Geplaatst op: 18-06-2013
Auteur: Laurien van der Vaart

Meerwaarde bieden met een belevenis

Meerwaarde bieden met een belevenis
Hoe ontwerp je een belevenis? Hoe kan een belevenis extra waarde toevoegen? Hoe kan ik aan belevenissen geld verdienen? Allemaal vragen die me bezighouden. Want ik wil wandelen of fietsen tot een belevenis maken, met een verhaal als rode draad. Zodat toeristen en recreanten een leuke dag beleven en even helemaal wegdromen naar een andere wereld of verhaal. En ondernemers en organisaties kunnen verdienen aan hun mooie locatie. Vorige week las ik een interessant artikel over het ontwerpen van belevenissen, Imagineering (NRIT Magazine nr. 2, p.36, te lezen via deze link). Het artikel was vrij theoretisch, net als het onderliggende studieboek waarop het artikel was gebaseerd. De komende weken wil ik de theorie praktisch gaan toepassen in concrete ideeën.  

Samenwerking
Maar dit kan ik niet alleen. Daarom zoek ik samenwerking met anderen om kennis en ervaring uit te wisselen. Graag hoor ik van zo veel mogelijk mensen welke onderwerpen ze op deze plek behandeld willen zien. Van ondernemers of werknemers in het toerisme en de recreatie, van medewerkers van organisaties voor natuur of erfgoed, of gewoon van mensen die graag buiten zijn. Wat wilt u als recreant als u een dagje op stap bent, ergens in Nederland? Wat verwacht u van hotel/camping/bungalowpark/horecagelegenheid op dit gebied? Hoe speelt u als ondernemer hier op in? Wat doet uw organisatie op dit gebied? Zijn er wensen voor belevingsroutes voor mensen met een beperking (scootmobiel, rolstoel)? Wat zijn verder wensen en ideeën voor de toekomst? Wat ziet u als belemmering? Wat zou u uw gasten of bezoekers willen laten zien of meemaken? En, tot slot niet onbelangrijk,  hoe kan die beleving waarde toevoegen aan uw bedrijf of organisatie? Wat heeft u daarvoor nodig? Wat zijn de belangrijkste struikelblokken om dit te realiseren?  

Praktijk
In de komende edities van dit Buitenpaden-Blog  wil ik ideeën en vorderingen met belangstellende delen. Zodat de Blogs handvatten geven hoe je in de praktijk belevenissen kan ontwerpen, en hoe je er ook nog eens geld aan kan verdienen Graag verneem ik uw reactie via   laurien@buitenpaden.nl.  Ik stel het erg op prijs als u hieraan mee zou willen werken en denken. Heeft u nog vragen, neem dan contact me me op. Voor alle inzenders organiseer ik een gratis belevingsexcursie met verhaal  op vrijdagmiddag 28 juni en/of vrijdagmiddag 5 juli. De excursie vindt plaats in de Haarlemmerhout in Haarlem en gaat over de Hollandse jaren van onze eerste koning, Lodewijk Napoleon.
Trefwoorden: wandelen, fietsen, beleving, imagineering, storytelling

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

19/03/25
Leiden&Partners nieuwe leden Raad van Commissarissen
Désirée Battjes en Lodewijk Wisse zijn de nieuwe leden in de Raad van Commissarissen van dmo Leiden&Partners.
18/03/25
Camping Corfwater wordt vakantiepark Landal Pettemer Duynen
De voormalige camping Corfwater in Petten wordt door onderneming Het Nieuwe Strand Petten BV dit jaar ontwikkeld tot een vakantiepark dat Landal Pettemer Duynen gaat heten.
17/03/25
Exclusief voor leden
Toerismesector belast milieu meer dan economische bijdrage
De Nederlandse toerismesector, die tussen 2015 en 2022 gemiddeld 4 procent bijdroeg aan de economie, blijkt een onevenredig grote impact te hebben op het milieu. Vooral het verbruik van drinkwater en de uitstoot van broeikasgassen liggen aanzienlijk hoger dan de economische bijdrage.
14/03/25
Exclusief voor leden
Flinke omzetgroei in reisbranche
In 2024 is de omzet in de reisbranche met 7,9% gestegen ten opzichte van een jaar eerder.
14/03/25
Extra regels voor recreatie bij wolvengebied Utrecht
Provincie Utrecht heeft de regels aangescherpt voor recreatie bij de Leusderheide. Het gaat om een aanlijnplicht voor honden, regels voor kinderen op de paden en het advies om als groep bij elkaar te blijven.
14/03/25
Haal het beste uit je zolder met slimme tips voor optimaal gebruik
Een zolder biedt ongekende mogelijkheden om een huis naar een hoger niveau te tillen. Door slim gebr...
13/03/25
Exclusief voor leden
Nieuwe ceo laat Time to Momo met online boekingen groeien
Sinds 1 februari 2025 heeft Mart Evers het stokje overgenomen van Niels Meijssen als nieuwe ceo van Time to Momo. Mart is mede-oprichter van het bedrijf en vanaf het allereerste begin in 2020 betrokken, toen het nog Moonback heette.
13/03/25
Sylvia van Mullem merkleider Regio Arnhem en Rijk van Nijmegen
Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen stelt Sylvia van Mullem als nieuwe merkleider Regio Arnhem en Rijk van Nijmegen aan. Zij volgt Reinou de Haan op.