Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 16-09-2015
Auteur: Hans Dominicus

Zo makkelijk kan het dus…

Zo makkelijk kan het dus…

Ik ben weer eens toerist. En dan verwonder je je erover hoe makkelijk het kan zijn. In vrijwel alle grote steden in Duitsland kun je met een dagkaart het lokale openbaar vervoer benutten, ongeacht welke maatschappij. Ik ken dat ook van Londen, waar alles op je Oyster Card geladen kan worden. Die kaart heb ik al vanaf het begin en het plastic gaat niet stuk en blijft werken, heel anders dan in Nederland. Gelukkig is men in het kader van een EU samenwerking al heel ver met het regelen van één kaart die technisch alle producten kan laden en afgeven, ongeacht of dat in Londen of Parijs is. Zo makkelijk kan het dus…


In het viersterren stadshotel waar ik een paar dagen logeer verplaatsen ze zich steeds in de andere partij. OV kaartjes zoals enkeltjes, meerrittenkaarten en verschillende dagkaarten zijn te koop bij de receptie. Hoef je niet eerst naar een verkooppunt of automaat. Voor de hond een waterbakje in de hal. Voor de taxichauffeur koffie of thee, om het wachten op gasten te bekorten en voor de haastige reiziger staat er een thermosbeker met koffie voor nog geen 5 euro. Heb ik bij de Kiosk op de stations als ik naar mijn werk ga nog nooit gezien! Zo gemakkelijk kan het dus.....


Ik ben in een muziekstad, zo blijkt. Had ik er nooit mee geassocieerd. Er woonden en werkten grote componisten. Geboortehuizen, muziekacademies en concertzalen maken dat tastbaar voor wie dat wil. Duidelijk genummerde en herkenbare bordjes voor de panden, verwijzing naar het volgende en vorige punt (je hebt mensen zoals ik die een route persé tegen de richting in willen lopen). En verschillende telefoonnummers die je kunt bellen om je in je eigen taal het verhaal te horen dat erbij hoort. En in het wegdek stilistisch fraai vormgegeven RVS aanduidingen die de looproute duiden. Zo gaat een stad snel voor je leven. Zo simpel en doeltreffend kan het dus…


In Shanghai, waar ik vorig jaar was, hebben ze een telefoonnummer voor buitenlandse toeristen. Dat nummer kun je bellen als je er niet uitkomt met de taal, of op een andere manier hulp nodig hebt. Een soort wegenwacht voor toeristen. Er wordt verstaanbaar Engels gesproken en het maakt dat je toch relaxter op pad gaat in een stad waar je de taal niet verstaat, maar ook niet kunt lezen. Zo gemakkelijk kan het dus…


Gastvrijheid is niet moeilijk. Je moet logisch nadenken en in de huid van je gast, de bezoeker kruipen. Je komt dan tot andere oplossingen dan je misschien gewend bent. Succesvol ondernemen is niet te leren in de schoolbanken. De eigen insteek van de ondernemer, zijn of haar wil om echt vanuit de gast te denken, kan het onderscheid maken. Het maakt niet uit of het een hotel of een hele bestemming is. Zo gemakkelijk is het dus…

Topics:Toerisme
Trefwoorden: toerisme, gastvrijheid

||| Nieuws |||

16/04/25
Exclusief voor leden
Madurodam opent avontuurlijk Rivierenland voor jonge ontdekkers
Madurodam heeft zijn nieuwste themagebied geopend: Rivierenland. Dit avontuurlijke speelparadijs, geïnspireerd door het typisch Nederlandse rivierenlandschap, biedt kinderen volop mogelijkheden om te klauteren, klimmen, spetteren en ontdekken. Later dit jaar volgt nog een dark-ride.
16/04/25
Exclusief voor leden
Succesvol 2024 voor de Efteling: Omzet boven de 300 miljoen en tevreden gasten
Attractiepark de Efteling in Kaatsheuvel heeft opnieuw een succesvol jaar achter de rug. In 2024 bezochten 5,6 miljoen mensen het park, wat resulteerde in een netto omzet van meer dan 300 miljoen euro en een netto bedrijfsresultaat van 36,8 miljoen euro.
10/04/25
Exclusief voor leden
Burgers' Zoo neemt GaiaZOO over
Koninklijke Burgers’ Zoo neemt GaiaZOO in Kerkrade over. Door de overname, die op 1 juni 2025 officieel wordt bekrachtigd, bundelen twee toonaangevende Nederlandse dierentuinen hun krachten. Beide parken benadrukken hun gedeelde filosofie en waarden.
10/04/25
Exclusief voor leden
Plopsa Group gaat voor één merknaam
De Plopsa Group heeft bekendgemaakt dat twee van haar grote themaparken een nieuwe naam krijgen. Holiday Park in Duitsland zal voortaan door het leven gaan als Plopsaland Deutschland, terwijl Plopsa Coo in de Belgische Ardennen de naam Plopsaland Ardennes krijgt. Deze naamsveranderingen zijn onderdeel van een bredere Europese groeistrategie van Plopsa.
08/04/25
Klimbos Nederland breidt uit: Nieuwe locatie opent in april 2026
Klimliefhebbers uit het noorden van Nederland kunnen zich verheugen op een gloednieuwe klimervaring! Klimbos Nederland kondigt de komst aan van Klimbos Assen.
07/04/25
Voltron Nevera in Europa-Park wint prestigieuze TEA Thea Award
De nieuwe achtbaan Voltron Nevera powered by Rimac in Europa-Park heeft de felbegeerde TEA Thea Award gewonnen in de categorie 'attracties'. Deze prestigieuze prijs, uitgereikt door de Themed Entertainment Association (TEA), wordt beschouwd als een van de hoogste onderscheidingen in de entertainmentindustrie en werd eind maart in Los Angeles aan de familie Mack overhandigd.
03/04/25
Slagharen zet stap vooruit in duurzaamheid met nieuwe statiegeldmachines
Slagharen zet met het plaatsen van statiegeldmachines een belangrijke stap richting een duurzamer en schoner park.
03/04/25
Nederlanders gillen steeds harder in achtbanen, blijkt uit onderzoek Europa-Park
Nederlanders stappen steeds vaker in een achtbaan en gillen daarbij ook steeds harder. Dat blijkt uit recent onderzoek van Europa-Park, het grootste attractiepark van Duitsland.