Geplaatst op: 24-03-2015
Auteur: Adri van der Weyde

Afschaffing van het lage btw-tarief: de antigastvrijheidsbelasting in schaapskleren

Afschaffing van het lage btw-tarief: de antigastvrijheidsbelasting in schaapskleren

Nederland wordt klaargemaakt voor een hervorming van het belastingstelsel. In de verkiezingsstrijd werden kiezers getrakteerd op aansprekende statements zoals: "Nederland verdient lastenverlichting”, "de belasting op arbeid moet omlaag” en " 100.000 extra banen”. Mooie woorden waar niemand op tegen kan zijn. Zowel de directeur van het Centraal Planbureau Laura van Geest als de directeur van De Nederlandsche Bank Klaas Knot hebben de afgelopen weken alvast aangegeven hoe zij het belastingstelsel zouden hervormen: het lage btw-tarief van 6% moet afgeschaft worden. Het is de logica van het politieke toneel: wij regelen dat u minder belasting gaat betalen en tegelijkertijd maken we uw aankopen duurder. Lastenverschuiving wordt verkocht als lastenverlichting. Daarbij wordt genegeerd dat complete sectoren met het afschaffen van het lage btw-tarief geruïneerd worden.


Dat zal zeker gelden voor de gastvrijheidsector waarin bedrijven zoals campings, vakantieparken, zwembaden, attractieparken, sauna’s, theaters, jachthavens, horeca en podia een verhoging van de btw zullen moeten vertalen in prijsverhogingen. Deze antigastvrijheidsbelasting zal leiden tot minder gasten en minder inkomsten. Uit een recent rapport van Gastvrij Nederland blijkt dat het afschaffen van het lage btw-tarief 55.000 banen in deze sector zal kosten.

Laura van Geest en Klaas Knot hebben het over "productgroepen” die ze uit het lage btw-tarief willen halen. Ik heb het over familiebedrijven, kleine ondernemers en grote werkgevers die onder druk worden gezet om te bezuinigen op banen van juist de kwetsbaren in de samenleving ; de ouderen, jongeren en laagopgeleiden.


Dat zijn 55.000 banen die niet zomaar gecreëerd zullen worden door te sleutelen aan de systematiek van het belastingstelsel. En dan moet het kabinet nog 100.000 extra banen zien te creëren?


Bovendien lijken deze economen te vergeten dat onze buurlanden nog wel lage btw-tarieven hanteren. De tankstations in de grensgebieden laten nog dagelijks zien wat de dramatische financiële gevolgen kunnen zijn van ondoordachte prijsverhogingen. Met hun uitspraken over het afschaffen van het lage btw-tarief wekken ze de indruk oogkleppen op te hebben.


De boodschap van de gastvrijheidsector aan de politiek is een glasheldere: maak je belofte waar en kom met echte lastenverlichting, niet met een antigastvrijheidsbelasting in schaapskleren.


Een verkorte versie van dit blog heeft in het FD gestaan.

Topics:Beleid
Trefwoorden: beleid, belastingen, btw

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

10/01/25
Wie wil de stalen dino van DierenPark Amersfoort?
DierenPark Amersfoort zoekt een nieuwe bestemming voor de metalen dino die sinds 2015 wordt tentoongesteld in het dierenpark.
10/01/25
ChaletsPlus schenkt kerstkaartenbudget aan Stichting Het Buitenhof
In plaats van kerstkaarten schenkt Chalets Plus het budget van de kerstkaarten aan Stichting Het Buitenhof.
10/01/25
TUI introduceert Lena, de AI Explorer die de wereld voor je ontdekt
Lena voegt zich bij het bestaande team van TUI influencers en content creaters om vakantiegangers sneller, actueler en relevanter te informeren.
08/01/25
Exclusief voor leden
Koerswijziging Trade Mart leidt tot nieuwe beurzen
Trade Mart Utrecht, onderdeel van Koninklijke Jaarbeurs, kiest een nieuwe koers. Dat zorgt voor in ieder geval twee nieuwe beurzen voor de segmenten Jewels & Luxury en Kitchen & Design.
26/12/24
Recycling bekers bij sportevenementen
Dit jaar gingen nieuwe regels in voor de recyclinhg van plastic bij evenementen. Dat was niet makkelijk voor sportevenementen. Opeens moesten de kartonnen bekers voor deelnemers met plastic laagje of gewassen worden, of verzamelen en recyclen. De Zevenheuvelenloop is het eerste evenement dat een percentage van recycling doorgeeft, 92,5%.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
24/12/24
Zorgen over toekomst evenementen
Zowel gemeenten als evenementenorganisatoren maken zich grote zorgen over de toekomst van evenementen in Nederland. Uit recent onderzoek van bureau Respons blijkt dat de druk op de sector toeneemt.
23/12/24
Pride Amsterdam kiest voor Love in 2025
Voor Pride 2025 in Amsterdam staat het thema LOVE centraal, niet alleen als symbool van romantiek, maar ook als fundament voor verbinding, begrip en solidariteit. Liefde boeit, bindt, steunt en overwint.