Ooh Ooh Cherso voorbij
De bestemming Chersonissos op het eiland Kreta kan zich al lange
tijd verheugen in grote belangstelling van vooral jeugdige Nederlandse
vakantievierders. Het TV-programma OhOh Cherso bevestigde het beeld dat de
bestemming vooral geliefd is als het gaat om ‘feesten en beesten’. In opdracht
van de gemeenteraad van Chersonissos en het Verkeersbureau van Kreta deden drie
groepen studenten van de minor Destination
Management van Inholland Diemen onderzoek ter plaatse naar de mogelijkheden om
de beeldvorming bij te stellen en Kreta en Chersonissos als duurzame bestemming
te promoten.
Tijdens hun desk- en fieldresearch bleek al gauw dat de meeste
touroperators de nadruk leggen op strand en uitgaan en weinig of niet refereren
aan de natuurlijke en culturele bezienswaardigheden die het eiland te bieden
heeft. Ook stelden zij vast dat Kreta zelf nog wel het een en ander kan
ondernemen om de andere kanten van het eiland onder de aandacht van bezoekers
te brengen en dat daarbij de inzet van een actuele website een belangrijke
bijdrage kan leveren. Gesprekken ter plaatse met toeristische ondernemers
toonden aan dat men op Kreta ook belangstelling heeft voor andere doelgroepen,
zoals gezinnen met kinderen en meer cultureel ingestelde toeristen en dat alle
betrokkenen een verlenging van het seizoen zouden toejuichen.
Voor wat betreft de duurzaamheid gaven vertegenwoordigers van de
grotere hotels en touroperators aan dat zij daaraan reeds aandacht besteden in
hun bedrijfsvoering, maar de kleinere hotels en reisorganisaties bleken hieraan
nog niet veel aandacht te besteden. Deze
ondernemers toonden echter wel belangstelling en gaven aan dat zij behoefte
hebben aan training en informatie over dit onderwerp en deden revens een beroep
op de lokale overheden om dit te faciliteren.
Nadat de drie rapporten besproken zijn door
overheid en ondernemers zullen vertegenwoordigers van Inholland Diemen na het
hoogseizoen afreizen naar Kreta om een aantal trainingen te verzorgen en een
verdere bijdrage leveren aan het verduurzamen van de bestemming.
Trefwoorden: Inholland, onderzoek, cherso, destination management
|
|
26/11/24
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
|
26/11/24
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
|
25/11/24
De Parkvakanties Awards 2025 is van start. Op het grootste vakantieparkenplatform van Nederland zijn de genomineerde vakantieparken en aanbieders bekendgemaakt.
|
25/11/24
Gaan Nederlanders in zomer van 2025 weer zo massaal op vakantie? En wanneer nemen ze de beslissing? Trends & Tourism zocht het uit.
|
25/11/24
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.
|
25/11/24
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?
|
22/11/24
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
|
22/11/24
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.
|
|