Ooh Ooh Cherso voorbij
De bestemming Chersonissos op het eiland Kreta kan zich al lange
tijd verheugen in grote belangstelling van vooral jeugdige Nederlandse
vakantievierders. Het TV-programma OhOh Cherso bevestigde het beeld dat de
bestemming vooral geliefd is als het gaat om ‘feesten en beesten’. In opdracht
van de gemeenteraad van Chersonissos en het Verkeersbureau van Kreta deden drie
groepen studenten van de minor Destination
Management van Inholland Diemen onderzoek ter plaatse naar de mogelijkheden om
de beeldvorming bij te stellen en Kreta en Chersonissos als duurzame bestemming
te promoten.
Tijdens hun desk- en fieldresearch bleek al gauw dat de meeste
touroperators de nadruk leggen op strand en uitgaan en weinig of niet refereren
aan de natuurlijke en culturele bezienswaardigheden die het eiland te bieden
heeft. Ook stelden zij vast dat Kreta zelf nog wel het een en ander kan
ondernemen om de andere kanten van het eiland onder de aandacht van bezoekers
te brengen en dat daarbij de inzet van een actuele website een belangrijke
bijdrage kan leveren. Gesprekken ter plaatse met toeristische ondernemers
toonden aan dat men op Kreta ook belangstelling heeft voor andere doelgroepen,
zoals gezinnen met kinderen en meer cultureel ingestelde toeristen en dat alle
betrokkenen een verlenging van het seizoen zouden toejuichen.
Voor wat betreft de duurzaamheid gaven vertegenwoordigers van de
grotere hotels en touroperators aan dat zij daaraan reeds aandacht besteden in
hun bedrijfsvoering, maar de kleinere hotels en reisorganisaties bleken hieraan
nog niet veel aandacht te besteden. Deze
ondernemers toonden echter wel belangstelling en gaven aan dat zij behoefte
hebben aan training en informatie over dit onderwerp en deden revens een beroep
op de lokale overheden om dit te faciliteren.
Nadat de drie rapporten besproken zijn door
overheid en ondernemers zullen vertegenwoordigers van Inholland Diemen na het
hoogseizoen afreizen naar Kreta om een aantal trainingen te verzorgen en een
verdere bijdrage leveren aan het verduurzamen van de bestemming.
Trefwoorden: Inholland, onderzoek, cherso, destination management
|
|
26/12/24
Dit jaar gingen nieuwe regels in voor de recyclinhg van plastic bij evenementen. Dat was niet makkelijk voor sportevenementen. Opeens moesten de kartonnen bekers voor deelnemers met plastic laagje of gewassen worden, of verzamelen en recyclen. De Zevenheuvelenloop is het eerste evenement dat een percentage van recycling doorgeeft, 92,5%.
|
25/12/24
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
|
17/12/24
Dat van elke euro die consumenten besteden op recreatiebedrijven 38% naar belastingen gaat, is geen verrassing. Wel vervelend is het feit dat sinds 2018 deze lasten met maar liefst 40% zijn gestegen bij een inflatie van 12%.
|
16/12/24
Per 1 mei 2025 versterkt Schiphol haar samenwerking met Lagardère Travel Retail voor de exploitatie...
|
13/12/24
Terwijl het Internationaal Gerechtshof momenteel een historische uitspraak voorbereidt over de juridische verplichtingen van landen om klimaatverandering tegen te gaan, benadrukt Transversal Professor of Sustainability Transitions Frans Melissen van de Breda University of Applied Science het belang van proactieve actie. Nederland, dat vaak als voorloper op duurzaamheidsgebied wordt gezien, moet volgens Melissen niet afwachten op deze uitspraak, maar zelf het voortouw nemen.
|
13/12/24
Defensie zoekt naar extra locaties voor hun activiteiten, waaronder uitbreiding van jachtvliegcapaciteit met de F35. Maar Lelystad wil dan als tegenprestatie dat vakantievluchten worden toegestaan op Lelystad luchthaven.
|
11/12/24
Het verzet tegen de btw-verhoging op logies is nog springlevend. Afgelopen vrijdag plaatste HISWA-RECRON in de kranten van DPG een grote advertentie. Twentse ondernemers en Twente Marketing voerden met waterflesjes een creatieve actie tegen de geplande btw-verhoging op logies. En met succes want er komt een impactanalyse naar de verhoging van de btw op logies
|
06/12/24
Het Jongerenparlement van Zeeland heeft een reeks aanbevelingen gepresenteerd die aanzienlijke veranderingen kunnen brengen in de toeristische sector van de regio. De jongeren benadrukken vooral de noodzaak van verbeteringen op het gebied van vervoer en wonen.
|
|