Geplaatst op: 22-04-2014
Auteur: Martijn Rol

Attractieparken graven eigen graf

Attractieparken graven eigen graf
In de markt van aanbieders van dagrecreatie nemen de pretparken een bijzondere positie in. Want elk park is uniek en kent feitelijk geen vergelijkbare concurrent in het land. Elk park heeft zijn eigen verhaal, verpakt voor fans in bijzondere attracties, diverse vormen van entertainment en unieke verblijfsaccommodaties. Een dagje weg is daarom ongekend populair in Nederland; even weg uit de sleur van alledag en het ervaren van een bijzonder moment samen met vrienden en familie.

Torenhoge kortingen door concurrentie
Maar in de afgelopen jaren is de markt danig op zijn kop gezet. Niet alleen hebben alle parken fors uitgebreid, ook vanuit andere branches is er de nodige concurrentie bijgekomen. In een kleine tien jaar is de markt sterk verzadigd. Tegelijkertijd is de consument een stuk kritischer geworden ten aanzien van zijn uitgaven. Men kijkt eerst naar de prijs van een dagje weg en maakt steeds vaker de keuze voor het lokale speelparadijs of de kartbaan om de hoek. De parken reageren hierop door te stunten met kortingsacties en realiseren momenteel maximaal zestig tot tachtig procent van de beoogde entreeprijs. Mijns inziens graven de parken met alle kortingsacties hun eigen graf, want de extra bezoekersaantallen leiden zo nauwelijks tot extra rendement.

Dynamic pricing
Wat de parken vergeten is dat de consument nog steeds bereid is om te betalen voor een uniek en onderscheidend product. Een dagje uit met kinderen, familie of vrienden is zo’n uniek moment! Investeer als park in uniciteit en kwaliteit en laat de klant zélf de prijs bepalen. ‘Dynamic pricing’, in de vakantiemarkt al jaren gebruikelijk, is het antwoord op de vele kortingsacties. Consumenten die op zoek zijn naar een koopje komen dan op de rustige dagen, en op de piekmomenten vangt u de prijs die u ook hoort te krijgen.

Meer weten?
Bel of mail dan met Martijn Rol:m. 06-10576281 of m.w.m.rol@rn.rabobank.nl of bekijk de BrancheBarometer Dagrecreatie.
Trefwoorden: attractieparken, prijzen

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

26/11/24
KLM wil lonen bevriezen
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
26/11/24
Exclusief voor leden
KLM werkt samen met Kolet voor internet op reis
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
25/11/24
Publieksstemming open voor Parkvakanties Awards 2025
De Parkvakanties Awards 2025 is van start. Op het grootste vakantieparkenplatform van Nederland zijn de genomineerde vakantieparken en aanbieders bekendgemaakt.
25/11/24
Zomervakantieplannen van Nederlanders: de eerste insights
Gaan Nederlanders in zomer van 2025 weer zo massaal op vakantie? En wanneer nemen ze de beslissing? Trends & Tourism zocht het uit.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?
22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.