innovatie moet wel ‘leuk’ zijn, dus het eindigt standaard met een borrel. Een audit van KPG eindigt toch ook niet elke dag met bier en bitterballen?

Daarna wordt het personeel drie uur lang opgesloten in een zielloze vergaderruimte, met anderhalf raam en een systeemplafond. Er zijn post-its en gekleurde pennen voor de ‘gekkigheid’. "En nu lekker out-of-the-box denken, jongens.”

Creativiteit begint en eindigt niet in een vergaderruimte. Neurologisch onderzoek wijst voorzichtig uit dat creativiteit correleert met het ‘default-mode network’, een deel van het brein dat actief is in rust. Echte creativiteit ontstaat dus pas op de fiets of onder de douche, te laat voor die confetti-brainstorm dus. Daarbij levert creativiteit niet meteen iets op; het is pijnlijk lang divergeren en convergeren. Fouten maken dus.

Fouten maken kan alleen in vrijheid, binnen de strakke kaders en geruststelling van een leidende visie. Maar in ons platgeorganiseerde, doe-lekker-zelf-normaal landje, word je daar niet populair mee.

Toch was Neerlands trots, wijlen Johan Cruijff, het type geliefde en gehate leider die een hele organisatie creatief aan de praat kreeg, juist door iedereen tegen de haren in te strijken met een strakke visie. Stelselmatig was hij het met iedereen oneens, alleen om hen uit te dagen zijn filosofie te volgen en de creatieve vrijheid daarin te herkennen. Harvard-professor Linda Hill zou het volmondig eens zijn met ‘s lands nummer 14. Volgens haar is een van de belangrijkste paradoxen voor innovatieleiders het vinden van de balans tussen het ondersteunen en tegelijkertijd uitdagen van teams.

"Ik ben overal tegen. Tot ik een besluit neem, dan ben ik ervoor. Lijkt me logisch,” aldus Hendrik Johannes Cruijff. Ik hoop dat u het hartgrondig met JC en ondergetekende oneens bent.

Topics:CELTH, Horeca
Trefwoorden: innovatie, horeca

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

06/01/25
Meer campers en caravans verkocht
In 2024 zijn 10,6% meer nieuwe campers en 6,0% meer nieuwe caravans zijn verkocht in Nederland. Op 1 januari 2025 stond er een recordaantal van 623.158 caravans en kampeerauto’s geregistreerd.
06/01/25
Exclusief voor leden
Solo reizen met de camper: een groeiend fenomeen
Het aantal mensen dat alleen op reis gaat met een camper neemt flink toe. Dit blijkt uit cijfers van Goboony. Het merendeel van de solo-camperaars bestaat uit vrouwen van boven de 45 jaar.
06/01/25
DNB gaat in maart weer open voor bezoekers
Na een bijna vijf jaar durende renovatie is het gebouw ook weer open voor bezoekers en toeristen. Een bijzondere attractie in het hart van de hoofdstad Amsterdam.
06/01/25
Vijfde park voor MarinaParken
MarinaParken heeft per 2 januari 2025 Soal Beach Resort in Workum overgenomen. Dit iconische vakantiepark aan het IJsselmeer is per vandaag onderdeel van de MarinaParken-familie en zal verdergaan onder de naam MarinaPark Beach Resort Soal.
06/01/25
Exclusief voor leden
Nieuwe Europese campagne voor Center Parcs: ‘Volg je natuur’
Center Parcs roept met haar nieuwe Europese campagne ‘Volg je natuur’ op om de verbinding met jezelf en de natuur te versterken. De vakantieparken willen gasten de mogelijkheid bieden om te ontsnappen aan de dagelijkse hectiek en tot rust te komen in een natuurlijke omgeving.
06/01/25
Exclusief voor leden
Vacansoleil na faillissement in 2023 weer op Vakantiebeurs 2025
Vacansoleil staat na het faillissement en de overname door Pierre & Vacances - Center Parcs Group voor het eerst weer op de Vakantiebeurs. Het bedrijf heeft het afgelopen jaar flink aan de doorstart gewerkt en kan weer kampeeraccommodaties op 1.000 campings in 17 Europese landen aanbieden.
02/01/25
Miljoen euro voor Romeins Museum Heerlen
Het Thermen Museum in Heerlen krijgt een nieuwe toekomst. De provincie Limburg heeft een subsidie van 1 miljoen euro toegekend aan de gemeente Heerlen om het unieke erfgoed duurzaam te behouden en te ontwikkelen. Het museum gaat verder onder de naam Romeins Museum.
31/12/24
Klimrijk Brabant breekt alle records: 50.665 bezoekers in 2024
Het was een jaar om nooit te vergeten voor Klimrijk Brabant. Het klimbos in Veldhoven heeft 2024 afgesloten met een ongekend bezoekersrecord: maar liefst 50.665 avonturiers hebben de klim uitdagingen aangenomen