Geplaatst op: 16-05-2013
Auteur: Annemarie Kuijer

Licht in de duisternis

Licht in de duisternis

Heeft de crisis ook uw bedrijf geraakt? Hoe gaat u daar als recreatieondernemer mee om? Is het voor u alleen maar kommer en kwel of ziet u licht in de duisternis. Ik vind de uitdagingen waar u voor staat niet mis. Waarom? Ten eerste vanwege de crisis. Het consumentenvertrouwen is laag en de consument houdt de hand op de knip. Het gevolg is dat mensen later en meer ad hoc een bungalow of kampeerplek boeken.


Ik zie ook nog een heel ander probleem. De vraag naar bungalows is in de afgelopen 10 jaar weliswaar met bijna 11% gestegen, maar de bezetting per bungalow is gedaald met bijna 10%. Hoe dat komt? Vanwege het toegenomen aanbod. En in de kampeersector is het nog erger. Daar is de vraag met bijna 11% gedaald. Door het toegenomen aanbod is de bezetting per kampeerplaats met circa 24% gedaald. De markt is kortom behoorlijk verzadigd.


Hoe nu om te gaan met al deze gegevens die er niet om liegen. Deze ontwikkelingen vragen om daadkracht en visie van u als ondernemer. Niet straks maar nu. Als goede ondernemer stuurt u bijvoorbeeld op cijfers en benchmarkt u met collega-ondernemers. Daardoor krijgt u inzicht in de mogelijkheden om te besparen. U ziet zo ook welke omzet het beste bijdraagt aan het rendement. Daadkracht en visie zitten eveneens in het volgen van consumentenontwikkelingen. En in het vermogen daarop onderscheidend in te spelen. Kijk bijvoorbeeld eens naar de zeven trends die de Rabobank voor de komende jaren verwacht: Klinkende Keuze, Groen is Poen, Hebben maar niet houden, Do it Together, I want it now, De wereld Dichtbij en Voel het verschil.

Hoe dan ook, ik zie licht in de duisternis en ik kom gelukkig nog genoeg ondernemers tegen die een goed rendement weten te maken. Afgelopen najaar was ik voor het geven van een lezing bij een ondernemer in Zeeland en dat vakantiepark zat voor bepaalde periodes in 2013 al volgeboekt. De desbetreffende ondernemer heeft zijn park op orde en speelt in op de wensen van de consument.


Het is niet alleen maar kommer en kwel, vandaag de dag. Deze moeilijke tijd zorgt ervoor dat het kaf van het koren gescheiden zal worden. Als goede ondernemer met visie en daadkracht heeft u de toekomst!


Ik nodig u van harte uit om te reageren op deze blog en/of andere onderwerpen in onze Rabobank Horeca & Recreatienetwerkgroep op LinkedIn.
Topics:Toerisme
Trefwoorden: crisis, trends

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

19/03/25
Leiden&Partners nieuwe leden Raad van Commissarissen
Désirée Battjes en Lodewijk Wisse zijn de nieuwe leden in de Raad van Commissarissen van dmo Leiden&Partners.
18/03/25
Camping Corfwater wordt vakantiepark Landal Pettemer Duynen
De voormalige camping Corfwater in Petten wordt door onderneming Het Nieuwe Strand Petten BV dit jaar ontwikkeld tot een vakantiepark dat Landal Pettemer Duynen gaat heten.
17/03/25
Exclusief voor leden
Toerismesector belast milieu meer dan economische bijdrage
De Nederlandse toerismesector, die tussen 2015 en 2022 gemiddeld 4 procent bijdroeg aan de economie, blijkt een onevenredig grote impact te hebben op het milieu. Vooral het verbruik van drinkwater en de uitstoot van broeikasgassen liggen aanzienlijk hoger dan de economische bijdrage.
14/03/25
Exclusief voor leden
Flinke omzetgroei in reisbranche
In 2024 is de omzet in de reisbranche met 7,9% gestegen ten opzichte van een jaar eerder.
14/03/25
Extra regels voor recreatie bij wolvengebied Utrecht
Provincie Utrecht heeft de regels aangescherpt voor recreatie bij de Leusderheide. Het gaat om een aanlijnplicht voor honden, regels voor kinderen op de paden en het advies om als groep bij elkaar te blijven.
14/03/25
Haal het beste uit je zolder met slimme tips voor optimaal gebruik
Een zolder biedt ongekende mogelijkheden om een huis naar een hoger niveau te tillen. Door slim gebr...
13/03/25
Exclusief voor leden
Nieuwe ceo laat Time to Momo met online boekingen groeien
Sinds 1 februari 2025 heeft Mart Evers het stokje overgenomen van Niels Meijssen als nieuwe ceo van Time to Momo. Mart is mede-oprichter van het bedrijf en vanaf het allereerste begin in 2020 betrokken, toen het nog Moonback heette.
13/03/25
Sylvia van Mullem merkleider Regio Arnhem en Rijk van Nijmegen
Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen stelt Sylvia van Mullem als nieuwe merkleider Regio Arnhem en Rijk van Nijmegen aan. Zij volgt Reinou de Haan op.