Survival of the fitness
Hoe creatief bent u als fitnessondernemer? Want creativiteit is een bittere
noodzaak om je in deze verzadigde markt te blijven onderscheiden. Dát die markt
verzadigd is, hoef ik u niet te vertellen. Grote partijen als Achmea Health
Centers, Health City en Basic Fit hebben afgelopen jaren het aantal vestigingen
verder uitgebreid. Daarnaast blijkt Anytime Fitness – met 2000
fitnessvestigingen wereldwijd – de Nederlandse markt te willen veroveren,
hoewel ze beseffen dat het een verdringingsmarkt is. Alleen al dit jaar wil
Anytime Fitness 10 tot 15 nieuwe filialen openen.
Wat betekent die toename van het aanbod voor uw bedrijf? Precies: dat u creatief moet zijn om u te kunnen onderscheiden. En ik sta soms versteld van de innoverende ideeën die ik tegenkom. Zoals sportscholen waar je 24 uur per dag en 7 dagen in de week terecht kunt. Of waar je minder betaalt naarmate je vaker komt. En heeft u al gehoord van ‘groene fitnessapparatuur’? In vier Nederlandse sportscholen staan sinds kort fitnessautomaten waarop sporters hun bewegingen omzetten in elektriciteit. Ook zie ik steeds meer outdooractiviteiten, zoals The Bootcamp Club, die inspelen op een groepsgevoel bij de deelnemers.
Allemaal hartstikke goede ideeën. Maar hoe gaat ú zich onderscheiden? Hoe past ú zich aan de verzadigde markt aan? Zoals Charles Darwin schreef: ‘It’s not the strongest of species that survive, nor the most intelligent. It is the one most adaptable to change.’ Ik nodig u van harte uit om te reageren op deze blog en/of andere onderwerpen in onze Rabobank Horeca & Recreatie netwerkgroep op LinkedIn.
Topics:Sport
Trefwoorden: fitness