Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 16-06-2013
Auteur: Rob van Hummel

Het Nieuwe Reizen

Het Nieuwe Reizen

De tijd is definitief voorbij dat we tijdens een stadswandeling genoegen moesten nemen met de bruine borden van de ANWB met daarop wat karige informatie over de panden waaraan we voorbijliepen. Of een heus diploma van de KLM kregen als we de evenaar passeerden.


Wie wil weten welke kant het opgaat met reizen en vakanties, hoeft er de kranten maar op na te slaan. De klassieke reisadvertenties en de standaardvakanties zijn exit. De behoefte aan echte belevingen, authenticiteit en zingeving vertaalt zich in de reiskaternen: "Puur Italië, agriturismo op een prachtig landgoed”, "Roeien of fietsen door de rijstvelden van Vietnam”, "Thailand, zoals jij het wilt”. Reizen op maat dus, geheel naar eigen wens samen te stellen.

Wat we zoeken, is een bijzondere en vooral onvergetelijke nieuwe beleving of bestemming. We willen onze geest verrijken, waarbij kennismaken met het land, de cultuur en het elkaar echt ontmoeten centraal staan. Dan komt de expat als ambassadeur goed van pas. Expats zijn meestal enthousiast over hun tijdelijk verblijf in een ander land en delen hun ontdekkingen graag met vrienden en familie. Ze kennen veel lokale mensen, weten wat en waar de belangrijkste bezienswaardigheden zijn en zijn goed op de hoogte van het vrijetijdsgedrag en de verwachtingen van hun landgenoten.


Wat is er nu eigenlijk veranderd? We zijn niet langer afhankelijk van de informatie van de reisindustrie en gaan steeds meer af op de ervaringen van familie, vrienden en zelfs onbekenden. De macht ligt definitief bij de consument, die zich oriënteert via de sociale media. Hij vergelijkt aanbod, prijs, kwaliteit en service en bekijkt recensies en foto’s van anderen voordat hij beslist.

Ook lijken we een onomkeerbare weg te zijn ingeslagen naar een andere, meer bewuste manier van reizen en verblijven. Bij de consument groeit de aandacht voor CO2-reductie, duurzaamheid, biologische streekproducten en contact met de lokale bevolking. Groene vakanties en vrijwilligerswerk tijdens de vakantie zijn snelgroeiende nieuwe trends. De invloed van de consument neemt toe, sterker nog: hij is coproducent geworden van het productaanbod.


Het is dan ook begrijpelijk en verstandig dat de reisindustrie met haar aanbod steeds meer op deze ontwikkelingen inspeelt en haar marketingbeleid daar slim op aanpast. In de ANWB-winkel staan gidsen voor kleine campings en campings voor natuurliefhebbers. Als je op Bonaire wilt duiken, moet je een ‘nature tag’ aanschaffen, waardoor je bijdraagt aan onderhoud en bescherming van het kwetsbare koraalrif. Natuurorganisaties introduceren apps voor de smartphone met avontuurlijke wandelroutes in natuurgebieden, compleet met het geluid van wuivend riet en zingende vogels en vol interessante ecologische wetenswaardigheden. Voor de ware beleving is het nog even wachten op een app die het geluid van specifieke dieren realtime herkent. Voor wie dit nog niet spannend genoeg klinkt, is er ‘blind booking’. Een goedkope manier van reizen, die tegemoetkomt aan de groeiende behoefte aan spanning en het grote onbekende. Daarom wordt het ook wel Reisromantiek2.0 genoemd; je boekt een reis en hoort pas na betaling waar je naartoe gaat.

Topics:Vakanties

||| Nieuws |||

14/04/25
Hoofdkantoor Landal in Amsterdam geopend
Door de fusie van Landal GreenParks en Roompot verhuist een groot deel van de kantoormedewerkers van Zwolle, Den Haag, Uithoorn en Goes naar Amsterdam. Zo´n 300 medewerkers werken vanuit één internationaal hoofdkantoor aan de Wibautstraat en vormen een internationale hub voor kantoren en parken.
14/04/25
Zelfs Better Places heeft moeite met duurzame doelstellingen
Reisorganisatie Better Places presenteert deze week haar impactrapport over 2024. Ondanks flinke inspanningen om haar reizen duurzamer te maken, is het doel om de CO?-uitstoot per reiziger jaarlijks met 5% te verminderen ten opzichte van 2019 niet gehaald.
14/04/25
Exclusief voor leden
130 km per uur op drie snelwegen
Vanaf vandaag mag er overdag weer 130 kilometer per uur worden gereden op delen van drie Nederlandse...
14/04/25
Exclusief voor leden
Center Parcs opent eerste Scandinavische resort in Denemarken
Na dertien jaar van planning en voorbereiding opent Center Parcs op 20 juni 2025 haar allereerste vakantiepark in Scandinavië. et resort verwacht jaarlijks 450.000 overnachtingen en 25.000 dagbezoekers, wat een economische impuls zal geven aan de regio Nordals.
11/04/25
ANWB lobby tegen afschaffen accijnskorting
De betaalbaarheid van autorijden staat onder druk. Steeds meer mensen hebben moeite de stijgende kosten voor hun autogebruik te betalen. De auto is het meest gebruikte vervoermiddel naar vakantielocaties.
11/04/25
Exclusief voor leden
Kortgeding tegen plafond 478.000 vluchten van en naar Schiphol
Aanstaande maandag dient het kortgeding van KLM Groep, Delta Air Lines, Corendon, easyJet en TUI tegen de Nederlandse overheid om ervoor te zorgen dat Nederland verbonden blijft met de rest van de wereld via Schiphol. Met andere woorden, deze bedrijven willen het plafond van maximaal 478.000 vluchten van en naar Schiphol van tafel.
11/04/25
Exclusief voor leden
Meiden duiken in techniek KLM
KLM ontving op 10 april 30 meiden van basisschool de Regenboog Tochtwaard uit Alkmaar bij E&M (Engineering & Maintenance). KLM deed namelijk mee aan Girls’Day ‘25, een landelijk initiatief van VHTO waarbij verschillende bedrijven hun deuren openzetten om jonge meiden kennis te laten maken met techniek, bèta en IT.
10/04/25
Explore Breda Store trekt in eerste jaar 24.000 bezoekers en ziet online groei
De Explore Breda Store heeft in haar eerste jaar, sinds de opening op 12 april 2024, een succesvolle start doorgemaakt met 24.000 fysieke bezoekers uit meer dan 30 landen, 20% meer dan verwacht. Daarnaast kent ook de online aanwezigheid van Explore Breda een sterke groei.