Geplaatst op: 26-11-2024
Auteur: Michel Brokke

Gij zult innoveren

Gij zult innoveren
Afbeelding van Tung Lam via Pixabay

Uw ideale schoonzoon of dochter? Dat is vast een hotelmanager, restauranteigenaar of ondernemer in de gastvrijheid. Deze leiders zijn kampioenen in het runnen van hun organisaties. Maar op het gebied van creativiteit schieten ze hopeloos tekort. Operatie versus innovatie: in de horeca is het verschil vaak dag en nacht.

En toch is het juist innovatie waar alle belanghebbenden, zowel binnen als buiten de horeca, zo’n baat bij hebben. Ik ontmoet ze regelmatig, de zelfbenoemde innovatiegoeroes. Je zou verwachten dat ze Champions League spelen, maar hun ‘innovatieve’ ideeën gaan zelden verder dan het verdiepen van bestaande aandeelhouder-gedreven concepten en vaatwassers die uw vieze bordje 13 seconden sneller spoelen.

Horeca innovatie zou het tegenovergestelde moeten zijn. Het moet creatief zijn, gericht op de lange termijn, met oog voor de bredere omgeving. Wat als we bijvoorbeeld het horecapersoneel ondersteunen bij het maken van levenskeuzes? Daarmee helpen we de burn-out generatie. Of als we bewoners uit de omgeving laten meedelen in de waarde die een hotel creëert? Daarmee sla je economische roofbouw pas echt om de oren.

Een eerste oorzaak van holle innovatie is een misplaatst begrip van creativiteit. Een deel van de horecaleiders ziet dit als een vaardigheid voor conceptontwikkelaars, marketeers en kunstenaars. Zij niet, zij runnen de tent. Als het nodig is, huren ze wel een ‘crea-bea’ in. Creativiteit wordt zo een soort hamertje-tik: een paar creatieve klappen hier en daar, en hoppa, we hebben weer een fris concept of geliktere strategie. Vroom & Dreesman deden dat ook, u kent hun vaarwel.

Ten tweede zijn er leiders die wel begrijpen dat creativiteit door de hele organisatie moet stromen, maar weten dit niet te faciliteren. Op een willekeurige vrijdagmiddag luiden zij de innovatiegong: "Zo jongens, vanmiddag gaan we innoveren! Lekker brainstormen en om 16.00 uur kijken we welke ideeën haalbaar zijn.” U proeft mijn bescheiden cynisme, ik ben te vaak getuige geweest van dit tafereel. Oh, en innovatie moet wel ‘leuk’ zijn, dus het eindigt standaard met een borrel. Een audit van KPG eindigt toch ook niet elke dag met bier en bitterballen?

Daarna wordt het personeel drie uur lang opgesloten in een zielloze vergaderruimte, met anderhalf raam en een systeemplafond. Er zijn post-its en gekleurde pennen voor de ‘gekkigheid’. "En nu lekker out-of-the-box denken, jongens.”

Creativiteit begint en eindigt niet in een vergaderruimte. Neurologisch onderzoek wijst voorzichtig uit dat creativiteit correleert met het ‘default-mode network’, een deel van het brein dat actief is in rust. Echte creativiteit ontstaat dus pas op de fiets of onder de douche, te laat voor die confetti-brainstorm dus. Daarbij levert creativiteit niet meteen iets op; het is pijnlijk lang divergeren en convergeren. Fouten maken dus.

Fouten maken kan alleen in vrijheid, binnen de strakke kaders en geruststelling van een leidende visie. Maar in ons platgeorganiseerde, doe-lekker-zelf-normaal landje, word je daar niet populair mee.

