Geplaatst op: 23-01-2025
Auteur: Klaas van Erp

Mooie vooruitzichten

Mooie vooruitzichten
Image by Gerd Altmann from Pixabay

In de 45 jaren dat Maas recreatie bedrijfsmakelaardij actief is in het taxeren en aan- en verkopen van recreatie- en watersportbedrijven, heeft deze markt allerlei ontwikkelingen doorgemaakt.

Als ik dit artikel schrijf is het nog 7 dagen tot de kerst. Mooi moment om eens even terug én vooruit te blikken.

2024 was een mooi jaar. We hebben weer een groot aantal ondernemers kunnen verblijden met een mooie taxatie. Daarnaast hebben we uiteraard de nodige ondernemers kunnen helpen met de verkoop van hun jachthaven, camping of recreatiepark danwel een nieuwe camping of jachthaven kunnen aankopen voor opdrachtgevers. Verder hebben we in oktober een prachtige inspiratiereis gehad met 27 recreatie-ondernemers naar Porto en de Douro vallei. Erg leuk!

Inmiddels zitten we in de gebruikelijke eindejaar sprint, waarin nog de nodige taxaties afgewerkt moeten worden en verkoop- en aan aankoopdossiers gereed moeten worden gemaakt voor de overdracht.

Ook wordt er weer gewerkt aan de nieuwe verkoopdossiers van objecten die begin 2025 weer de markt op gaan. Voor diverse jachthavens en campings gaan we weer op zoek naar een koper. Opvallend daarbij is dat het aanbod van jachthavens toeneemt. De jachthavenondernemers komen op een bepaalde leeftijd en er is geen opvolging. Een ontwikkeling die bij campings al eerder werd waargenomen.

Verder gaan we begin januari ook weer een bungalowontwikkeling aanbieden dat verkocht gaat worden via de veiling. In de crisisjaren 2007 tm 2013 hebben we dat veelvuldig gedaan, maar dat is inmiddels weer een tijdje geleden. Gelukkig maar. Het levert alleen verliezers op en successen zijn beter voor de sector dan verliezen.

Verder is het opvallend dat veel watersport en recreatieondernemers de stap om te verkopen lastig vinden om te maken. "Wat moet ik doen als ik verkocht heb?” en nog vele vragen meer die de stap lastig maken. We denken er over om in 2025 een seminar te gaan organiseren om handvatten te bieden voor die ondernemers. Wordt vervolgd!

Voor nu wens ik u graag fijne feestdagen en al het beste voor 2025!

Trefwoorden: verblijfsrecreatie, watersport, bedrijven, verkoop, aankoop, makelaardij

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

23/01/25
Exclusief voor leden
Nederlandse Arq hotelgroep onthult groeiplannen
Wat begon met de aankoop van het Haagse Paleis Hotel in september, door Arq hotelgroep groeide eerder deze maand uit tot een collectie van twee met de aansluiting van Kloosterhotel de Soete Moeder in Den Bosch. De groei moet snel gaan, meldt de groep.
23/01/25
easyJet voorziet sterke vraag naar vliegen en vakanties in 2025
easyJet heeft een goed eerste kwartaal achter de rug met meer passagiers in haar vliegtuigen en een sterke groeiverwachting voor easyJet Holidays.
23/01/25
Friesland Convention Partners nu officieel onderdeel van Merk Fryslân
Sinds 1 januari 2025 is Friesland Convention Partners (FCP) officieel onderdeel van Merk Fryslân. Deze strategische samenwerking versterkt de positie van Friesland als dé provincie voor innovatieve en duurzame zakelijke evenementen, congressen en vergaderingen.
23/01/25
ANVR waarschuwt consumenten voor Thomas Cook
De ANVR waarschuwt reizigers voor verzoeken van Thomas Cook Europe BV om boekingen over te zetten naar het Poolse bedrijf eSky.pl S.A.
23/01/25
Mooie vooruitzichten
In de 45 jaren dat Maas recreatie bedrijfsmakelaardij actief is in het taxeren en aan- en verkopen van recreatie- en watersportbedrijven, heeft deze markt allerlei ontwikkelingen doorgemaakt.
21/01/25
Producentenplein maakt debuut op Caravana
Van 29 januari tot en met 2 februari 2025 vindt consumentenbeurs Caravana plaats in het WTC Expo Leeuwarden. Deze kampeerbeurs biedt een uitgebreid aanbod van campers, caravans, vouwwagens, tenten en kampeeraccessoires.
21/01/25
Exclusief voor leden
Cash betalen vooral populair in buitenland
Menig toerist die Nederland bezoekt is verrast over de digitale betalingen terwijl zij met fysieke euro's in de hand staan. In Europa is cash nog steeds populair maar andere vormen van betalen groeien snel.
21/01/25
Texel op zoek naar nieuwe doelgroepen
VVV Texel lanceert vandaag een nieuwe televisiecampagne om het eiland opnieuw in de spotlights te zetten. De commercial, die te zien is op NPO 1 en NPO 2, benadrukt de unieke combinatie van rust, natuur en uitgebreide voorzieningen die Texel te bieden heeft en moet nieuwe doelgroepen aantrekken.