Geplaatst op: 19-04-2015
Auteur: Margaret Ann Ann McDonald

Workshop Toerisme- & Vrijetijdscongres: Verleiden met Big Data

Workshop Toerisme- & Vrijetijdscongres: Verleiden met Big Data
Vorige week organiseerde NRIT Media in samenwerking met de Nederlandse HTRO-opleidingen het jaarlijkse Toerisme- & Vrijetijdscongres. Gastlocatie was dit jaar Inholland Diemen/Amsterdam waar de ruim 140 bezoekers alles te weten kwamen over het verleiden van de gast, het thema van het congres. Naast een uitgebreid plenair programma konden de bezoekers in twee ronden uit tien verschillende workshops kiezen. In deze bijdrage van Margaret Ann McDonald verslag van de workshop van Olivier Ponti, manager research van Amsterdam Marketing over Big Data.

Ook Olivier Ponti ging in zijn sessie 'It's not about Big Data, it's about the information' in op de kunst van het verleiden. De manager Research van Amsterdam Marketing liet ons zien, hoe deze organisatie dit doet op basis van harde cijfers. Steeds meer informatiebronnen zijn beschikbaar en de toegang tot data wordt steeds goedkoper. De vraag is echter: wat doen we met al deze data en wat hebben we er aan? Olivier Ponti verleidden zijn publiek door aan te tonen dat massa’s cijfers kunnen leiden tot zeer praktische en interessante handvatten voor succes.In een wereld waar de financiering beperkt is, heeft deze organisatie vijf gouden regels opgesteld.

  1. Beginnen bij : je moet je behoeften identificeren.
  2. Betrek je je partners en de collega’s bij de onderzoeksvragen. Hierbij is het de kunst om de vraag achter de vraag bloot te leggen.
  3. De vertaling van het onderzoek naar concrete (marketing) activiteiten is heel belangrijk. De praktische doeleinden zijn altijd leidend bij zijn werkzaamheden.
  4. Focus is uitermate belangrijk in deze wereld die zich kenmerkt door een overkill aan informatie. Hierbij is het denken in processen, gekoppeld aan het midden- en lange termijn denken belangrijk om een continue stroom van verse data te genereren voor de organisatie.
  5. Ruim van te voren tijd en financiering in voor het beantwoorden van ad hoc vragen.

Aan de hand van concrete voorbeelden overtuigde Ponti de zaal van het belang van Big Data en de mogelijkheden die het concreet biedt.


De I Amsterdam Card

Deze kaart vormt een belangrijke inkomstenbron voor het bedrijf. Jaarlijks worden er 140.000 van verkocht en via de kaart komen gegevens over het waar, wanneer en frequentie van de bezoeken aan het licht. Het systeem genereerde echter te veel data. Data Mining van IBM stelde Amsterdam Marketing in staat om de enorme massa beter te analyseren. Hierdoor ontdekte men bijvoorbeeld, dat de bezoeker geografisch denkt (wat is er in deze wijk te doen?) in plaats van per categorie (welke musea zijn er nog meer?).Verder bleek dat de bezoeker één overzichtelijke plattegrond wil hebben. Deze aanpassingen, samen met een marketing campagne met meer focus, resulteerde in een stijging van 26 % in de verkoop van de kaart. IBM nam dit sprekende voorbeeld mee in de wereldwijde marketing campagne!


BOMA (Bezoekers Onderzoek Marketing Amsterdam)

Jaarlijks worden circa 11.000 bezoekers geïnterviewd via de traditionele face to face methode. Uit onderzoek is gebleken dat hier een beter beeld verkregen wordt, dan via de online interviews. Dit onderzoek helpt onder andere om de marketing campagnes aan te scherpen en de partners te adviseren.


De Barometer

Dit medium is ontstaan uit een vraag in 2006 van de Amsterdamse musea over de aantallen bezoekers. Als snel werd het duidelijk dat dit systeem ook kon worden toegepast voor attracties, hotels, congressen en andere plekken zoals bijvoorbeeld de passagiers terminals in IJmuiden. Het geeft een goed beeld van de trends en ontwikkelingen en wordt nu ook in Rotterdam toegepast, zodat een benchmark ontstaat.


