Geplaatst op: 04-12-2013
Auteur: Jeff Bertus

LLODD

LLODD

Sociale media veranderen de wereld en ons taalgebruik. Het twittert en tweet en soms kan ik aan alle nieuwe taal geen touw meer vastknopen. Maar ik bedoel met LLODD: Lobby Loont Op Den Duur.


Bij mijn vertrek – na zo’n veertig jaar – als directeur van de Club van Elf moet ik natuurlijk even terugkijken, maar een beetje vooruitkijken kan geen kwaad. Toen we met de Club van Elf begonnen in 1973 was een aantal jaren daarvoor – in 1969 – de btw ingevoerd. Om allerlei duistere redenen mochten dierentuinen, zwembaden, kermissen, circussen en theaters een laag btw-tarief hanteren voor hun toegangsprijs. De Nederlandse attractieparken niet, zij kregen het hoge tarief. Dat was slikken…

Naast problemen als de energiecrisis met autoloze zondagen, benzinedistributie en toeristenbelasting was die btw een grote kopzorg voor de bedrijven. Toen zijn we gaan ‘lobbyen’. Om een lang verhaal maar wat korter te maken: het ministerie wees naar Brussel, Den Haag kon niets doen. Via Brussel lukte het uiteindelijk om "culturele evenementen, zoals attractieparken” opgenomen te krijgen in de Brusselse regels en uiteindelijk, in 1998, na dertig jaar, Op Den Duur dus, mochten de Nederlandse attractieparken het lage btw-tarief toepassen op de toegangsprijzen.


Bij de discussies met het ministerie werd toen ingeschat dat dat de staat jaarlijks zo’n 100miljoen gulden – nu 45miljoen euro – minder belasting zou opleveren. Geen rekening houdend met de diverse stijgingen van het hoge btw-tarief betekent dit dat de attractiebedrijven de afgelopen vijftien jaar zo’n 700miljoen euro belasting is bespaard. Lobby Loont dus wel degelijk.

Duidelijk wordt dat ons nare gevoel over ‘al dat gedoe in Brussel’ niet terecht is. Het blijkt soms veel eenvoudiger in Brussel zaken te bespreken en op tafel te krijgen – of er juist vanaf – dan in de nationale politieke arena, waar Brussel vaak als excuustruus werd en wordt gebruikt.


Opmerkelijk in onze sector is dat de diverse aspecten, zoals verblijf, theater, pretpark, shopping, evenementen, eten en drinken, steeds meer in elkaar vervloeien en daardoor een aantrekkelijkere propositie worden voor onze gasten. Het is noodzakelijk dat de belangenbehartigers van de diverse onderdelen van de gastvrijheidseconomie ook in elkaar vervloeien: natuurlijk met behoud van alle eigen, specifieke, onderscheidende aspecten. Maar een koepel als Gastvrij Nederland met nog wat meer medespelers is over enkele jaren onontbeerlijk in het belang van de bedrijven in de branche.


Opmerkelijk is ook dat internationale ketens een steeds belangrijkere rol spelen. Niet aan nationale grenzen gebonden ondernemen zij in deze wereld. Dat creëert de noodzaak om over de schutting te durven kijken. Een aanpak zoals nu bij Gastvrij Nederland kan een voorbeeld zijn voor de aanpak van onze Europese lobby. Daarin zou de toeleverende industrie ook een rol moeten spelen, zodat we kunnen blijven zorgen dat LLODD.

Trefwoorden: attracieparken, beleid, lobby

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

07/02/25
Brabant gaat met innovatief monitoringssysteem en de Wandelstarter recreatie beter spreiden
Vanaf 2025 wordt in Noord-Brabant een innovatief monitoringssysteem gelanceerd dat de recreatiedrukte in kaart brengt en helpt bij het afstemmen van routes en startlocaties op de behoeften van bezoekers.
06/02/25
Nederlands verblijfstoerisme groeit naar 61 miljoen gasten in 2035
In 2035 zal Nederland naar verwachting 61 miljoen verblijfsgasten ontvangen, 24% meer dan in 2023. Ons land kan dan rekenen op 12 miljoen extra gasten.
06/02/25
Exclusief voor leden
Drie ton voor extra publieksprogramma Groninger Museum
Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap heeft besloten om het Groninger Museum een vierj...
06/02/25
Nationale campermarkt
Op zaterdag 5 april vindt de tweede editie van de Nationale Campermarkt plaats bij FlevoNice in Biddinghuizen.
06/02/25
Van Gogh Homeland presenteert de Groene Kathedraal
De Tilburgse Spooorzone krijgt in het voorjaar van 2026 in de vorm van een Groene Kathedraal een tijdelijk stedelijk lunapark. De Groene Kathedraal wordt een podium voor een prikkelend programma voor een breed publiek, waar met positiviteit en verbeeldingskracht aandacht wordt gevraagd voor dilemma’s en oplossingen voor de grote duurzaamheidsopgaven in Brabant, het Homeland van Vincent van Gogh.
05/02/25
Laatste jaar uitvoeringsprogramma BRTN 2020-2025
Dit jaar markeert het laatste jaar van de uitvoering van het Basisrecreatietoervaartnet (BRTN) 2020-2025. Tegelijkertijd wordt er gewerkt aan het opstellen van nieuwe bestuurlijke afspraken voor de periode vanaf 2026, waarin de rol van AI toeneemt.
04/02/25
Horeca in 2025: Wat je nu moet weten om je zaak future-proof te maken!
Het inspirerende evenement heeft opnieuw laten zien waar de horeca naartoe gaan en welke ontwikkelingen echt niet meer te negeren zijn.
04/02/25
Texelse Rosalie Lap nieuwe directeur VVV Texel
Vanaf maart is Rosalie Lap door de Raad van Toezicht van VVV Texel aangesteld als directeur VVV Texel.