Geplaatst op: 01-10-2014
Auteur: Ton Vermeulen

Laat u verrassen, doe de Riksja Vakantietest

Laat u verrassen, doe de Riksja Vakantietest

Ik roep het al jaren. De manier waarop wij in de sector ons product aan de man brengen is, zoooo ouderwets. We blijven maar volharden in het aanbieden van huisjes, hotels, vliegtuigen en bestemmingen. Natuurlijk zijn er mensen die per se in een huisje van Center Parcs een korte vakantie willen doorbrengen of mensen die kost wat kost in januari naar Tenerife willen. Maar er zijn ook hele volksstammen die gewoon op vakantie willen en met een ervaring rijker weer naar huis willen gaan. Die maakt het niet uit waar ze naar toe gaan en in welke accommodatie ze overnachten. Ze willen wat meemaken, daar gaat het om!


Dat hebben ze bij Riksja Travel goed begrepen. Natuurlijk ook daar de traditionele inrichting, want loslaten van het vertrouwde is lastig maar ze hebben ook een reistest. Een beetje op de website verstopt maar daarmee kun je ontdekken wat voor een reiziger je bent en welke bestemming bij je past. In twaalf leuke vragen wordt je door de test geleid met werkelijk verrassende resultaten. Zo ben ik een avontuurlijke smulpaap en zijn mijn favoriete vakantielanden Equator, Cambodja en Vietnam.


Het sterke aan de test is dat mij niet is gevraagd naar welke landen ik graag op vakantie ga. Want dan hadden we eerder een Europees lijstje gehad. Nee, uit mijn antwoorden heeft Riksja gedestilleerd welke bestemmingen het best bij mij passen. Natuurlijk met een link naar het aanbod van Riksja maar de resultaten zijn opmerkelijk en zetten me wel aan het denken. Ook voor de Nederlandse bevolking zijn de resultaten opmerkelijk want die wil, ook al weten ze het nog niet, het liefst naar Marokko, Equator of Thailand op vakantie.



Natuurlijk is er op het onderzoek heel wat af te dingen want de wijze waarop de respondenten zijn geworven (de bezoekers van sites van Riksja Travel, Columbus Magazine, Reishonger, Travelvalley, De Wereld in 27 Vakantiedagen en o.a. Azie.nl en Afrika.nl) kunnen geen representatief beeld van de Nederlandse bevolking geven. Daar kunnen zelfs 14.000 respondenten niets aan doen. Het is zelfs de vraag of we uitspraken kunnen doen over de Nederlandse verre reiziger. Je kunt hoogstens spreken over de vakantievoorkeuren van de bezoekers van deze websites die bereid waren de vragenlijst in te vullen.


Toch heeft Riksja naast het presenteren van verrassende vakantielanden, nog iets interessants gedaan. Uit de vragen hebben ze 14 verre vakantietypen ontwikkeld en die wil ik u niet onthouden. Neemt u vooral de percentages met een ‘korreltje zout’ en doe uw voordeel met de profielen want die zijn zeker interessant. Ga ik op zoek naar de overige 12% smulpapen.


De 14 typen vakantiegangers


1. Ontdekkingsreiziger – 21%

Kiest voor individuele keuzevrijheid en verkent de bestemming het liefst met een eigen reisboekje


2. Freek in het wild – 15%

Ultieme natuurliefhebber die het liefst midden in de jungle slaapt


3. VIP – 15%

Gaat graag comfortabel en relaxt op reis, en kiest daarbij voor een bungalow en een ritje op de Vespa


4. Smulpaap – 12%

Ruilt op reis Westers eten in voor een snelle hap op straat


5. Survivor – 8%

Hyperactieve reiziger die continu op weg is om als Livingstone door het land te trekken


6. Local Hero – 6%

Cultuurgericht en verkiest lokale ontmoetingen boven het genieten van een weids uitzicht


7. Reisplanner – 5%

Gaat graag met een gids op pad, en kiest het liefst voor georganiseerde reizen


8. Indiaan – 4%

Wil de lokale wereld ontdekken door echte ervaringen op te doen, bijvoorbeeld door het meehelpen op een plantage


9. Marco Polo – 3%

Gaat voor hoe primitiever hoe beter, slaapt in een bergdorp en gaat voor een ontmoeting met een blaaspijpjager


10. Westerling – 3%

Reist vooral om langs de highlights van een bestemming te gaan


11. Chiller – 2%

Relaxte reiziger die kiest voor een ontspannende eilandhoptour of hangen in de hangmat


12. Citytripper – 2%

Reist vooral naar Westerse bestemmingen en kiest voor bruisende steden


13. Easytarier – 2%

Ontdekt graag de culinaire tradities van de bestemming en kiest daarbij de exotische menukaart


14. Columbus – 2%

Avontuurlijke reiziger die z’n grenzen verlegt; slaapt in een homestay of maakt een meerdaagse trekking door de Himalaya.


Doe zelf de test: http://reistest.riksjatravel.nl/

Topics:Vakanties
Trefwoorden: vakanties, verre reizen

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
16/12/24
HECkathon: studenten De Rooi Pannen aan de slag met vraagstukken Bredase bedrijven
Volgende week donderdag 19 december staat er een prachtig evenement op de planning voor onze Bredase studenten Toerisme, Leisure & Marketing, samen met een aantal prominente Bredase bedrijven en organisaties.
16/12/24
Meer Nederlanders boeken vroeg voor Oud en Nieuw, Breda en Rotterdam dit jaar populairder
HotelSpecials , een van de grootste Nederlandse aanbieders van hotelovernachtingen, ziet dit jaar een stijging van 32% in het aantal boekingen in Nederland vergeleken met dezelfde periode in 2023.
03/12/24
Exclusief voor leden
235.000 toeristische banen in Vlaanderen
In 2023 was de toeristische sector in het Vlaamse Gewest goed voor 235.481 arbeidsplaatsen. Dat komt...
29/11/24
Inspiratie- en netwerkreis voor vrijetijdssector naar Wereld Expo in Japan
Van 13 april tot 13 oktober 2025 vindt de wereldtentoonstelling Expo 2025 plaats in Osaka. Daarom organiseert Richard de Bruin voor Nederlandse vrijetijdsondernemers een 6-daagse inspiratie- en netwerkreis naar Japan.
28/11/24
Kinepolis biedt Cosy Loungers voor business class-ervaring
Bij Kinepolis Leidschendam krijg je vanaf 4 december niet alleen een film in perfecte projectie en ultiem geluid, maar lig je zelfs goed.
21/11/24
Praktijk: bedrijven leveren essentiële bijdrage in opleidingen
Individuele bedrijven leveren in Nederland een essentiële bijdrage aan het opleiden van jonge mensen in de beroepspraktijk en investeren daar fors in. Dit blijkt uit onderzoek van ResearchNed. Het onderzoek leidt tot veranderende inzichten bij VNO-NCW en MKB-Nederland over stages, vergoeding en subsidie voor leerwerkplekken.
20/11/24
Recreatie Vakbeurs 2024 weer groot met 8.000 bezoekers
De 22e editie van Recreatie Vakbeurs, die plaatsvond op 12, 13 en 14 november 2024 in Evenementenhal Hardenberg, is wederom met meer dan 8.000 bezoekers een groot succes gebleken.