Geplaatst op: 27-05-2014
Auteur: Ton Vermeulen

Wie kopen de meeste souvenirs?

Wie kopen de meeste souvenirs?
Even een klein testje. Klaar voor de start? Af.

Wie kopen de meeste souvenirs? Ouderen of jongeren?

Ik wed dat u ouderen heeft geantwoord. Maar helaas het zijn jongeren. Van de 65-plussers koopt de helft een souvenir op vakantie, onder de jongeren is dit ruim 78%. Oeps, pijnlijke en onverwachte conclusie.

Uit onderzoek onder 417 bezoekers van de website Reisgraag.nl blijkt dat souvenirs vaker worden gekocht door jongeren dan door ouderen. Ik weet het. Het is een kleine steekproef en dan is de populatie nog beperkt tot de bezoekers van een bepaalde website maar toch wel een verrassend resultaat. Maar toen ik er even over nadacht ook weer niet. Jongeren moeten de wereld nog ontdekken en willen graag een aandenken aan de eerste vakanties mee naar huis nemen. Ouderen hebben het vaak allemaal al gezien en weten uit ervaring dat de meeste souvenirs in de la met rommel belanden om vervolgens jaren later door de plaatselijke huisvuilbrigade te worden afgevoerd. Gewoon een kwestie van ervaring tegenover jeugdige onbezonnenheid.

Ik zal u de belangrijkste resultaten van dit onderzoekje niet onthouden. Hier komen ze:

Door 78,4% van de jongeren onder de 16 jaar wordt een souvenir gekocht op vakantie. Dat souvenirs populairder zijn onder de jongere generatie dan bij de 65-plussers, blijkt tevens uit het feit dat 86,3% van de mensen tussen de 16 en 30 jaar een souvenir mee naar huis neemt. Vanaf deze leeftijd gaan de percentages weer omlaag.

Jongeren kopen vaker souvenirs waar ze achteraf niks aan blijken te hebben. Van de jongeren onder de 16 jaar koopt 41,4% wel eens zo'n nutteloze souvenir, onder de 65-plussers is dit maar 9,5%. Als ouderen een souvenir kopen, geven ze er wel meer geld aan uit. Er wordt namelijk door ruim een derde van de 65-plussers meer dan 40 euro uitgegeven aan souvenirs. Onder de respondenten jonger dan 16 jaar geeft maar 10% zoveel geld uit aan een souvenir. De helft van de jongeren geeft tussen de 0 en 10 euro uit aan een souvenir. Onder ouderen is dit percentage 14,3%.

Ouderen geven hun geld hierbij het liefst uit aan kleding (47,6%), juwelen, sieraden en horloges (33,3%) en (ansicht)kaarten (33,3%). Jongeren besteden hun geld het liefst aan de bijouterieën (51,7%), maar ook beeldjes zijn zeer populair (48,3%).

Van de respondenten krijgt 61,4% weleens een souvenirtje als familie of vrienden op vakantie zijn geweest. Op latere leeftijd krijgt men echter steeds minder vaak souvenirs. Bij de mensen tussen de 16 en 30 jaar krijgt 82,1% nog een souvenir van familie of vrienden. Onder ouderen is dit percentage slechts 38,1%.

En wat hebben we nu geleerd? Dat we vooral jongeren en jong volwassenen moeten aanspreken als we nutteloze souvenirs willen verkopen. Dat ouderen wel in de markt zijn voor een souvenir maar dan moet het een nuttig gebruiksvoorwerp zijn. En dat we vervolgonderzoek moeten doen naar de vraag waarom ouderen geen souvenirs meer krijgen. Want waarom nemen we voor de thuisblijvers geen souvenirs meer mee? Deze vraag laat me niet meer los. Ik kan me voorstellen dat ouderen het juist wel leuk vinden een souvenir van de kinderen te krijgen. Kunnen ze toch nog een beetje meegenieten. Of hebben de gevers het opgegeven nadat tientallen eerder meegebrachte souvenirs de volgende vakantie niet meer hebben gehaald? Of zijn de kinderen bang dat de ouders de volgende keer meewillen? Ik ben benieuwd naar het volgende onderzoek van reisgraag.nl.  
Topics:Vakanties
Trefwoorden: souvenirs

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

21/03/25
Keukenhof open tot 11 mei 2025
Keukenhof 2025 is op donderdag 20 maart geopend! De aankomende weken tot en met 11 mei zullen meer dan een miljoen mensen vanuit de hele wereld Keukenhof bezoeken. Natuur blijkt ook goed te zijn voor het brein.
21/03/25
Auto- en voetgangersbrug terug in veerhaven Terschelling
De werkzaamheden in de veerhaven van Terschelling zijn ver af met de plaatsing van de voetgangersbrug en autobrug. Alles is klaar voor het nieuwe seizoen en voor de ontvangst van de duizenden gasten van festival Oerol.
21/03/25
Exclusief voor leden
Jaarbeurs verlengt contracten frisdrank en horeca
Koninklijke Jaarbeurs en Coca-Cola Europacific Partners (CCEP) verlengen en versterken hun samenwerking voor de komende jaren.
19/03/25
Leiden&Partners nieuwe leden Raad van Commissarissen
Désirée Battjes en Lodewijk Wisse zijn de nieuwe leden in de Raad van Commissarissen van dmo Leiden&Partners.
18/03/25
Camping Corfwater wordt vakantiepark Landal Pettemer Duynen
De voormalige camping Corfwater in Petten wordt door onderneming Het Nieuwe Strand Petten BV dit jaar ontwikkeld tot een vakantiepark dat Landal Pettemer Duynen gaat heten.
17/03/25
Exclusief voor leden
Toerismesector belast milieu meer dan economische bijdrage
De Nederlandse toerismesector, die tussen 2015 en 2022 gemiddeld 4 procent bijdroeg aan de economie, blijkt een onevenredig grote impact te hebben op het milieu. Vooral het verbruik van drinkwater en de uitstoot van broeikasgassen liggen aanzienlijk hoger dan de economische bijdrage.
14/03/25
Exclusief voor leden
Flinke omzetgroei in reisbranche
In 2024 is de omzet in de reisbranche met 7,9% gestegen ten opzichte van een jaar eerder.
14/03/25
Extra regels voor recreatie bij wolvengebied Utrecht
Provincie Utrecht heeft de regels aangescherpt voor recreatie bij de Leusderheide. Het gaat om een aanlijnplicht voor honden, regels voor kinderen op de paden en het advies om als groep bij elkaar te blijven.