Geplaatst op: 12-09-2013

Ooh Ooh Cherso voorbij

Ooh Ooh Cherso voorbij

De bestemming Chersonissos op het eiland Kreta kan zich al lange tijd verheugen in grote belangstelling van vooral jeugdige Nederlandse vakantievierders. Het TV-programma OhOh Cherso bevestigde het beeld dat de bestemming vooral geliefd is als het gaat om ‘feesten en beesten’. In opdracht van de gemeenteraad van Chersonissos en het Verkeersbureau van Kreta deden drie groepen studenten van de minor Destination Management van Inholland Diemen onderzoek ter plaatse naar de mogelijkheden om de beeldvorming bij te stellen en Kreta en Chersonissos als duurzame bestemming te promoten.


Tijdens hun desk- en fieldresearch bleek al gauw dat de meeste touroperators de nadruk leggen op strand en uitgaan en weinig of niet refereren aan de natuurlijke en culturele bezienswaardigheden die het eiland te bieden heeft. Ook stelden zij vast dat Kreta zelf nog wel het een en ander kan ondernemen om de andere kanten van het eiland onder de aandacht van bezoekers te brengen en dat daarbij de inzet van een actuele website een belangrijke bijdrage kan leveren. Gesprekken ter plaatse met toeristische ondernemers toonden aan dat men op Kreta ook belangstelling heeft voor andere doelgroepen, zoals gezinnen met kinderen en meer cultureel ingestelde toeristen en dat alle betrokkenen een verlenging van het seizoen zouden toejuichen.


Voor wat betreft de duurzaamheid gaven vertegenwoordigers van de grotere hotels en touroperators aan dat zij daaraan reeds aandacht besteden in hun bedrijfsvoering, maar de kleinere hotels en reisorganisaties bleken hieraan nog niet veel aandacht te besteden. Deze ondernemers toonden echter wel belangstelling en gaven aan dat zij behoefte hebben aan training en informatie over dit onderwerp en deden revens een beroep op de lokale overheden om dit te faciliteren.


Nadat de drie rapporten besproken zijn door overheid en ondernemers zullen vertegenwoordigers van Inholland Diemen na het hoogseizoen afreizen naar Kreta om een aantal trainingen te verzorgen en een verdere bijdrage leveren aan het verduurzamen van de bestemming.
Trefwoorden: Inholland, onderzoek, cherso, destination management

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

26/12/24
Recycling bekers bij sportevenementen
Dit jaar gingen nieuwe regels in voor de recyclinhg van plastic bij evenementen. Dat was niet makkelijk voor sportevenementen. Opeens moesten de kartonnen bekers voor deelnemers met plastic laagje of gewassen worden, of verzamelen en recyclen. De Zevenheuvelenloop is het eerste evenement dat een percentage van recycling doorgeeft, 92,5%.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
17/12/24
Recreatiebedrijven moeten van elke verdiende euro 38 cent afdragen
Dat van elke euro die consumenten besteden op recreatiebedrijven 38% naar belastingen gaat, is geen verrassing. Wel vervelend is het feit dat sinds 2018 deze lasten met maar liefst 40% zijn gestegen bij een inflatie van 12%.
16/12/24
Exclusief voor leden
Schiphol ontwikkelt breed retailaanbod (nodig voor de internationale toppositie)
Per 1 mei 2025 versterkt Schiphol haar samenwerking met Lagardère Travel Retail voor de exploitatie...
13/12/24
Nederland moet niet wachten op uitspraak klimaatzaak, maar zelf voorloper zijn
Terwijl het Internationaal Gerechtshof momenteel een historische uitspraak voorbereidt over de juridische verplichtingen van landen om klimaatverandering tegen te gaan, benadrukt Transversal Professor of Sustainability Transitions Frans Melissen van de Breda University of Applied Science het belang van proactieve actie. Nederland, dat vaak als voorloper op duurzaamheidsgebied wordt gezien, moet volgens Melissen niet afwachten op deze uitspraak, maar zelf het voortouw nemen.
13/12/24
Lelystad wil deal sluiten F35 maar ook vakantievluchten op luchthaven
Defensie zoekt naar extra locaties voor hun activiteiten, waaronder uitbreiding van jachtvliegcapaciteit met de F35. Maar Lelystad wil dan als tegenprestatie dat vakantievluchten worden toegestaan op Lelystad luchthaven.
11/12/24
Acties tegen btw-verhoging lonen: Staatssecretaris zegt impactanalyse toe
Het verzet tegen de btw-verhoging op logies is nog springlevend. Afgelopen vrijdag plaatste HISWA-RECRON in de kranten van DPG een grote advertentie. Twentse ondernemers en Twente Marketing voerden met waterflesjes een creatieve actie tegen de geplande btw-verhoging op logies. En met succes want er komt een impactanalyse naar de verhoging van de btw op logies
06/12/24
Exclusief voor leden
Jongerenparlement Zeeland presenteert aanbevelingen die van invloed zijn op de toeristische sector
Het Jongerenparlement van Zeeland heeft een reeks aanbevelingen gepresenteerd die aanzienlijke veranderingen kunnen brengen in de toeristische sector van de regio. De jongeren benadrukken vooral de noodzaak van verbeteringen op het gebied van vervoer en wonen.