Geplaatst op: 24-03-2015
Auteur: Adri van der Weyde

Afschaffing van het lage btw-tarief: de antigastvrijheidsbelasting in schaapskleren

Afschaffing van het lage btw-tarief: de antigastvrijheidsbelasting in schaapskleren

Nederland wordt klaargemaakt voor een hervorming van het belastingstelsel. In de verkiezingsstrijd werden kiezers getrakteerd op aansprekende statements zoals: "Nederland verdient lastenverlichting”, "de belasting op arbeid moet omlaag” en " 100.000 extra banen”. Mooie woorden waar niemand op tegen kan zijn. Zowel de directeur van het Centraal Planbureau Laura van Geest als de directeur van De Nederlandsche Bank Klaas Knot hebben de afgelopen weken alvast aangegeven hoe zij het belastingstelsel zouden hervormen: het lage btw-tarief van 6% moet afgeschaft worden. Het is de logica van het politieke toneel: wij regelen dat u minder belasting gaat betalen en tegelijkertijd maken we uw aankopen duurder. Lastenverschuiving wordt verkocht als lastenverlichting. Daarbij wordt genegeerd dat complete sectoren met het afschaffen van het lage btw-tarief geruïneerd worden.


Dat zal zeker gelden voor de gastvrijheidsector waarin bedrijven zoals campings, vakantieparken, zwembaden, attractieparken, sauna’s, theaters, jachthavens, horeca en podia een verhoging van de btw zullen moeten vertalen in prijsverhogingen. Deze antigastvrijheidsbelasting zal leiden tot minder gasten en minder inkomsten. Uit een recent rapport van Gastvrij Nederland blijkt dat het afschaffen van het lage btw-tarief 55.000 banen in deze sector zal kosten.

Laura van Geest en Klaas Knot hebben het over "productgroepen” die ze uit het lage btw-tarief willen halen. Ik heb het over familiebedrijven, kleine ondernemers en grote werkgevers die onder druk worden gezet om te bezuinigen op banen van juist de kwetsbaren in de samenleving ; de ouderen, jongeren en laagopgeleiden.


Dat zijn 55.000 banen die niet zomaar gecreëerd zullen worden door te sleutelen aan de systematiek van het belastingstelsel. En dan moet het kabinet nog 100.000 extra banen zien te creëren?


Bovendien lijken deze economen te vergeten dat onze buurlanden nog wel lage btw-tarieven hanteren. De tankstations in de grensgebieden laten nog dagelijks zien wat de dramatische financiële gevolgen kunnen zijn van ondoordachte prijsverhogingen. Met hun uitspraken over het afschaffen van het lage btw-tarief wekken ze de indruk oogkleppen op te hebben.


De boodschap van de gastvrijheidsector aan de politiek is een glasheldere: maak je belofte waar en kom met echte lastenverlichting, niet met een antigastvrijheidsbelasting in schaapskleren.


Een verkorte versie van dit blog heeft in het FD gestaan.

Topics:Beleid
Trefwoorden: beleid, belastingen, btw

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

16/12/24
HECkathon: studenten De Rooi Pannen aan de slag met vraagstukken Bredase bedrijven
Volgende week donderdag 19 december staat er een prachtig evenement op de planning voor onze Bredase studenten Toerisme, Leisure & Marketing, samen met een aantal prominente Bredase bedrijven en organisaties.
16/12/24
Europa’s eerste mens-robot opent nieuw vakevent Travel & Tech
De missie van Travel & Tech is het verbinden van experts en professionals om de manier waarop we reizen, te vernieuwen.
16/12/24
Consumentenbond waarschuwt voor dure extra kosten bij vliegtickets
Websites voor vliegtickets beloven goedkope tickets, maar rekenen vaak hoge prijzen voor bagage en s...
11/12/24
Weer award voor Dark Sky Terschelling
De campagne rondom Dark Sky Terschelling heeft in Londen een internationale X.Award gewonnen. Bijzonder want het verslaat andere bekende destinatiecampagnes. De campagne won een Purposeful Brand Award en concurreerde met wereldspelers als Visit California, Explore Natural Martin (Florida) en Wonderful Copenhagen.
06/12/24
Exclusief voor leden
Great Stay App neemt The Digital Concierge over
Great Stay, bedrijf in digitale gastcommunicatie neemt app The Digital Concierge over.
06/12/24
Exclusief voor leden
Ohoe chatbot beantwoordt vragen over erfgoed
Wie een vraag heeft over erfgoed, kunst of natuur kan die voortaan stellen aan Oehoe, de vriendelijke chatbot van de ErfgoedApp. Zo maakt FARO de ontdekking van erfgoed in de buurt nog laagdrempeliger en eenvoudiger.
04/12/24
Hart van Brabant gaat regio een boost geven
De regio Hart van Brabant heeft veel te bieden op het gebied van toerisme en recreatie, maar buiten de regio is dit aanbod nog niet voldoende bekend. Met het RegioBoost programma van VisitBrabant en ondersteuning vanuit de nieuwe stuurgroep Toerisme & Recreatie Hart van Brabant krijgt de regio een flinke impuls.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?