Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 15-12-2015
Auteur: Ton Vermeulen

Krijgt Nederland een themapark voor 50-plussers?

Krijgt Nederland een themapark voor 50-plussers?

Op de Business Leisure Days presenteerde Marie-Lousie Loomans in het Pleisureworld Paviljoen haar plannen is voor themapark Nostalandia. Zij heeft het idee voor een nostalgisch themapark voor 50-plussers gedetailleerd uitgewerkt maar zoekt nu in de branche expertise om haar plannen tot een duidelijk uitvoerbaar concept te brengen.


Grote markt

Het waarom van Nostalandia laat zich eenvoudig raden. In 2060 telt Nederland zeven miljoen 50-plussers die geld en tijd hebben. De basis is er al want Nederlanders zijn echte pretparkliefhebbers maar het aanbod is vooral gericht op families met kinderen. Een specifiek op ouderen gericht attractiepark ontbreekt in het aanbod. Volgens Loomans is nostalgie in en ze staafde dat met de grote populariteit van diverse nostalgische muziekfestivals en de grote belangstelling voor de tentoonstelling over de jaren 50 in het Noordbrabants Museum.


Tien tijdlijnen

Nostalandia moet het land voor 50-plussers worden en alle volgende generaties. Daartoe heeft Loomans tien tijdlijnen ontwikkeld die globaal de periode 1950-2000 bestrijken. Denk aan mode, muziek, design, films, uitvindingen, ontdekkingen, media, techniek, maatschappelijke trends, historische gebeurtenissen en trivia. Aan creativiteit geen gebrek. Loomans had het thema mode al wat verder uitgewerkt en wist haar enthousiasme op het publiek over te brengen. Wat dacht u van zichzelf laten stylen naar de jaren zestig, modeshows uit het verleden, winkels waar je vintage kleding en accessoires kunt kopen, holografische etalagepoppen, een kledingatelier, een computermetamorfose of een film met mode uit die tijd. Een combinatie van zien en doen met Nostalandia voldoende attractief maken waarbij opa's en oma's de kleinkinderen laten zien hoe het er vroeger aan toe ging.


Mogelijkheden zijn eindeloos

Als je verder nadenkt over Nostalandia zijn de mogelijkheden eindeloos en dat waren ze bij Loomans ook. Restaurants met decennium menu's, winkels met producten uit vervlogen tijden, een nostalgische kermis, een dancing met een jukebox, een heuse discoshow, een spiegeltent met een live orkestje, een trouwlocatie en tochtjes maken met nostalgische vervoermiddelen.


Internationaal concept?

Nostalandia kan ook multifunctioneel worden gebruikt. Als educatie voor schoolreisjes, een permanente radio & tv-studio of voor reünies, bedrijfsfeesten en ruilbeurzen. Een concerthal, bioscoop, café en nostalgisch museum moeten het concept complementeren. Dromen over een grootse internationale toekomst waren er ook. Nostalandia is een universeel concept dat ook in andere landen kan worden toegepast. Eerst nog even het eerste park in Nederland van de grond zien te krijgen en daarvoor zoekt Loomans partners en investeerders.


Is het wat?

Grote vraag blijft natuurlijk of Nostalandia een goed idee is. Voor het project pleiten in ieder geval de feiten. Er komen steeds meer 50-plussers, er is onmiskenbaar een hang naar nostalgie en de evenementen die rond dit thema worden georganiseerd zijn onmiskenbaar een succes. Verder zijn de interactieve elementen in het plan een erg goed idee alsmede de faciliteiten voor groepsuitjes. Of dat voldoende is voor een compleet themapark blijft een beetje een vraagteken. De initiatiefnemers hebben ideeën genoeg. Maar uit die lawine van ideeën moet een helder en duidelijk concept worden gedestilleerd. De grootste valkuil lijkt mij dat aan het park een geur van doorgekookte spruitjes gaat hangen. De ontwerpers zullen op een dun lijntje moeten balanceren tussen nostalgie en wat de consument van een themapark anno 2015 verwacht. Grootste risico is dat de initiatienemers maar één kans krijgen om het park goed te positioneren. Dat moet direct 100% raak zijn. Wat een foute positionering met een attractiepark kan doen, hebben we in negatieve zin van Yumble geleerd.

Trefwoorden: attractieparken, themaparken

||| Nieuws |||

18/04/25
Website Ophetwater.nl voor routes op het water
Het Watersportverbond heeft een nieuwe website gelanceerd: Ophetwater.nl. Deze gebruiksvriendelijke ...
18/04/25
Nederlands toerisme licht in de min in eerste twee maanden van 2025
Nederland heeft in toeristisch opzicht een matige eerste twee maanden van 2025 achter de rug. Het aantal gasten in logiesaccommodaties daalde met 2,1% ten opzichte van dezelfde periode in 2024. In overnachtingen gemeten was de daling met -4,0% nog sterker.
18/04/25
Exclusief voor leden
Efteling kondigt nieuwe familieattractie en heropening van Wonder Hotel aan
De Efteling heeft spannende nieuwtjes voor haar bezoekers. Zo komt er een nieuwe familie-attractie en heropent het Eftelinghotel na een grondige renovatie.
18/04/25
Camperverhuurplatform Goboony professionaliseert hulpverlening
Goboony, het grootste camperdeelplatform van Europa, gaat een nauwe samenwerking aan met VHD Alarmcentrale, dé specialist in camperhulpverlening.
18/04/25
Oprichters KNAB en Albelli investeren €1 miljoen in snelgroeiend platform Glampings.com
Bij 2de investeringsronde heeft Glamping.com een groeikapitaalinjectie opgehaald om luxe camperen toegankelijker te maken voor een breed publiek.
18/04/25
Zuid-Limburg optimaliseert fietsknooppuntennetwerk
Zuid-Limburg heeft haar fietsknooppuntennetwerk herzien en geoptimaliseerd op het gebied van spreiding, beleving en veiligheid. Al met al zijn er deze winter een kleine 75 Zuid-Limburgse knooppunten bijgekomen, met een totale lengte van zo’n 400 km.
18/04/25
Nationale Campermarkt trekt ruimt 3.200 bezoekers
De grootste particuliere campermarkt van Europa laat 25% van de campers van eigenaar wisselen
18/04/25
Favoriete Paasbestemmingen volgens Booking.com
Welke bestemmingen zijn voor Nederlanders rond de Paasdagen favoriet voor een korte vakantie? Booking.com dook in haar data en ziet interessante trends.