De wereld dichtbij: een bedreiging voor uw onderneming?
Of u nu wilt of niet, landsgrenzen worden steeds minder relevant. Cultureel, sociaal, politiek en zeker ook economisch. Zo zie ik steeds meer ondernemers concurreren met buitenlandse bedrijven, zowel op de Nederlandse markt als daarbuiten. Landen, markten, bedrijven en consumenten die ooit ver weg leken, zijn steeds dichterbij gekomen. Niet in de laatste plaats vanwege de groeiende online mogelijkheden van de wereldbevolking. Rabobank vat deze globalisering samen onder het kopje ‘De Wereld Dichtbij’, één van de trends die zij signaleert. Als ondernemer kunt u deze ontwikkeling als een bedreiging zien, maar het biedt ook kansen. En veel bedrijven spelen daar op in!
Zo investeert het Amerikaanse McDonald’s komend jaar ruim 3 miljard dollar in minimaal 1.500 nieuwe vestigingen wereldwijd. Naast McDonald’s hebben ook andere Amerikaanse ketens, zoals KFC en Subway, grootse plannen voor verdere uitbreiding. Als u franchisenemer bent van een van deze ketens, zou u zich bedreigd kunnen voelen door de extra filialen. Maar u kunt eveneens een kans zien. Want waarom zou u zelf niet één of meer van die nieuwe filialen runnen? Mocht u een zelfstandig eethuis exploiteren, dan ziet u in de opmars van de fastfoodketens wellicht ook een bedreiging. Maar zelfs in dat geval is er de kans om uw onderscheidende vermogen extra te benadrukken.
U bepaalt zelf of ‘De Wereld Dichtbij’ een bedreiging is of een kans. Dat geldt ook als u in het horecawezen toeristen als klantgroep heeft. Uw potentiële gasten worden door de wereldwijde crisis steeds prijsbewuster. Ze geven minder uit en verwachten meer voor hun geld. Daarnaast proberen uw Zuid-Europese concurrenten met afbraaktarieven hun hoofd boven water te houden. Heeft het in deze situatie nog wel zin te ondernemen?
Mijn antwoord is: ja! Kijk naar het aantal Duitse toeristen die ons kouwe kikkerlandje aandoen. Dat steeg vorig jaar naar ruim 3 miljoen. De hoeveelheid Japanse en Chinese toeristen groeide bovendien met 23%. En het totale aantal buitenlandse toeristen steeg naar ruim 11,7 miljoen; een absoluut record. Voor 2013 is de verwachting dat dit record gebroken gaat worden, met 12 miljoen buitenlandse toeristen. Dit alles biedt concrete kansen. Waarom zou u die niet grijpen?
U kunt uw hotel promoten in China. Duitse menukaarten maken voor uw restaurant. Of samenwerken met een Japans reisbureau. De mogelijkheden zijn legio. Dat geldt voor het toerisme, maar ook voor talrijke andere branches. En heeft u als ondernemer moeite die mogelijkheden te zien? Dan helpt de Rabobank u graag om helder zicht te krijgen.
Ik nodig u van harte uit om te reageren op deze blog en/of andere onderwerpen in onze Rabobank Horeca & Recreatie netwerkgroep op LinkedIn.