Ooh Ooh Cherso voorbij
De bestemming Chersonissos op het eiland Kreta kan zich al lange tijd verheugen in grote belangstelling van vooral jeugdige Nederlandse vakantievierders. Het TV-programma OhOh Cherso bevestigde het beeld dat de bestemming vooral geliefd is als het gaat om ‘feesten en beesten’. In opdracht van de gemeenteraad van Chersonissos en het Verkeersbureau van Kreta deden drie groepen studenten van de minor Destination Management van Inholland Diemen onderzoek ter plaatse naar de mogelijkheden om de beeldvorming bij te stellen en Kreta en Chersonissos als duurzame bestemming te promoten.
Tijdens hun desk- en fieldresearch bleek al gauw dat de meeste touroperators de nadruk leggen op strand en uitgaan en weinig of niet refereren aan de natuurlijke en culturele bezienswaardigheden die het eiland te bieden heeft. Ook stelden zij vast dat Kreta zelf nog wel het een en ander kan ondernemen om de andere kanten van het eiland onder de aandacht van bezoekers te brengen en dat daarbij de inzet van een actuele website een belangrijke bijdrage kan leveren. Gesprekken ter plaatse met toeristische ondernemers toonden aan dat men op Kreta ook belangstelling heeft voor andere doelgroepen, zoals gezinnen met kinderen en meer cultureel ingestelde toeristen en dat alle betrokkenen een verlenging van het seizoen zouden toejuichen.
Voor wat betreft de duurzaamheid gaven vertegenwoordigers van de grotere hotels en touroperators aan dat zij daaraan reeds aandacht besteden in hun bedrijfsvoering, maar de kleinere hotels en reisorganisaties bleken hieraan nog niet veel aandacht te besteden. Deze ondernemers toonden echter wel belangstelling en gaven aan dat zij behoefte hebben aan training en informatie over dit onderwerp en deden revens een beroep op de lokale overheden om dit te faciliteren.