Geplaatst op: 27-09-2013
Auteur: Theo Ruijs

Gastvrijheid van wereldklasse

Gastvrijheid van wereldklasse

De gastvrijheidseconomie staat voor grote uitdagingen. Onze gasten zijn aan het veranderen: ze willen een persoonlijke benadering en hun maatschappelijke betrokkenheid neemt toe. Door allerlei technologische ontwikkelingen willen ze ongeacht tijd of locatie kunnen (net)werken, cocreëren en in contact staan met vrienden. Ervaringen in vakantielanden en -steden, vervoer, verblijf en vermaak worden online en mobiel uitgewisseld. Tegelijkertijd concurreren we met de hele wereld en met elkaar. De vraag dringt zich op hoe we onze sector vitaal houden. Hoe verbinden we de diversiteit van onze sector – nationaal, regionaal en lokaal; publiek en privaat; en op zodanige wijze dat we de economische betekenis van onze sector vergroten. En toekomstbestendig maken.


Dit gaan we met elkaar doen door een visie voor de gastvrijheidssector neer te leggen. Dit doen we zoals dit ook is gebeurd voor de topsectoren in Nederland. Concreet betekent dit dat we als uitgangspunt nemen dat we de concurrentiepositie van het Nederlandse bedrijfsleven (binnen de gastvrijheidssector, inclusief de culturele en natuurorganisaties) willen versterken. Hierbij leggen we de focus op innovatie, onder andere door meer ruimte te bieden voor ondernemers, met aandacht voor een level playing field. Speciale aandacht is er voor de driehoek van bedrijven, overheden en kennisinstellingen. Hoe gaan we dit nu aanpakken voor gastvrijheid?


Om de spreekwoordelijke kar te trekken heeft Gastvrij Nederland, overkoepelend samenwerkingsverband binnen de gastvrijheidssector, een zogenaamd ‘topteam’ geformeerd. In dit topteam zijn we ook uitgegaan van de driehoek bedrijven, overheden en kennisinstellingen: in het topteam zitten vertegenwoordigers van het grootbedrijf, mkb, kennisinstellingen en Rijksoverheid. Dit is de sleutel tot succes: we moeten het immers samen doen! Onder leiding van het topteam gaan we met elkaar, samen met de gastvrijheidsondernemers die zich daarbij willen inzetten, een visie opstellen. Om dit goed te kunnen doen zijn we begonnen met een inventarisatie van de huidige ontwikkelingen op het gebied van de vraag (consument), het aanbod en de omgeving, en een huidige stand van zaken. Hoe staan we er als sector voor? Daar moeten we immers iets mee.


Vervolgens gaan we samen bepalen waar we met elkaar naartoe willen groeien. Hierbij moet u denken aan zaken als innovatie, internationalisering, regelgeving, publiek-private samenwerking, human capital (arbeidsmarkt) en duurzaamheid. Als we weten waar we met elkaar naartoe willen groeien, is het zaak te bepalen hoe we daar met elkaar gaan komen. We hebben de brancheorganisaties die zijn verbonden aan Gastvrij Nederland gevraagd om binnen hun achterban een aantal ondernemers uit te nodigen om hierover mee te denken. Wij hopen op suggesties en ideeën van velen. Zo zorgen we ervoor dat ondernemers worden meegenomen in dit project. Zij zijn het immers die met hun medewerkers de gastvrijheidssector vormen. Zij zijn het die een belangrijke bijdrage leveren aan de gastvrijheid van wereldklasse voor allen die we met elkaar willen bieden.

Topics:Beleid
Trefwoorden: topsectoren, gastvrijheidseconomie, beleid, toekomstvisie

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

26/12/24
Recycling bekers bij sportevenementen
Dit jaar gingen nieuwe regels in voor de recyclinhg van plastic bij evenementen. Dat was niet makkelijk voor sportevenementen. Opeens moesten de kartonnen bekers voor deelnemers met plastic laagje of gewassen worden, of verzamelen en recyclen. De Zevenheuvelenloop is het eerste evenement dat een percentage van recycling doorgeeft, 92,5%.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
17/12/24
Recreatiebedrijven moeten van elke verdiende euro 38 cent afdragen
Dat van elke euro die consumenten besteden op recreatiebedrijven 38% naar belastingen gaat, is geen verrassing. Wel vervelend is het feit dat sinds 2018 deze lasten met maar liefst 40% zijn gestegen bij een inflatie van 12%.
16/12/24
Exclusief voor leden
Schiphol ontwikkelt breed retailaanbod (nodig voor de internationale toppositie)
Per 1 mei 2025 versterkt Schiphol haar samenwerking met Lagardère Travel Retail voor de exploitatie...
13/12/24
Nederland moet niet wachten op uitspraak klimaatzaak, maar zelf voorloper zijn
Terwijl het Internationaal Gerechtshof momenteel een historische uitspraak voorbereidt over de juridische verplichtingen van landen om klimaatverandering tegen te gaan, benadrukt Transversal Professor of Sustainability Transitions Frans Melissen van de Breda University of Applied Science het belang van proactieve actie. Nederland, dat vaak als voorloper op duurzaamheidsgebied wordt gezien, moet volgens Melissen niet afwachten op deze uitspraak, maar zelf het voortouw nemen.
13/12/24
Lelystad wil deal sluiten F35 maar ook vakantievluchten op luchthaven
Defensie zoekt naar extra locaties voor hun activiteiten, waaronder uitbreiding van jachtvliegcapaciteit met de F35. Maar Lelystad wil dan als tegenprestatie dat vakantievluchten worden toegestaan op Lelystad luchthaven.
11/12/24
Acties tegen btw-verhoging lonen: Staatssecretaris zegt impactanalyse toe
Het verzet tegen de btw-verhoging op logies is nog springlevend. Afgelopen vrijdag plaatste HISWA-RECRON in de kranten van DPG een grote advertentie. Twentse ondernemers en Twente Marketing voerden met waterflesjes een creatieve actie tegen de geplande btw-verhoging op logies. En met succes want er komt een impactanalyse naar de verhoging van de btw op logies
06/12/24
Exclusief voor leden
Jongerenparlement Zeeland presenteert aanbevelingen die van invloed zijn op de toeristische sector
Het Jongerenparlement van Zeeland heeft een reeks aanbevelingen gepresenteerd die aanzienlijke veranderingen kunnen brengen in de toeristische sector van de regio. De jongeren benadrukken vooral de noodzaak van verbeteringen op het gebied van vervoer en wonen.