IAAPA: Brabant rukt op in Florida…
Brabantse vrijetijdsondernemers maken zich op voor de derde achtereenvolgende Nederland-presentatie tijdens de IAAPA-vakbeurs in Orlando, Florida. Een paar jaar geleden ingezet door de Midpoint Leisure Boulevard is de Nederlandse inzending voor november 2013 uitgegroeid tot een collectief beurspaviljoen waar je niet meer omheen kunt. Dat ziet ook de provincie Noord-Brabant, die nu een financiële bijdrage geeft aan Brabantse vrijetijdsondernemers in Orlando.
De IAAPA is ’s werelds grootste beurs op het gebied van de vrijetijdseconomie. Gek genoeg vind je overal Nederlanders op deze beurs, hun aandeel in recreatie, toerisme, attractie- en evenementenindustrie is onevenredig groot. En onder die Nederlanders weer onevenredig veel Brabanders, hun diensten worden tot in China afgenomen…
Stand groeide uit tot paviljoen
Het begon allemaal in 2011 met de eerste presentatie van de Leisure Boulevard, een van de vier topsectoren van het samenwerkingsverband Midpoint Brabant. Deze trok zoveel aandacht dat het Nederlandse consulaat-generaal in Miami en het Nederlandse Centrum voor de Handelsbevordering er graag de schouders onder zetten. Sindsdien is de stand uitgegroeid tot een paviljoen, waar velen zich oriënteren op de Nederlandse mogelijkheden en concepten.
Verkopen van vestigingsklimaat
"Dit is het verkopen van vestigingsklimaat”, zegt programmamanager Leo Beckers van de Midpoint Leisure Boulevard. "Over hoe je vanuit Midden-Brabant een internationaal gebied met honderden miljoenen consumenten bestrijkt. Hoe de Nederlandse attractie-industrie bij de wereldtop is gaan behoren en internationaal ook veel te bieden heeft. Hoe veel bedrijven zich in de vrijetijdseconomie hebben gespecialiseerd, ook als potentiële exporteurs van kennis en kunde zijn.”
Geen exclusief Brabants feestje
Maar ‘Orlando’ is geen exclusief Brabants feestje, al zijn Brabantse ondernemers er oververtegenwoordigd en steunt de provincie Noord-Brabant hun deelname nu ook financieel (er zijn nog enkele plaatsen te vergeven, zie www.leisureboulevard.nl). De Nederlandse presentatie vraagt er aandacht voor de vollédige vaderlandse attractie- en vrijetijdsindustrie.
Het Walhalla van de vrijetijdseconomie uit 93 IAAPA-ledenlanden strijkt in Orlando neer en wil er zaken doen. "Ons product is gratis”, aldus Beckers. "Wij bieden vestigingskansen. Ons Bidbook is een gids voor wie maar in deze cross-sectorale bedrijvigheid wil deelnemen. Kansen te over, temeer nu we in Midden-Brabant de Noord-Europese topregio voor de family short break-vakantie ontwikkelen.”