Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 24-03-2015
Auteur: Adri van der Weyde

Afschaffing van het lage btw-tarief: de antigastvrijheidsbelasting in schaapskleren

Afschaffing van het lage btw-tarief: de antigastvrijheidsbelasting in schaapskleren

Nederland wordt klaargemaakt voor een hervorming van het belastingstelsel. In de verkiezingsstrijd werden kiezers getrakteerd op aansprekende statements zoals: "Nederland verdient lastenverlichting”, "de belasting op arbeid moet omlaag” en " 100.000 extra banen”. Mooie woorden waar niemand op tegen kan zijn. Zowel de directeur van het Centraal Planbureau Laura van Geest als de directeur van De Nederlandsche Bank Klaas Knot hebben de afgelopen weken alvast aangegeven hoe zij het belastingstelsel zouden hervormen: het lage btw-tarief van 6% moet afgeschaft worden. Het is de logica van het politieke toneel: wij regelen dat u minder belasting gaat betalen en tegelijkertijd maken we uw aankopen duurder. Lastenverschuiving wordt verkocht als lastenverlichting. Daarbij wordt genegeerd dat complete sectoren met het afschaffen van het lage btw-tarief geruïneerd worden.


Dat zal zeker gelden voor de gastvrijheidsector waarin bedrijven zoals campings, vakantieparken, zwembaden, attractieparken, sauna’s, theaters, jachthavens, horeca en podia een verhoging van de btw zullen moeten vertalen in prijsverhogingen. Deze antigastvrijheidsbelasting zal leiden tot minder gasten en minder inkomsten. Uit een recent rapport van Gastvrij Nederland blijkt dat het afschaffen van het lage btw-tarief 55.000 banen in deze sector zal kosten.

Laura van Geest en Klaas Knot hebben het over "productgroepen” die ze uit het lage btw-tarief willen halen. Ik heb het over familiebedrijven, kleine ondernemers en grote werkgevers die onder druk worden gezet om te bezuinigen op banen van juist de kwetsbaren in de samenleving ; de ouderen, jongeren en laagopgeleiden.


Dat zijn 55.000 banen die niet zomaar gecreëerd zullen worden door te sleutelen aan de systematiek van het belastingstelsel. En dan moet het kabinet nog 100.000 extra banen zien te creëren?


Bovendien lijken deze economen te vergeten dat onze buurlanden nog wel lage btw-tarieven hanteren. De tankstations in de grensgebieden laten nog dagelijks zien wat de dramatische financiële gevolgen kunnen zijn van ondoordachte prijsverhogingen. Met hun uitspraken over het afschaffen van het lage btw-tarief wekken ze de indruk oogkleppen op te hebben.


De boodschap van de gastvrijheidsector aan de politiek is een glasheldere: maak je belofte waar en kom met echte lastenverlichting, niet met een antigastvrijheidsbelasting in schaapskleren.


Een verkorte versie van dit blog heeft in het FD gestaan.

Topics:Beleid
Trefwoorden: beleid, belastingen, btw

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

27/03/25
1931 Congrescentrum Brabanthallen is eerste congreslocatie met vaste Sign Language Coffee Bar
1931 Congrescentrum Brabanthallen is vanaf april de eerste in Nederland met een koffiebar waar je in gebarentaal leert een koffie te bestellen. De gebaarista's staan dagelijks klaar.
27/03/25
Succes voor HISWA-RECRON en Watersportverbond tegen gemeente Amsterdam
Watersportorganisaties HISWA-RECRON en het Koninklijk Nederlands Watersportverbond hebben succes geboekt in hun strijd tegen de gemeente Amsterdam rond het instellen van een emissieroze zone.
26/03/25
Exclusief voor leden
Goed jaar voor toeristisch Vlaanderen
Vlaanderen heeft een goed jaar achter de rug. Het aantal vakantiegangers groeide met 3% en ook de dagattracties zagen ondanks het matige weer iets meer bezoekers.
26/03/25
Reizen in de meivakantie steeds populairder: 36% meer boekingen bij Riksja
Steeds meer Nederlanders kiezen ervoor om in de meivakantie een individuele reis te maken. Riksja Travel, marktleider op het gebied van individuele reizen, ziet een aanzienlijke stijging in het aantal boekingen voor deze periode. Met name Marokko, Thailand en Japan zijn populair.
26/03/25
Zuid-Limburgs Wandelnetwerk Knopen Lopen wordt uitgerold
Het wandelnetwerk Knopen Lopen Zuid-Limburg, een grootschalig project om wandelaars te spreiden en te verleiden, gaat een nieuwe fase in. Vanaf april begint de plaatsing van de bewegwijzeringspaaltjes, waardoor het netwerk steeds zichtbaarder wordt.
26/03/25
Drenthe herhaalt succesvolle campagne 'Dit is de kracht van Oer'
Marketing Drenthe lanceert opnieuw de succesvolle campagne 'Dit is de kracht van Oer', met dit jaar extra aandacht voor natuurinclusief gedrag. De campagne, die deze week van start gaat, heeft als doel het Drentse landschap te presenteren als een ideale ontsnappingsplek aan de dagelijkse drukte.
26/03/25
Exclusief voor leden
Kinderen nemen steeds meer de leiding bij vakantiebeslissingen
UUit een recent onderzoek van TUI en DPG Media blijkt dat kinderen tegenwoordig een grote invloed hebben op de vakantiebeslissingen binnen het gezin. In bestemmingen, vervoermiddel en accommodaties zijn er relatief weinig verschillen tussen de voorkeuren van ouders en kinderen. Bij activiteiten des te meer.
26/03/25
Investering in brug maakt doorfietsroute Houten Castellum - Utrecht Science Park mogelijk
De doorfietsroute Houten Castellum - Utrecht Science Park (USP) is een stap dichter bij de uitvoering. De investering voor de ombouw van de brug over snelweg A12 komt er. Meer mensen uit de regio kunnen dan op de fiets naar het bekende recreatiegebied Kromme Rijn.