Toch was Neerlands trots, wijlen Johan Cruijff, het type geliefde en gehate leider die een hele organisatie creatief aan de praat kreeg, juist door iedereen tegen de haren in te strijken met een strakke visie. Stelselmatig was hij het met iedereen oneens, alleen om hen uit te dagen zijn filosofie te volgen en de creatieve vrijheid daarin te herkennen. Harvard-professor Linda Hill zou het volmondig eens zijn met ‘s lands nummer 14. Volgens haar is een van de belangrijkste paradoxen voor innovatieleiders het vinden van de balans tussen het ondersteunen en tegelijkertijd uitdagen van teams.

"Ik ben overal tegen. Tot ik een besluit neem, dan ben ik ervoor. Lijkt me logisch,” aldus Hendrik Johannes Cruijff. Ik hoop dat u het hartgrondig met JC en ondergetekende oneens bent.

Topics:CELTH, Horeca
Trefwoorden: innovatie, horeca

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

30/10/24
Menno Stokman verlaat CELTH na zeven jaar
Menno Stokman, directeur van het Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality (CELTH), neemt na ruim zeven jaar afscheid. Per 1 januari 2025 treedt hij in dienst bij de gemeente Wageningen als strategisch adviseur voor het Netwerk Kennissteden Nederland.
29/10/24
Kennisevent Zet je regio op de kaart 2024: Balans in jouw bestemming
NRIT organiseert in samenwerking met CELTH en de Recreatie Vakbeurs het kennisevent ‘Zet je regio op de kaart 2024: Balans in jouw bestemming. Primeur voor Nederland. Presentatie van internationaal onderzoek: 'Creating equitable destinations: How to manage and distribute tourism’s value to better serve communities'.
11/10/24
Zet je regio op de kaart 2024: Balans in jouw bestemming – Maak deel uit van de toekomst van toerisme!
NRIT organiseert in samenwerking met CELTH en de Recreatie Vakbeurs een kennisevent rond bestemming in balans. In slechts twee uur ben je helemaal up-to-date met de nieuwste inzichten en strategieën. Je leert van experts, netwerkt met vakgenoten én krijgt praktische handvatten om direct mee aan de slag te gaan in jouw regio.
25/09/24
Een tafel voor niemand? Vier scenario's voor het arbeidsmarkttekort in toerisme en hospitality
Wat brengt de toekomst voor toerisme? Zijn dat robots in de keuken, virtuele avonturen of structurele personeelstekorten? Lector ‘Disruption, Innovation and New Phenomena’ Ian Yeoman bij NHL Stenden Hogeschool, schetste in zijn inauguratiespeech vier scenario's voor de sector.
24/06/24
Meer weten over klimaatrisico's, impact of bewonersbetrokkenheid? CELTH komt met drie nieuwe onderzoeken!
Het Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality (CELTH) heeft de afgelopen week maar liefst drie nieuwe onderzoeken gepubliceerd. Zo brachten ze de klimaatrisico’s van Nederlandse reisorganisaties in kaart, onderzochten hoe ze bewoners beter bij toerisme(beleid) kunnen betrekken en ontwikkelden ze een impact label voor vakantiehuizen in de natuur.
18/03/24
Lidstaten willen toerisme hoog op de agenda van de nieuwe Europese Commissie
Toerisme blijft in Europa hoog op de politieke agenda staan. De huidige Europese Commissie zal na de verkiezingen haar uiterste best doen toerisme op EU-niveau goed op de agenda te houden.
30/01/24
PD-kandidaat: Kansen voor hotels door CSRD
In het Professional Doctorate voor Leisure, Tourism & Hospitality traject is Armand Odekerken ingestapt. Odekerken onderzoekt hoe verschillende hotelketens duurzaamheidsstrategieën kunnen ontwikkelen en implementeren die voldoen aan de wetgeving over Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD).
11/01/24
Vier nieuwe projecten van CELTH
De onderzoekers van CELTH zijn samen met werkveldpartners met maar liefst vier nieuwe projecten gestart. De projecten richten zich op een bewonersprofijt en -betrokkenheid, een eerlijker verdeling van de voordelen van toerisme en een rankingsystematiek voor duurzame prestaties van natuurhuisjes.