Geplaatst op: 23-01-2025
Auteur: Klaas van Erp

Mooie vooruitzichten

Mooie vooruitzichten
Image by Gerd Altmann from Pixabay

In de 45 jaren dat Maas recreatie bedrijfsmakelaardij actief is in het taxeren en aan- en verkopen van recreatie- en watersportbedrijven, heeft deze markt allerlei ontwikkelingen doorgemaakt.

Als ik dit artikel schrijf is het nog 7 dagen tot de kerst. Mooi moment om eens even terug én vooruit te blikken.

2024 was een mooi jaar. We hebben weer een groot aantal ondernemers kunnen verblijden met een mooie taxatie. Daarnaast hebben we uiteraard de nodige ondernemers kunnen helpen met de verkoop van hun jachthaven, camping of recreatiepark danwel een nieuwe camping of jachthaven kunnen aankopen voor opdrachtgevers. Verder hebben we in oktober een prachtige inspiratiereis gehad met 27 recreatie-ondernemers naar Porto en de Douro vallei. Erg leuk!

Inmiddels zitten we in de gebruikelijke eindejaar sprint, waarin nog de nodige taxaties afgewerkt moeten worden en verkoop- en aan aankoopdossiers gereed moeten worden gemaakt voor de overdracht.

Ook wordt er weer gewerkt aan de nieuwe verkoopdossiers van objecten die begin 2025 weer de markt op gaan. Voor diverse jachthavens en campings gaan we weer op zoek naar een koper. Opvallend daarbij is dat het aanbod van jachthavens toeneemt. De jachthavenondernemers komen op een bepaalde leeftijd en er is geen opvolging. Een ontwikkeling die bij campings al eerder werd waargenomen.

Verder gaan we begin januari ook weer een bungalowontwikkeling aanbieden dat verkocht gaat worden via de veiling. In de crisisjaren 2007 tm 2013 hebben we dat veelvuldig gedaan, maar dat is inmiddels weer een tijdje geleden. Gelukkig maar. Het levert alleen verliezers op en successen zijn beter voor de sector dan verliezen.

Verder is het opvallend dat veel watersport en recreatieondernemers de stap om te verkopen lastig vinden om te maken. "Wat moet ik doen als ik verkocht heb?” en nog vele vragen meer die de stap lastig maken. We denken er over om in 2025 een seminar te gaan organiseren om handvatten te bieden voor die ondernemers. Wordt vervolgd!

Voor nu wens ik u graag fijne feestdagen en al het beste voor 2025!

Trefwoorden: verblijfsrecreatie, watersport, bedrijven, verkoop, aankoop, makelaardij

||| Nieuws |||

16/12/25
VVV Hart van Limburg branding- en merkstrategie: een regio vol verhalen
Tijdens de jaarlijkse relatiedag van Stichting VVV Hart van Limburg is de nieuwe branding en merkstrategie van de regio Midden-Limburg gepresenteerd: 'Een regio vol verhalen'. Deze herpositionering markeert een belangrijk moment en biedt een toekomstbestendige basis voor de promotie, samenwerking en regionale ontwikkeling.
16/12/25
Utrecht Marketing gaat over naar Utrecht & Partners
Utrecht Marketing presenteerde onlangs haar Meerjarenplan 2026–2029 en ondertekende samen met wethouder Susanne Schilderman de meerjarenopdracht van de gemeente Utrecht. Tijdens dezelfde bijeenkomst maakte de organisatie bekend dat zij per 1 januari 2026 verdergaat onder een nieuwe naam: Utrecht & Partners.
03/12/25
Adam Butler merkregisseur Twente
Nieuwe Merkregisseur Twente is Adam Butler (34). Butler kwam op 27 oktober in dienst bij Twente Marketing. Met zijn achtergrond in merkstrategie en storytelling gaat hij aan de slag om het merk Twente verder te versterken en samen met partners het regionale verhaal nóg herkenbaarder en krachtiger neer te zetten.
28/11/25
Nieuwe Video Apeldoorn congresstad
Apeldoorn Partners bouwt aan een sterker congresklimaat. Daarom is een nieuwe video opgenomen die 15 congreslocaties in beeld brengt.
27/11/25
Digitale winterspecial Veluwe gelanceerd
Van kerstmarkten tot culinaire tips, Veluwe lanceert een gloednieuwe digitale winterspecial: ‘Ontdek, proef, beleef – winter op de Veluwe’. Een online magazine boordevol tips voor een sfeervolle en smaakvolle winter op de Veluwe. De dmo meldt aan NRIT dat het in de toekomst méér digitale magazines wil uitgeven.
24/11/25
Breda voegt curlingbanen toe aan winterprogrammering
Nederlandse steden bieden steeds meer winterprogrammering aan. Breda gaat verder dan een ijsbaan. De silent disco staat weer op het programma en nieuw zijn de curlingbanen.
18/11/25
Aanlichting Domtoren mogelijk door cheque van 1,2 miljoen euro
Tijdens een bijeenkomst op 17 november in de Michaëlskapel van de Domtoren heeft wethouder Dennis de Vries een cheque ter waarde van 1,2 miljoen euro in ontvangst genomen. Het bedrag is de opbrengst van diverse acties en initiatieven die Stichting Utrechts eigenDom en Utrecht Marketing de afgelopen zeven jaar organiseerden om de nieuwe aanlichting van de Domtoren mogelijk te maken.
14/11/25
Noordwijk presenteert magazine over herbronnen
Op 13 november presenteerde Noordwijk Marketing het nieuwe magazine MOMENT – Herbronnen in Noordwijk: een inspirerend tijdschrift voor mensen die hier wonen en komen over gezond genieten, rust, natuur, cultuur en actief buiten zijn aan de kust. Het is meteen ook de start van de campagne van deze destinatie.