Geplaatst op: 27-05-2014
Auteur: Ton Vermeulen

Wie kopen de meeste souvenirs?

Wie kopen de meeste souvenirs?
Even een klein testje. Klaar voor de start? Af.

Wie kopen de meeste souvenirs? Ouderen of jongeren?

Ik wed dat u ouderen heeft geantwoord. Maar helaas het zijn jongeren. Van de 65-plussers koopt de helft een souvenir op vakantie, onder de jongeren is dit ruim 78%. Oeps, pijnlijke en onverwachte conclusie.

Uit onderzoek onder 417 bezoekers van de website Reisgraag.nl blijkt dat souvenirs vaker worden gekocht door jongeren dan door ouderen. Ik weet het. Het is een kleine steekproef en dan is de populatie nog beperkt tot de bezoekers van een bepaalde website maar toch wel een verrassend resultaat. Maar toen ik er even over nadacht ook weer niet. Jongeren moeten de wereld nog ontdekken en willen graag een aandenken aan de eerste vakanties mee naar huis nemen. Ouderen hebben het vaak allemaal al gezien en weten uit ervaring dat de meeste souvenirs in de la met rommel belanden om vervolgens jaren later door de plaatselijke huisvuilbrigade te worden afgevoerd. Gewoon een kwestie van ervaring tegenover jeugdige onbezonnenheid.

Ik zal u de belangrijkste resultaten van dit onderzoekje niet onthouden. Hier komen ze:

Door 78,4% van de jongeren onder de 16 jaar wordt een souvenir gekocht op vakantie. Dat souvenirs populairder zijn onder de jongere generatie dan bij de 65-plussers, blijkt tevens uit het feit dat 86,3% van de mensen tussen de 16 en 30 jaar een souvenir mee naar huis neemt. Vanaf deze leeftijd gaan de percentages weer omlaag.

Jongeren kopen vaker souvenirs waar ze achteraf niks aan blijken te hebben. Van de jongeren onder de 16 jaar koopt 41,4% wel eens zo'n nutteloze souvenir, onder de 65-plussers is dit maar 9,5%. Als ouderen een souvenir kopen, geven ze er wel meer geld aan uit. Er wordt namelijk door ruim een derde van de 65-plussers meer dan 40 euro uitgegeven aan souvenirs. Onder de respondenten jonger dan 16 jaar geeft maar 10% zoveel geld uit aan een souvenir. De helft van de jongeren geeft tussen de 0 en 10 euro uit aan een souvenir. Onder ouderen is dit percentage 14,3%.

Ouderen geven hun geld hierbij het liefst uit aan kleding (47,6%), juwelen, sieraden en horloges (33,3%) en (ansicht)kaarten (33,3%). Jongeren besteden hun geld het liefst aan de bijouterieën (51,7%), maar ook beeldjes zijn zeer populair (48,3%).

Van de respondenten krijgt 61,4% weleens een souvenirtje als familie of vrienden op vakantie zijn geweest. Op latere leeftijd krijgt men echter steeds minder vaak souvenirs. Bij de mensen tussen de 16 en 30 jaar krijgt 82,1% nog een souvenir van familie of vrienden. Onder ouderen is dit percentage slechts 38,1%.

En wat hebben we nu geleerd? Dat we vooral jongeren en jong volwassenen moeten aanspreken als we nutteloze souvenirs willen verkopen. Dat ouderen wel in de markt zijn voor een souvenir maar dan moet het een nuttig gebruiksvoorwerp zijn. En dat we vervolgonderzoek moeten doen naar de vraag waarom ouderen geen souvenirs meer krijgen. Want waarom nemen we voor de thuisblijvers geen souvenirs meer mee? Deze vraag laat me niet meer los. Ik kan me voorstellen dat ouderen het juist wel leuk vinden een souvenir van de kinderen te krijgen. Kunnen ze toch nog een beetje meegenieten. Of hebben de gevers het opgegeven nadat tientallen eerder meegebrachte souvenirs de volgende vakantie niet meer hebben gehaald? Of zijn de kinderen bang dat de ouders de volgende keer meewillen? Ik ben benieuwd naar het volgende onderzoek van reisgraag.nl.  
Topics:Vakanties
Trefwoorden: souvenirs

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

27/12/24
Eerste wandelchallenge 30 minuten iedere dag
Koninklijke Wandelbond Nederland (KWbN) organiseert samen met Lana Witte-de Wit, Wandelaar des Vaderlands, de allereerste Nieuwjaars Wandelchallenge. De challenge, iedere dag 30 minuten wandelen.
26/12/24
Recycling bekers bij sportevenementen
Dit jaar gingen nieuwe regels in voor de recyclinhg van plastic bij evenementen. Dat was niet makkelijk voor sportevenementen. Opeens moesten de kartonnen bekers voor deelnemers met plastic laagje of gewassen worden, of verzamelen en recyclen. De Zevenheuvelenloop is het eerste evenement dat een percentage van recycling doorgeeft, 92,5%.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
25/12/24
Apollo breidt aanbod op Gran Canaria en Fuerteventura uit
Deze winter is een delegatie van Apollo Reizen afgereisd naar Gran Canaria en Fuerteventura, waarbij een nieuw aanbod werd gelanceerd dat is afgestemd op de wensen en behoeften van de Nederlandse markt.
24/12/24
Vakantieparken in Nederland razend populair tijdens kerstvakantie
De Nederlandse bungalowparken zijn deze kerstvakantie goed gevuld. Met name in de eerste week van de vakantie is het erg druk. Op veel parken ligt de bezetting nu al boven de 85%. Dat blijkt uit gegevens van recreatieplatform Parkvakanties.
24/12/24
Beekse Bergen breekt record met 1,5 miljoen bezoekers
Safaripark Beekse Bergen heeft een mijlpaal bereikt: het park heeft afgelopen jaar maar liefst 1,5 miljoen bezoekers mogen ontvangen. Dit is een recordaantal voor het dierenpark, dat bekend staat om zijn unieke safaribeleving.
24/12/24
Zorgen over toekomst evenementen
Zowel gemeenten als evenementenorganisatoren maken zich grote zorgen over de toekomst van evenementen in Nederland. Uit recent onderzoek van bureau Respons blijkt dat de druk op de sector toeneemt.
24/12/24
Exclusief voor leden
Meer Nederlanders kiezen voor vroeg boeken van vakantie
Een kwart van de Nederlanders heeft al een vakantie voor 2025 geboekt. Ook wil 39% van de reizigers die nog moet boeken dit in het vroegboekseizoen doen. Dat meldt de VakantieDiscounter na onderzoek onder 2.125 reizigers.