Het Continu Feedback Monitoring Systeem

De vraag is steeds: hoe kunnen we onze diensten verbeteren? Online kunnen bezoekers via de website hun mening geven over de Amsterdamse dienstverlening. Ook op de VVV Vestigingen staan enquêteurs met tablets om een beter inzicht te krijgen. Ponti noemde als voorbeeld de site voor de Duitse markt. Daarover kwamen negatieve berichten. Uiteindelijk bleek de informatie te zijn opgesteld in ‘plat Duits’ dat niet bij de bezoekers in de smaak valt!


Ad hoc onderzoek

Als voorbeeld van ad hoc onderzoek noemt de research manager het voorbeeld van het IBC congres, waar de wereld van de elektronica en de media elkaar ontmoeten. De organisatoren van dit congres met 50.000 bezoekers wilde weg uit Amsterdam. Uit onderzoek bleek dat dit te maken had met de hoge hotelprijzen tijdens het congres. Afspraken konden gemaakt worden en het IBC congres blijft voorlopig in Amsterdam.


Voor iedereen die meer wil weten over de verzamelde data in Amsterdam:

http://www.iamsterdam.com/nl/amsterdam-marketing/dienstverlening/kenniscentrum/rapporten-en-publicaties

http://www.iamsterdam.com/nl/amsterdam-marketing/dienstverlening/kenniscentrum/toeristische-barometer

Topics:Onderzoek
Trefwoorden: onderzoek, big data, amsterdam

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

19/11/24
KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen
KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).
19/11/24
Eindhoven Airport start met uitbreiding terminal
Bouwbedrijf Heijmans en Eindhoven Airport hebben een aannemingsovereenkomst getekend voor de uitbreiding van de terminal. Deze uitbreiding zal passagiers van de Brabantse luchthaven extra ruimte, comfort en beleving bieden, wat een belangrijke kwaliteitsimpuls voor de luchthaven betekent
15/11/24
Exclusief voor leden
Verantwoord reizen blijft groeien: Riksja Travel boekt succes
Verantwoord reizen wint aan populariteit, zoals blijkt uit de aanhoudende groei van reisorganisatie Riksja Travel. De organisatie, die nu tot de top 10 grootste touroperators in Nederland behoort en marktleider is op het gebied van verantwoorde rondreizen wereldwijd, zag in 2024 een omzetgroei van 25 procent.
15/11/24
Better Places: Positieve impact maken met reizen
Reisorganisatie Better Places heeft haar Impactrapport over 2023 gepubliceerd en meldt trots de resultaten. De reisorganisatie is een voorbeeld voor anderen en loopt mijlenver voorop in de transitie. Ze minimaliseren de negatieve impact en vergroten de positieve.
15/11/24
Exclusief voor leden
Noorden boos over uitstel ontwikkeling Lelylijn en Nedersaksenlijn
Noordelijk Nederland is zeer ontstemd over de uitkomsten van het Bestuurlijk Overleg over mobiliteit tussen Rijk en regio van afgelopen woensdag 6 november. Twee belangrijke spoorlijnen voor het noorden gaan niet van start.
08/11/24
Exclusief voor leden
Grote uitstoot door ver-vliegers: Milieu Centraal en Natuur & Milieu lanceren bewustwordingscampagne
Uit een nieuw onderzoek van Motivaction, uitgevoerd in opdracht van Milieu Centraal en Natuur & Milieu, blijkt dat 4 op de 10 reizigers de klimaatimpact van verre vliegreizen onderschatten. Om reizigers bewust te maken van deze impact en gedragsverandering te stimuleren, lanceren Milieu Centraal en Natuur & Milieu vandaag de online campagne ‘Op vakantie? Denk dichtbij’.
08/11/24
Druk derde kwartaal voor Nederlandse luchthavens
In het derde kwartaal van 2024 reisden 21,6 miljoen passagiers van en naar de vijf belangrijkste Nederlandse luchthavens. Dit is bijna 4% meer dan in hetzelfde kwartaal van 2023. Waar reisden al die passagiers naar toe?
07/11/24
Opmars Nederlandse tweewielermarkt zet zich voort
Het aantal fietsen, brom/snorfietsen en motoren in ons land blijft gestaag groeien. Nu al tot een park van inmiddels 26,2 miljoen tweewielers