Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 22-04-2014
Auteur: Martijn Rol

Attractieparken graven eigen graf

Attractieparken graven eigen graf
In de markt van aanbieders van dagrecreatie nemen de pretparken een bijzondere positie in. Want elk park is uniek en kent feitelijk geen vergelijkbare concurrent in het land. Elk park heeft zijn eigen verhaal, verpakt voor fans in bijzondere attracties, diverse vormen van entertainment en unieke verblijfsaccommodaties. Een dagje weg is daarom ongekend populair in Nederland; even weg uit de sleur van alledag en het ervaren van een bijzonder moment samen met vrienden en familie.

Torenhoge kortingen door concurrentie
Maar in de afgelopen jaren is de markt danig op zijn kop gezet. Niet alleen hebben alle parken fors uitgebreid, ook vanuit andere branches is er de nodige concurrentie bijgekomen. In een kleine tien jaar is de markt sterk verzadigd. Tegelijkertijd is de consument een stuk kritischer geworden ten aanzien van zijn uitgaven. Men kijkt eerst naar de prijs van een dagje weg en maakt steeds vaker de keuze voor het lokale speelparadijs of de kartbaan om de hoek. De parken reageren hierop door te stunten met kortingsacties en realiseren momenteel maximaal zestig tot tachtig procent van de beoogde entreeprijs. Mijns inziens graven de parken met alle kortingsacties hun eigen graf, want de extra bezoekersaantallen leiden zo nauwelijks tot extra rendement.

Dynamic pricing
Wat de parken vergeten is dat de consument nog steeds bereid is om te betalen voor een uniek en onderscheidend product. Een dagje uit met kinderen, familie of vrienden is zo’n uniek moment! Investeer als park in uniciteit en kwaliteit en laat de klant zélf de prijs bepalen. ‘Dynamic pricing’, in de vakantiemarkt al jaren gebruikelijk, is het antwoord op de vele kortingsacties. Consumenten die op zoek zijn naar een koopje komen dan op de rustige dagen, en op de piekmomenten vangt u de prijs die u ook hoort te krijgen.

Meer weten?
Bel of mail dan met Martijn Rol:m. 06-10576281 of m.w.m.rol@rn.rabobank.nl of bekijk de BrancheBarometer Dagrecreatie.
Trefwoorden: attractieparken, prijzen

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

28/03/25
Exclusief voor leden
TUI signaleert opvallende trends in meivakanties
Uit de nieuwste boekingscijfers van TUI Nederland blijkt dat Nederlanders tijdens de meivakantie 2025 vaker kiezen voor verre zonbestemmingen. Curaçao, Bonaire en Cancún zijn de favorieten, terwijl Jamaica en de Dominicaanse Republiek een opvallende groei laten zien. Maar ook vintagevakanties zijn in trek.
28/03/25
Exclusief voor leden
Subsidie naar 12 evenementen die identiteit Groningen versterken
Gedeputeerde Staten van provincie Groningen hebben in totaal 297.000 euro subsidie toegekend aan twaalf karakteristieke evenementen die dit jaar in Groningen plaatsvinden.
28/03/25
Exclusief voor leden
Kiellegging van Seven Seas Prestige
Regent Seven Seas Cruises® heeft op de Fincantieri-scheepswerf in het Italiaanse Marghera de kiellegging van de Seven Seas Prestige™ gevierd.
27/03/25
1931 Congrescentrum Brabanthallen is eerste congreslocatie met vaste Sign Language Coffee Bar
1931 Congrescentrum Brabanthallen is vanaf april de eerste in Nederland met een koffiebar waar je in gebarentaal leert een koffie te bestellen. De gebaarista's staan dagelijks klaar.
27/03/25
Succes voor HISWA-RECRON en Watersportverbond tegen gemeente Amsterdam
Watersportorganisaties HISWA-RECRON en het Koninklijk Nederlands Watersportverbond hebben succes geboekt in hun strijd tegen de gemeente Amsterdam rond het instellen van een emissieroze zone.
26/03/25
Exclusief voor leden
Goed jaar voor toeristisch Vlaanderen
Vlaanderen heeft een goed jaar achter de rug. Het aantal vakantiegangers groeide met 3% en ook de dagattracties zagen ondanks het matige weer iets meer bezoekers.
26/03/25
Reizen in de meivakantie steeds populairder: 36% meer boekingen bij Riksja
Steeds meer Nederlanders kiezen ervoor om in de meivakantie een individuele reis te maken. Riksja Travel, marktleider op het gebied van individuele reizen, ziet een aanzienlijke stijging in het aantal boekingen voor deze periode. Met name Marokko, Thailand en Japan zijn populair.
26/03/25
Zuid-Limburgs Wandelnetwerk Knopen Lopen wordt uitgerold
Het wandelnetwerk Knopen Lopen Zuid-Limburg, een grootschalig project om wandelaars te spreiden en te verleiden, gaat een nieuwe fase in. Vanaf april begint de plaatsing van de bewegwijzeringspaaltjes, waardoor het netwerk steeds zichtbaarder wordt.