Geplaatst op: 16-06-2013
Auteur: Rob van Hummel

Het Nieuwe Reizen

Het Nieuwe Reizen

De tijd is definitief voorbij dat we tijdens een stadswandeling genoegen moesten nemen met de bruine borden van de ANWB met daarop wat karige informatie over de panden waaraan we voorbijliepen. Of een heus diploma van de KLM kregen als we de evenaar passeerden.


Wie wil weten welke kant het opgaat met reizen en vakanties, hoeft er de kranten maar op na te slaan. De klassieke reisadvertenties en de standaardvakanties zijn exit. De behoefte aan echte belevingen, authenticiteit en zingeving vertaalt zich in de reiskaternen: "Puur Italië, agriturismo op een prachtig landgoed”, "Roeien of fietsen door de rijstvelden van Vietnam”, "Thailand, zoals jij het wilt”. Reizen op maat dus, geheel naar eigen wens samen te stellen.

Wat we zoeken, is een bijzondere en vooral onvergetelijke nieuwe beleving of bestemming. We willen onze geest verrijken, waarbij kennismaken met het land, de cultuur en het elkaar echt ontmoeten centraal staan. Dan komt de expat als ambassadeur goed van pas. Expats zijn meestal enthousiast over hun tijdelijk verblijf in een ander land en delen hun ontdekkingen graag met vrienden en familie. Ze kennen veel lokale mensen, weten wat en waar de belangrijkste bezienswaardigheden zijn en zijn goed op de hoogte van het vrijetijdsgedrag en de verwachtingen van hun landgenoten.


Wat is er nu eigenlijk veranderd? We zijn niet langer afhankelijk van de informatie van de reisindustrie en gaan steeds meer af op de ervaringen van familie, vrienden en zelfs onbekenden. De macht ligt definitief bij de consument, die zich oriënteert via de sociale media. Hij vergelijkt aanbod, prijs, kwaliteit en service en bekijkt recensies en foto’s van anderen voordat hij beslist.

Ook lijken we een onomkeerbare weg te zijn ingeslagen naar een andere, meer bewuste manier van reizen en verblijven. Bij de consument groeit de aandacht voor CO2-reductie, duurzaamheid, biologische streekproducten en contact met de lokale bevolking. Groene vakanties en vrijwilligerswerk tijdens de vakantie zijn snelgroeiende nieuwe trends. De invloed van de consument neemt toe, sterker nog: hij is coproducent geworden van het productaanbod.


Het is dan ook begrijpelijk en verstandig dat de reisindustrie met haar aanbod steeds meer op deze ontwikkelingen inspeelt en haar marketingbeleid daar slim op aanpast. In de ANWB-winkel staan gidsen voor kleine campings en campings voor natuurliefhebbers. Als je op Bonaire wilt duiken, moet je een ‘nature tag’ aanschaffen, waardoor je bijdraagt aan onderhoud en bescherming van het kwetsbare koraalrif. Natuurorganisaties introduceren apps voor de smartphone met avontuurlijke wandelroutes in natuurgebieden, compleet met het geluid van wuivend riet en zingende vogels en vol interessante ecologische wetenswaardigheden. Voor de ware beleving is het nog even wachten op een app die het geluid van specifieke dieren realtime herkent. Voor wie dit nog niet spannend genoeg klinkt, is er ‘blind booking’. Een goedkope manier van reizen, die tegemoetkomt aan de groeiende behoefte aan spanning en het grote onbekende. Daarom wordt het ook wel Reisromantiek2.0 genoemd; je boekt een reis en hoort pas na betaling waar je naartoe gaat.

Topics:Vakanties

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

02/12/24
Weer vluchten van Brussels Airport naar Bangkok.
Op zondag 1 december is de eerste passagiersvlucht van Thai Airways International vertrokken vanop Brussels Airport naar Bangkok. Na een onderbreking door de Covid-pandemie biedt de luchtvaartmaatschappij opnieuw dagelijkse rechtstreekse vluchten aan richting de Thaise hoofdstad.
02/12/24
Amsterdamse hotels mogen niet meer uitbreiden
De gemeente Amsterdam heeft aangekondigd dat er per direct geen extra bedden meer mogen worden toegevoegd aan bestaande hotels. Dit besluit is onderdeel van een reeks nieuwe maatregelen om de groei van het aantal bezoekers te beperken en de overlast van massatoerisme tegen te gaan.
29/11/24
Inspiratie- en netwerkreis voor vrijetijdssector naar Wereld Expo in Japan
Van 13 april tot 13 oktober 2025 vindt de wereldtentoonstelling Expo 2025 plaats in Osaka. Daarom organiseert Richard de Bruin voor Nederlandse vrijetijdsondernemers een 6-daagse inspiratie- en netwerkreis naar Japan.
29/11/24
Onderzoek naar gevolgen ravijnjaar voor toerisme en recreatie van start
Wat betekent het zogenaamde ravijnjaar 2026 voor Nederlandse gemeenten op beleidsterrein toerisme en recreatie? Dat gaat Leisurebrains samen met Markteffect onderzoeken. Zij doen daartoe een oproep aan wethouders en beleidsmedewerker bij gemeenten.
29/11/24
Kennisinstellingen samen aan de slag met duurzame gastvrije transities
Het Regieorgaan SIA heeft het SPRONG-programma Gastvrije Transities goedgekeurd en een subsidie van twee miljoen euro toegekend. De nieuwe SPRONG-groep werkt in vier regionale transitiearena’s aan de thema’s klimaatneutraal, brede welvaart, healthy region en regeneratieve gebiedsontwikkeling.
29/11/24
Zeeland presenteert de gast van de toekomst
Tijdens de Toeristische Ontmoetingsdag 2024 in Zeeland stond het thema ‘De Gast van de Toekomst’ centraal. Diana Korteweg Maris van het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme presenteerde het onderzoek ‘De gast van de toekomst in Zeeland in 20240’.
28/11/24
Exclusief voor leden
Certificaat SDG doelen voor Center Parcs
Center Parcs Europe heeft het SDG Pioneer-certificaat van de Verenigde Naties ontvangen voor de 29 Europese parken. Een belangrijke stap voor de duurzame ontwikkeling van deze keten.
20/11/24
Recreatie Vakbeurs 2024 weer groot met 8.000 bezoekers
De 22e editie van Recreatie Vakbeurs, die plaatsvond op 12, 13 en 14 november 2024 in Evenementenhal Hardenberg, is wederom met meer dan 8.000 bezoekers een groot succes gebleken.